Page 52 - Türk Müziği Teori ve Uygulaması 9
P. 52

4. MAKAM KAVRAMI
            4. MAKAM KAVRAMI





                                                   Hazırlık Çalışması

               Makamsal müzikler genellikle hangi coğrafyada kullanılmaktadır? Araştırınız.





            4.1. Makam Tanımı

            Makam kelimesi Arapça kıyam kelimesinden alınmıştır. Kıyam, Arapçada mevki, durulacak yer an-
            lamı taşır. Türk müziğinde 14. yüzyıldan sonra kullanılmaya başlanmıştır. Türk müziğinde dizilerin
            işleniş biçiminin adıdır.

            Dizi, makamın en önemli unsurudur. Ancak tek başına makamı ifade etmez. Durak, güçlü, yeden
            perdeleri, kendine özgü aralık ve seyir özellikleri makamın ana unsurlarıdır.

            4.2. Makamı Oluşturan Dörtlü ve Beşliler

            Türk müziğinde peş peşe gelen dört perde ve perdelerin üç aralığının oluşturduğu kalıba dörtlü, peş
            peşe gelen beş perde ve perdelerin dört aralığının oluşturduğu kalıba da beşli denir.


              Bu karekodla veya bağlantı ile konunun dijital içeriğine ulaşılabilir.
              https://ders.eba.gov.tr/ders//redirectContent.jsp?resourceId=6ac03d56ec8f754fd05a6be5a7df12be&resourceType=1&resourceLocation=2



            4.2.1. Makamı Oluşturan Dörtlüler

                              Çârgâh 4’lüsü                                   Uşşak 4’lüsü










                              Bûselik 4’lüsü                                  Hicaz 4’lüsü











                               Kürdî 4’lüsü                                    Rast 4’lüsü














            50    MAKAM KAVRAMI
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57