Page 14 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 9
P. 14

KİTABIN TANITIMI


                                                                                           Ünitede öğrenilecek
            Ünite kapağında          1. ÜNİTE                  2. ÜNİTE                   konu içeriklerinin yer
            ünitenin numarasını                                                               aldığı bölümdür.
            gösterir.


            Ünite kapağında                                                                    Ünite Konuları
            ünitenin adını               VİYOLANIN TEMELLERİ        VİYOLA ÇALMADA       Ünitede yer alan konu
            gösterir.                                              TEMEL UNSURLAR  I
                                                               Kavramlar  Bu ünitede  Ünite Konuları  başlıklarının verildiği
                                                               • Çekerek  • Viyola ve yayın   2.1. Viyola ve Yayın Özellikleri
                                                                    özelliklerini,
            Kavramlar                Kavramlar  Bu ünitede  Ünite Konuları  • İterek  • Viyola çalmada temel   2.2. Viyola Çalmada Temel   bölümdür.
                                                                           Davranışlar/Hazır Bulunuşluk
                                     • Viyola
                                                 1.1. Viyolanın Tarihî Süreci
                                                               • Bütün Yay
                                          • Viyolanın tarihini,
                                                                    davranışları,
                                                                          2.3. Viyola Çalmada Sağ ve Sol
                                     • Viel
                                                               • Yarım Yay
                                                 1.2. Viyolanın Müzik
                                          • Viyolanın  Türk  müziğindeki
                                                                           Elin Konumu
            Kavramları içeren        • Viol  yerini öğreneceksiniz.  Kültürümüzdeki Yeri  • Viyolada ses üretimini   2.4. Viyolada Ses Üretimi
                                                                    öğreneceksiniz.
                                                                          2.5. Viyolada Yayın Bölümleri ve
            bölümdür.                                                      Şekilleri           Ünitede işlenen
                                                       13                     Viyolanın Temelleri  19 19
                                                                                               konuyla ilgili et-
                                                                                                kileşimli içeriği
                                                                                                      gösterir.
            Uyarı                     Uyarı: Aşağıdaki rast seyir örneğinin serbest çalınabilmesi için ölçü sayısı belirtilmemiştir.  Üniteye Başlarken
                                                               Üniteye Başlarken
                                                                      şekill
                                                                    çalınış
                                                                    eri,
                                                                ylı
                                                                a
                                                                   isiml
                                                                 çalgıların
                                                                       eri
                                                                               erinizi
                                                                           eri
                                                                            hakkında
                                                                              dikl
                                                                              bil
                                                                         özellikl
                                                                        e
                                                                        v
