Page 30 - ÇALGI EĞİTİMİ UT 9
P. 30

1. ÜNİTE





                                                      O KUMA PARÇASI


                                                             ŞERİF MUHİTTİN TARGAN ve HAYATI



                                                                      fasıllar, Rauf Yektâ Bey’den nazariyat, Zekâi-zâde Hafız
                                                                      Ahmet Efendi’den (Irsoy) makam ve usul öğrenmiştir.
                                                                      Ali Rifat Çağatay ut konusunda Şerif Muhittin’in ken-
                                                                      disini çok aştığını söylemiştir. Türk musikisi eserlerini
                                                                      Batı’ya da dinletebilmek için çok sesli armoniden zi-
                                                                      yade kontrpuana dayanan, fakat aynı zamanda millî
                                                                      karakterini kaybetmeyen bir musikinin meydana ge-
                                                                      tirilmesinin gerekliliğini ifade etmiştir. Tamamen Batı
                                                                      tarzındaki beste anlayışının hâkim olduğu bir çalışma-
                                                                      nın bazı yerlerine halk musikisi temaları yerleştirmek
                                                                      ve bunları armoni kurallarına uydurmak suretiyle çok
                                                                      sesli hale sokarak çağdaş Türk musikisi diye kabul
                                                                      ettirmeye çalışmanın zaman kaybından başka bir şey
                     21 Ocak 1892’de İstanbul’un Çamlıca semtinde doğdu.   olamayacağını vurgulamıştır. Targan’ın Bağdat’ta kaldı-
                    Babası Osmanlı Devleti’nin son Mekke emiri, Meclis-i   ğı yıllarda Arap âleminin en ünlü udileri arasında anılan
                    Ayan ikinci reisi ve Evkaf nazırlarından Ali Haydar Paşa,   Cemil ve Münir Beşir kardeşlerle Selman Şükür adlı
                    annesi Sabiha Hanım’dır. Hz. Peygamber’in 37. kuşak-  sanatkârı  yetiştirdiği bilinmektedir.
                    tan torunudur. Adındaki şerif kelimesi, aynı zamanda
                    bu irtibatın ifadesidir. Üniversite yıllarına kadar özel   Şerif Muhittin virtüözlüğünün yanı sıra besteleriyle
                    dersler alarak öğrenimini sürdürdü. 1908’de Dârülfünun   de tanınmıştır. Bestelediği yirmi beş civarındaki ese-
                    Hukuk Fakültesi ve bir yıl sonra Edebiyat Fakültesi’ne   rin sadece üçü şarkı formundadır. Saz musikisine ait
                    girdi ve her ikisinden de mezun oldu. 29 Ekim 1916   eserleri arasında “Kapris, Koşan Çocuk, Kanatlarım
                    tarihinde babasının Mekke emirliğine tayini üzerine   Olsaydı, Teemmüller” gibi orijinal besteleriyle dügâh,
                    onunla birlikte Hicaz’a gitti ve bir süre Şam’da bulundu.   ferahfeza, hüzzam, uşşak saz semaileri en tanınmışla-
                    Türkiye Cumhuriyeti kurulduktan sonra yeni sanat çev-  rıdır. İlk eseri Mehmet Akif Ersoy’a ithaf ettiği hüzzam
                    relerinden ilgi görmediği için gittiği Amerika’da (1924)   saz semaisidir. Eserin birinci ve ikinci hanesiyle tesli-
                    sekiz yıl kaldı. New York’ta geçirdiği bir ameliyat sonrası   mini on üç yaşında bestelemiş, üçüncü ve dördüncü
                    İstanbul’a döndü. Ancak bu defa da kendisine musi-  hanelerini 1924’te tamamlamıştır. Şerif Muhittin’in son
                    kiyle ilgili ciddi bir görev verilmeyince iki yıl sonra Irak   eseri, sözleri Behçet Kemal Çağlar’a ait, “Ömrümün
                    hükümetinin davetiyle Bağdat’a gitti (1934) ve burada   son şevki sensin başka bir yar istemem” mısrasıyla
                    Doğu ve Batı musikisi bölümlerinin yer aldığı Bağdat   başlayan suzinak şarkısı olup 1964’te Behçet Kemal
                    Konservatuvarını kurarak bölümün idaresini üstlendi,   Çağlar’ın isteği üzerine Safiye Ayla’nın vereceği bir
                    ayrıca ut ve viyolonsel dersleri verdi. 1948’de geçirdiği   konser için yirmi dört saat içerisinde bestelenmiştir.
                    bir rahatsızlık sonucu İstanbul’a döndü. Aynı yıl Hüseyin   Klasik melodi yapısını kullandığı  saz semailerinin dı-
                    Sadettin Arel’in istifasıyla boş kalan İstanbul Belediye   şındaki saz eserleri daha çok Batı müziğine dayalı ut
                    Konservatuvarı İlmi Kurul Başkanlığına getirildiyse de,   için bestelenen etütlerdir. Bu etütlerin Türk musiki-
                    1951’de yine sağlık sebebiyle bu görevinden istifa etti. 8   sinde belirli bir saz için bestelenmiş ilk eserler olduğu
                    Nisan 1950’de Safiye Ayla ile evlendi. Zarif ve mütevazi   kabul edilir. Türk ve Batı musikisine ait çeşitli notaları
                    kişiliğiyle tanınan Şerif Muhittin 13 Eylül 1967 tarihinde   vasiyeti üzerine Safiye Ayla tarafından Süleymaniye
                    vefat etti ve Zincirlikuyu Asrî Mezarlığı’na defnedildi.  Kütüphanesi’ne bağışlanmıştır.
                    Türk musikisinin Batılı anlamda yetiştirdiği en büyük ut   Kaynak
                    virtüözü kabul edilen Targan’ın musiki kabiliyeti ailesi    https://islamansiklopedisi.org.tr
                    tarafından küçük yaşlarda fark edilmesine rağmen   (TDV İslam Ansiklopedisi, 40. cilt,sayfa 18-19)
                    derslerine engel olacağı endişesiyle bu dönemde dü-
                    zenli musiki eğitimi alamamış, evlerinde düzenlenen
                    haftalık musiki toplantıları sayesinde musikiyle tanış-
                    mıştır. Dört beş yaşlarında iken duyduğu melodileri
                    piyanoda yalnız başına çalmaya gayret etmiş, on üç
                    yaşlarına doğru gizlice ut çalmıştır. Daha sonra ailesi
                    musiki çalışmalarına izin vermiştir. Bu arada Ali Rıfat
                    Bey’den (Çağatay) Türk musikisi klasiklerinden önemli



               28                                                                                                                                                                                                                          29
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35