Page 53 - Türk Müziği Teori ve Uygulaması 9
P. 53

4.2.2. Makamı Oluşturan Beşliler

                              Çârgâh 5’lisi                                   Hüseynî 5’lisi










                              Bûselik 5’lisi                                   Hicaz 5’lisi










                               Kürdî 5’lisi                                     Rast 5’lisi







            4.3. Makamların Oluşumu

            Yapılarına göre basit, göçürülmüş (şed) ve bileşik olmak üzere 3 tür makam vardır.

            4.3.1. Makam Türleri

            Basit Makamlar: Dörtlü ve beşlilerin (dörtlü+beşli ya da beşli+dörtlü) art arda gelmesiyle oluşur.

            Basit makamların oluşabilmesi için şu özellikler gerekir:

               •  Bir dörtlü ile beşliden veya bir beşli ile bir dörtlüden meydana gelmiş bir dizisi olmalıdır.
               •  Dörtlü ve beşliler tam dörtlü ve tam beşli olmalıdır.
               •  Güçlü perdeleri dörtlü ile beşlinin veya beşli ile dörtlünün ek yerinde olmalıdır.
               •  Sekiz sesli bir dizi olmalı ve bu dizi makamın bütün özelliklerini taşımalıdır.
            Göçürülmüş (Şed) Makamlar: Basit makam dizilerinin başka bir sese aktarılması (göçürülmesi) ile
            oluşur.

            Bileşik (Mürekkep) Makamlar:  Yapısındaki değişik dizi veya birden fazla makam dizisinden ve
            geçkilerinden oluşur. Kendine özgü ayırt edici özellikleri vardır.

            4.3.2. Makamda Kalışlar


            Karar perdesinin tam karar, yarım karar ve asma karar gibi farklı çeşitleri bulunmaktadır. Bu perdeler
            farklı görevlere sahiptir.
            Tam karar, durak perdesi üzerindeki kalışlar anlamına gelmektedir.

            Yarım karar, makamın güçlü perdesi üzerinde yapılan kalışlardır.

            Asma karar ise; durak ve güçlü perdelerinin dışında, makam seyri sırasında, bitişe doğru farklı per-
            delerde, üçlü, dörtlü ve beşlilerle yapılan kalışlardır.


            4.3.3. Seyir Kavramı


                                                                                     MAKAM KAVRAMI         51 51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58