                                                                        diğer
                                                                                ark
                                             RAST SEYİR ÖRNEĞİ  Y Yaylı çalgıların isimleri, çalınış şekilleri ve diğer özellikleri hakkında bildiklerinizi arka- a -  Üniteye Başlarken
                                                               daşlarınızla pa
                                                                  ylaşınız.
                                                               daşlarınızla paylaşınız.
            Konuyla ilgili dikkat     B # ≥  œ œ œ œ ˙  œ ≥  œ  œ  œ  1.1. V iyolanın T arihî Süreci  Yeni bilgilerin öğrenilebil-
                                                               1.1. Viyolanın Tarihî Süreci
                                                               Asya’da ortaya çıktığı bilinen yaylı çalgılar ticaret yolları vasıtasıyla dünyanın diğer bölgelerine yayıl-
            çeken  cümleleri içeren   4  œ  œ œ œ œ œ œ        mıştır. Çok uzun bir yolculuk olan bu yayılma süreci aynı zamanda viyolanın tarihsel gelişimini ifade
                                                               etmektedir. Viyola bugünkü şeklini alana kadar tarihin çeşitli aşamalarında ve farklı bölgelerde bi-
                                                               çimsel değişim geçirmiş ve gelişmiştir. Ayrıca bu uzun değişim sürecinde rebap, rebec, crowt/cruth,
                                                               yaylı “vielle”ler (vieller) omza dayanarak çalınan ilk yaylı çalgıdır ve viyollerin atasıdır.
                                      B # œ  œ œ ˙  œ ≥  œ œ œ  œ œ  œ œ œn  œ ˙  fidel, viol gibi isimler almıştır (Görsel 1.1). 12 ve 13. yüzyıllarda gezgin çalgıcılar tarafından çalınan   mesi için ön öğrenmele-
            bölümdür.
                                     7
                                                    ≤ ≤
                                      B # œ ≥  œ œ ˙  œ œ œ œ œ ˙  œ  œ œ œ œ œ œ w    rin harekete geçirilmesini
                                                    .
                                     5.8.5. Rast Makamında Eserler                      ve konunun sezdirilme-
                                     Makamsal eser çalmak Türk müziği repertuvarınızın gelişmesi için önemlidir. eserlerde “yerinden”,
                                     “1 ses” ve “4 ses”ten çalma gibi uygulamalar transpoze yapma becerinizi geliştirecektir. Bu
                                     nedenle rast makamında verilen eserleri transpoze uygulamalarını kullanarak çalınız.
                                             YİNE BİR GÜLNİHAL  İsmail Dede Efendi      sini amaçlayan soruları
                                         3 ≥  œ 1   œ
                                     Öğrenci 1  B # 3 ˙ 4  . ˙ 0  0 œ  œ  œ  . ˙  ˙  . ˙ 0  Crowt/Cruth  Rebap  Fidel  Rebec  Viol
                                                               Görsel 1.1: Viyolanın gelişimi  içeren bölümdür.
                                       B # 3 ˙ ≥
                                     Öğrenci 2  4  œ  . ˙  . ˙  . ˙  ˙  œ  . ˙  1.1.1. Viyolanın Tarihî Gelişimi
                                                               Avrupa’da  yaygınlaşarak  sıklıkla  kullanılmaya  başlanan
                                      7  œ  œ  . ˙  ˙ 2  œ 4  . ˙  œ 0  œ  œ  vielleler,  Avrupa’daki  çalgı  yapım  ustalarının  geleneksel
                                      B # œ   . .              sı ile zaman içinde birçok değişikliğe uğramıştır. Devam
                                                               Avrupa işçiliği tekniklerini bu çalgılar üzerinde kullanma-
                                                               eden süreçte (1530-1550) Kuzey İtalya’da keman ailesin-
                                                               deki diğer çalgıların ortaya çıkması viyolanın gelişimine
                                      B # œ  œ  œ  . ˙  . . ˙  œ  . ˙  œ  œ  œ  hız kazandırmıştır. Viyola ilk defa İtal ya’nın Milano şehri-
                                                               nin yakınlarındaki Santuario di Saron no Kilisesi’nin kub-
                                                               besindeki 1530 yıllarına ait ünlü bir freskte resmedilmiştir
                                                               (Görsel 1.2).            Görsel ve Açıklamaları
