Page 109 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 9
P. 109

5.7. Çârgâh Makamında Dizi, Etüt ve Eserler
            5.7. Çârgâh Makamında Dizi, Etüt ve Eserler

               Tarihsel süreç içinde farklı coğrafyalarda oluşmuş birçok müzik türü vardır. Bunlar, içinde yeşer-
            dikleri toplumun kültürel özelliklerini yansıtan geleneksel müziklerdir. Geleneksel müzikler; melodik
            ve ritmik yapıları, kullanılan çalgıların farklılıkları, seslendiriliş özellikleri ile birbirlerinden ayrılır. Bunu
            belirleyen en önemli faktörlerden biri de kullanılan ses dizileridir. “Geleneksel Türk sanat müziği” ve
            “geleneksel Türk halk müziği”ni de diğerlerinden ayıran en önemli özellik kendine özgü ses sistem-
            lerinin varlığı ve kullanılan ses dizileridir. Geleneksel müziklerin kuramsal boyutunu kavrayabilmek
            için bazı temel kavramları tanımak gerekmektedir (Tablo 1).
            Tablo 1: Geleneksel Türk Müziğinde Kavramlar

             Makam          Bir veya birkaç dizi üzerinde belirli bir seyirdir (gidiş). Bir durak ile güçlü sesi
                            çevresinde oluşan seslerin seyri, akışıdır.
             Dizi           Birbirini takip eden 8 sesin Türk müziğindeki karşılığıdır. Basit makamlarda dizi
                            dörtlü ve beşlilerin bir araya gelmesiyle oluşur. Her makamın bir dizisi vardır. An-
                            cak dizi ile makam birbirine karıştırılmamalıdır. Dizi, makamın çatısını teşkil eder
                            fakat dizide belli kurallarla gezinilmezse makam meydana gelmez.
             Durak          Makamın karar yani bitiş perdesidir.

             Seyir          Makamı oluşturabilmek için dizinin seslerinde belli kurallara bağlı kalarak dolaş-
                            maya denir.
             Yeden          Karardan önce gösterilen perdedir. Bu perde, seyri durak perdesine yönlendirir.

             Güçlü          Genelde (basit makamlarda) dizinin dörtlü veya beşlisinin birleştiği, üzerinde en
                            çok durulan perdedir.

               Geleneksel Türk Müziğinde Ses Sistemi

               Geleneksel Türk müziğinde bir tam ses “koma” adı verilen dokuz eşit aralığa bölünür. 1, 4, 5, 8
            ve 9 komalarda farklı diyez ve bemol işaretleri kullanılır (Görsel 5.9).
                         1                           4        5                           8        9
                        koma                       koma      koma                       koma     koma







                         a                           s        d                          f        g



             Do                                                                                     Re


                ee        r                          e        w                           e







                   9        8                         5       4                           1
                 koma     koma                      koma     koma                       koma

            Görsel 5.9: Geleneksel Türk müziğinde koma değerleri




                                                                                    Diziler ve İlgili Dağarcık   107
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114