Page 54 - TÜRK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 54

4.3.3. Seyir Kavramı


                 Arapça seyr kelimesinden gelmektedir. Gezme, gezinme, yolculuk anlamındadır. Seyir için musikide
                 nağmelerle yapılan bir gezinti denebilir. Ancak bu gezinti başıboş değil, kuralları olan bir gezintidir.
                 Makamın karakteristik özelliklerinin oluşmasında birinci derecede rol oynamaktadır. Seyir olmak-
                 sızın makam dizisi tek başına bir anlam ifade etmeyebilir. Bu bakımdan makamın oluşmasında en
                 önemli unsurlardan biridir.
                 Seyirde üç ayrı melodik hareket mevcuttur: Çıkıcı, inici, inici-çıkıcı.

                 Çıkıcı seyir özelliğinde, durak perdesi civarından başlayarak (durağın altındaki perdeler de olabilir)
                 güçlü ve tiz durağa doğru gelişen bir seyir görülmektedir.

                 İnici seyir özelliğinde tiz durak ve civarındaki perdelerden başlayarak güçlü ve daha sonra da karar
                 perdesine doğru inen melodik bir seyir mevcuttur.
                 İnici-çıkıcı seyir özelliğinde güçlü perdesi civarından başlayarak durak perdesine doğru inen, daha
                 sonra tekrar güçlü perdesine çıkıp, tiz durak perdesini gösterip, inişe geçen makamlar bulunmaktadır.


                 4.3.4. Makamı Oluşturan Sesler

                 Karar (durak) perdesi, makam seyrinin bittiği, sonlandığı perdedir. Makamlarda bir tane karar per-
                 desi bulunmaktadır. Makama seyir özelliği dikkate alınarak istenilen perdeden başlanabilir ama ma-
                 kamı istenilen perdede bitirmek mümkün değildir. Karar perdesi, makamda bitiş hissinin en kuvvetli
                 bir şekilde hissedildiği perdedir.

                 Yeden perdesi, karar perdesinin yarım ya da bir ses pestinde bulunmaktadır. Kararı güçlendirmek ve
                 bitiş etkisini hissettirmek için kullanılan bir perdedir.
                 Tiz durak perdesi, durağın bir sekizli tizi olan perdedir. Makam seyrinde önemli görevler üstlen-
                 mektedir. İnici makamlarda güçlü perdesi görevini de görmektedir.

                 Güçlü perdesi, makamda en çok duyulan, süre olarak en uzun kalışların yapıldığı, basit makamlarda
                 dörtlü ve beşlilerin birleştiği, birleşik makamlarda kimi zaman üçüncü derecenin de olduğu perdedir.
                 Güçlü perdeleri, aynı zamanda makamların birinci derecede asma karar perdesidir.

                 4.3.5. Çeşni ve Geçki Kavramları

                 Çeşni

                 Makamı oluşturan dörtlü ve beşlinin dışında, makamın yapısı içinde bulunan ve artık o makamın
                 hüviyetiyle bütünleşmiş, farklı makama veya makamlara ait üçlü, dörtlü ve beşlilerin kullanılmasıyla
                 oluşturulan nağmelerdir.
                 Geçki

                 Bir makamdan başka bir makama geçmeye geçki denir. Yakın makamlar arasındaki geçkiye yakın
                 geçki, uzak makamlar arasındaki geçkiye uzak geçki denir. Yakın geçki kolay, uzak geçki zordur.
                 Çeşniler için makama lezzeti ve tadı veren, makama kendine has özelliğini katan özel bölümler di-
                 yebiliriz. Buna karşılık geçkiler, ilgili makamdan çıkıp diğer makamlara geçilen bölümler olarak
                 tanımlanabilir.

                 Sonuç olarak çeşni makamın tadıdır. Geçki ise başka makamlara geçiştir.





                 52   MAKAM KAVRAMI
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59