                                                                          Görsel 1.2: Santuario di Saronno Kilisesi’nin
                                      12  .  œ    1. œ  œ  2. . ˙         kubbesindeki fresk
                                      B # ˙  ˙  . ˙ 0  0 œ  œ  œ  œ  . .  16 ve 17. yüzyıllarda viyola terimi “viola da braccio” ve “viola da gamba” isimleriyle iki ayrı telli çalgı
                                                               ailesini tanımlamaktadır. “Da braccio” İtalyanca “kolda çalınan” anlamına gelir ve yatay çalma pozis-  Ön bilgileri harekete
                                                               yonuna işaret eder. “Da gamba” terimi ise “bacakta çalınan” demektir ve dikey çalma pozisyonuna
                                      B # ˙ .  ˙  œ  . ˙  ˙  œ  ˙  œ  . . ˙ .  işaret eder.
                                                   Diziler ve İlgili Dağarcık   115  14  1. ÜNİTE  geçirmek amacıyla
                                      18    1 œ œ 1  ˙  œ  . ˙
                                      B # œ œ œ  œ œ œ  œ #  . ˙  œ œ œ  œ œ œ
                                                                                           sunulmuş görselleri
                                      B # . ˙  . ˙  . ˙  ˙  œ  . ˙  . ˙  ˙  œ  . ˙
                                                                                                        içerir.
            Okuma Parçası            Okuma Parçası             Ölçme ve Değerlendirme  Ölçme ve Değerlendirme
                                     Okuma Parçası
                                                               Ölçme ve Değerlendirme
                                                                Aşağıda verilen ifadeler doğru ise “D”, yanlış ise “Y” harfini işaretleyiniz.
            Kitapta adı geçen        nın hem kendisine hem mesleğine karşı sorumluluklarını yerine getirmesi hakkındaki düşünce-  tutulmasında kolaylık sağlar.  Üniteyle ilgili ölçme ve
                                      Aşağıda verilen Giuseppe Donizetti’nin (Donizetti Paşa) yaşam öyküsünü okuyunuz. Sanatçı-
                                                                1.  Omuzluk  (yastık),  viyolanın  boynun  ortasına  yerleştirilmesinde  ve  viyolanın  rahat
                                     lerinizi arkadaşlarınızla paylaşınız.
                                                                    Y
                                                                D
                                      Giuseppe Donizetti Paşa (1788-1856)
                                      Meşhur İtalyan opera bestecisi Gaetano (Gaytano) Donizetti’nin ağabeyi olan Giuseppe Do-
            önemli müzisyenlerin     nizetti (Görsel 1.5) 1788’de Kuzey İtalya’nın Lombardia bölgesindeki Bergamo şehrinde dün-  2. Serçe parmağın yay tutuşuna işlevsel olarak hiçbir etkisi yoktur.  değerlendirme çalışma-
                                                                D
                                                                    Y
                                                                3. Viyola çalmanın temel unsurlarından biri, yayı tele sürterek viyoladan ses üretmektir.
                                     yaya geldi. Fransız İmparatoru Napolyon Bonaparte’ın bandolarında görev aldığı gibi çeşitli
                                                                    Y
                                                                D
                                     İtalyan alay birliklerinde bando şefliği yaptı.
                                      1826’da  Vaka-yi  Hayriye  olarak  bilinen  Yeniçe-
            hayat hikâyelerinin      ri  Ocağının  kaldırılmasının  ardından  Avrupai  me-  4. Viyolada la, re, sol ve do telleri bulunmaktadır.   larının yer aldığı bölümdür.
                                                                    Y
                                                                D
                                     todlara  sadık  kalınarak  yeni  bir  ordu  kurulmuş  ve
                                     mehterhanenin  yerini  Muzıka-yi  Hümâyun  olarak
                                                                Aşağıda verilen çoktan seçmeli soruları cevaplayınız.
                                     bilinen bando ve askerî müzik okulu almıştı. Doni-
            bir metin aracılığıyla   zetti, 1828’de Sultan II. Mahmud’un askerî bandola-     6. Viyola çalgısının akort sistemi aşağıdakilerden hangisidir?    E) Sol-si-re-fa  C) La-re-si-do

