Page 52 - TÜRK MÜZİĞİ TEORİ VE UYGULAMASI 9
P. 52

4. MAKAM KAVRAMI
                                                4. MAKAM KAVRAMI





                                                       Hazırlık Çalışması

                   Makamsal müzikler genellikle hangi coğrafyada kullanılmaktadır? Araştırınız.





                 4.1. Makam Tanımı

                 Makam kelimesi Arapça kıyam kelimesinden alınmıştır. Kıyam, Arapçada mevki, durulacak yer an-
                 lamı taşır. Türk müziğinde 14. yüzyıldan sonra kullanılmaya başlanmıştır. Türk müziğinde dizilerin
                 işleniş biçiminin adıdır.

                 Dizi, makamın en önemli unsurudur. Ancak tek başına makamı ifade etmez. Durak, güçlü, yeden
                 perdeleri, kendine özgü aralık ve seyir özellikleri makamın ana unsurlarıdır.

                 4.2. Makamı Oluşturan Dörtlü ve Beşliler

                 Türk müziğinde peş peşe gelen dört perde ve perdelerin üç aralığının oluşturduğu kalıba dörtlü, peş
                 peşe gelen beş perde ve perdelerin dört aralığının oluşturduğu kalıba da beşli denir.



                   Bu karekodla veya bağlantı ile konunun dijital içeriğine ulaşılabilir.
                   https://meslekmateryal.eba.gov.tr/cdn/gsl/muzik/TURK_MUZIGI_TEORI_VE_UYGULAMASI_9/7_TMTU_9_2023_KONU4.html




                 4.2.1. Makamı Oluşturan Dörtlüler


                                   Çârgâh 4’lüsü                                  Uşşak 4’lüsü










                                  Bûselik 4’lüsü                                  Hicaz 4’lüsü











                                   Kürdî 4’lüsü                                    Rast 4’lüsü












                 50   MAKAM KAVRAMI
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57