Page 32 - ÇALGI EĞİTİMİ UT 9
P. 32

1. ÜNİTE



                     1.4.   Utta Pozisyonlar ve Ana Kolonlar




                    1.4.1.    Utta Kullanılan Pozisyonlar


                   Tellere dik yönde perdeleri birleştiren hayali çizgilere kolon adı verilir. Natürel seslerin doğrultusunda olanlara ana
                   kolonlar, yanlarında bulunan diğer seslerin doğrultusuna yan kolonlar denir.
                   Ana kolonlar eşikten kafese doğru numaralandırılarak Romen rakamları ile gösterilir.  Utta kolonların yerlerini, gi-
                   tardaki perdelerin yerlerini düşünerek tespit ediniz. Ana kolonların küçük eşikten itibaren bakiye-küçük mücennep
                   şeklinde sıralanan bu aralıkları gitar ve mandolin perde aralıklarına (4,5 koma) çok yakındır. Dört ve beş koma, her
                   ikisinin toplamı  dokuz koma (tanini) etmektedir.
                   Ut çalarken her parmağa birer ana kolon ayrılır. Böylece birinci parmaktan dördüncü parmağa kadar dört kolon el altında
                   olurken tele ve kolona yakın duran parmak zaman ve enerji kaybı olmadan basar.
                   Birinci parmak birinci kolonda iken I. pozisyonu, ikinci kolona geldiğinde II. pozisyonu, üçüncü kolona geldiğinde  III.
                   pozisyonu, dördüncü kolona geldiğinde ise elin klavyedeki konumu IV. pozisyonu göstermektedir.

                   Kolon no: ---------- I II III IV V VI VII
                   I.   Pozisyon ........ 1 2 3 4
                   II.  Pozisyon ................... 1 2 3 4
                   III. Pozisyon ............................. 1 2 3 4

                   IV. Pozisyon ....................................... 1 2 3 4

                    1.4.2.    Ut Klavyesinde Yer Alan Perdeler



                       6. tel            La               La            Sol            Sol              Fa

                       5. tel            Re               Re            Do             Do               Si

                                                                                                        Mi
                       4. tel            Sol              Sol           Fa             Fa
                                                                                                        La
                                                                                       La
                       3. tel            Do               Do             Si                             Re
                                                          Fa             Mi            Re               Sol
                       2. tel            Fa                                            Sol
                                                                         La
                                                         La
                       1. tel             Si

                   Her makam değişik sesler kullanır. Başlangıçta dört parmak ana kolonlara alışıncaya kadar, natürel sesler ve onların
                   hizasındaki sesleri kullanan makamlarda çalışılacaktır. Bu, Türk müziğindeki karakteristik ve çok sayıda makamı
                   sonraya bırakmaya sebep olmakla birlikte, yanlış ses basma ihtimalini azalttığı için tercih edilmiştir. Örneğin rast,
                   uşşak, segâh, hüzzam gibi  makamlarda birinci parmak hem ana hem de yan kolonlara basmak zorundadır. Pozisyon
                   değişimi gerektiren makam ve eserler daha sonra verilecektir.
                   İlk bakışta I. pozisyonla girip birinci parmağı 1. kolona basmak normal gelebilir. Bu pozisyonda ince tellerde parmak saf
                   dışı kalır. Bu durumda kalın tellerde bir ve üçüncü parmak arası zor açılır. Bu sebeplerden, parmak basma eğitimine II.
                   pozisyondan başlanır.
                   Kolaydan zora doğru bir yol takip edildiğinde önce birinci ve ikinci parmak basılır. Uzun zaman bir ve ikinci parmak
                   basılınca el bu parmaklara göre pozisyon alır. O zaman da üçüncü ve özellikle dördüncü parmağı basmak zorlaşır.
                   Yanlış ses basma ihtimalini azaltmak için önce bütün tellerde aynı hizada bulunan II ve III. kolonlarda çalışılacaktır.
                   Bu arada bazı perdelerde diyez veya bemole rastlanacaktır (1. telde III. kolonda si bemol, 4, 5 ve 6. tellerde II. ko-
                   londa fa, do ve sol diyez). Bu seslerin natürellerinden önce bemol veya diyezi ile karşılaşmak yadırganmamalıdır.
                   Türk müziğinde bemol veya diyezli sesler de ayrı isimli ve şahsiyetli perdelerdir. Örneğin, birinci teldeki si bemol tiz
                   bûselik perdesinin yarım ses kalınlaştırılmış hâli değildir. Sümbüle isimli apayrı bir sestir.


               30                                                                                                                                                                                                                          31
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37