Page 52 - TÜRK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 52
4. MAKAM KAVRAMI
4. MAKAM KAVRAMI
Hazırlık Çalışması
Makamsal müzikler genellikle hangi coğrafyada kullanılmaktadır? Araştırınız.
4.1. Makam Tanımı
Makam kelimesi Arapça kıyam kelimesinden alınmıştır. Kıyam, Arapçada mevki, durulacak yer an-
lamı taşır. Türk müziğinde 14. yüzyıldan sonra kullanılmaya başlanmıştır. Türk müziğinde dizilerin
işleniş biçiminin adıdır.
Dizi, makamın en önemli unsurudur. Ancak tek başına makamı ifade etmez. Durak, güçlü, yeden
perdeleri, kendine özgü aralık ve seyir özellikleri makamın ana unsurlarıdır.
4.2. Makamı Oluşturan Dörtlü ve Beşliler
Türk müziğinde peş peşe gelen dört perde ve perdelerin üç aralığının oluşturduğu kalıba dörtlü, peş
peşe gelen beş perde ve perdelerin dört aralığının oluşturduğu kalıba da beşli denir.
Bu karekodla veya bağlantı ile konunun dijital içeriğine ulaşılabilir.
https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/7_TMTU_9_2023_KONU4.html
4.2.1. Makamı Oluşturan Dörtlüler
Çârgâh 4’lüsü Uşşak 4’lüsü
Bûselik 4’lüsü Hicaz 4’lüsü
Kürdî 4’lüsü Rast 4’lüsü
50 MAKAM KAVRAMI