                                                                 A) Do-mi-sol-si





                                                                        B) La-re-sol-do
                                     rını Avrupai müzik disiplini içerisinde eğitmek üzere

                                                                     D) Mi-la-re-sol




                                     Osmanlı Saltanat Bandoları baş eğitmeni göreviyle

                                     İstanbul’a geldi.
                                                                7. Aşağıdakilerden hangisi yayın bölümlerinden biri değildir?

                                      Donizetti, Osmanlı ordusunda generalliğe terfi et-


                                                                               C) Kıl





                                                                        B) Çubuk
                                                                 A) Burgu

            verildiği bölümdür.      tiği için Türk müzik tarihine adı Donizetti Paşa olarak               D) Sarma             E) Topuk
                                     geçmiş ama öğrencileri ona “Muallim Donizet Bey”
                                     olarak  hitap  etmiştir.  Taşıdığı  resmî  mühürde  Us-
                                                                Aşağıdaki  karekod  uygulamasını  veya  bağlantı  linkini  kullanarak  verilen  ölçme  ve
                                     takâr-ı Muzıka-yi Hümâyun Donizet yazan Donizetti
                                     sarayda da müzik dersleri vermiş, Sultan II. Mahmud   değerlendirme etkinliğini cevaplayınız.  Kontrol Listesi
                                     için “Mahmudiye” (1831) ve Sultan Abdülmecid için
                                     “Mecidiye” (1839) olarak bilinen saltanat marşlarını
                                     bestelemiştir.Sözleri Osmanlıca olan ve Şarkı-yi Ce-
                                     did (Yeni Şarkı) adını verdiği Türkçe sözlü şarkılar   KONTROL LİSTESİ  Üniteyle ilgili kazanılan
                                     bestelediği gibi geleneksel Türk musikisi eserlerini
            Araştır-Öğren            armonize ederek çok sesli bestelere dönüştürmüş-    ğıdaki kontrol listesini öğretmeninizle doldurunuz. Kontrol listesindeki davranışlardan gerçekleştiri-
                                                                “Viyola Çalmada Temel Unsurlar I” ünitesinde kazanılan becerileri değerlendirmek amacıyla aşa-
                                     tür. Donizetti, saraydaki İtalyan opera temsillerinde  Görsel 1.5: Giuseppe Donizetti Paşa
                                     de zaman zaman hazır bulunmuş, sahnelenen eserler hakkında padişaha bilgi vermiştir.
                                                               lenler için evet, gerçekleştirilemeyenler için hayır sütununa (√) işaretini koyunuz.
                                      Meşhur Macar piyanist Franz Liszt (Frans List) 1847’de konserler için İstanbul’a geldiğinde
            Anlatımı destekle-       Donizetti’nin evini de ziyaret etmiş ve onun “Mecidiye Marşı”nın temaları üzerine solo piyano   1 2 SIRA  Viyolada ayakta duruş tekniğini doğru uygular.  EVET  HAYIR  becerilerin değerlendi-
                                                                    GÖZLEMLENECEK DAVRANIŞLAR
                                     için bir “Grand Parafraz” bestelemiştir. Giuseppe Donizetti birkaç yıl için geldiği İstanbul’dan
                                     bir daha hiç ayrılmamış, vefatına (1856) kadar Osmanlı hizmetinde kalmış, cenazesi Taksim
                                     Meydanı yakınlarındaki Saint Esprit (Sen Espri) Katedrali’ne defnedilmiştir.
                                                                 Viyolada oturarak duruş tekniğini doğru uygular.
            mek ve öğrenilenleri       Dr. Emre Aracı (2014), Donizetti Paşa & Osmanlı Sarayının İtalyan Maestrosu adlı eserinden alınmıştır.  3 4 5  Viyolanın tutuş tekniğini doğru uygular.  rildiği bölümdür.
                                                                 Viyola tutuşunda sol kolun konumunu doğru uygular.
                                                                 Yayı doğru teknikle tutar.
            pekiştirmek amacıyla     Araştır-Öğren              6 7 8 9  Viyola çalarken nitelikli ses çıkarır.
                                                                 Viyola çalarken teller arası geçişlerde sağ üst kolun açılarını doğru uygular.
                                                                 Yayda alt yarı uygulamasını doğru yapar.
                                     Araştır-Öğren
                                                                 Yayda üst yarı uygulamasını doğru yapar.
                                                                 Yayda bütün yay uygulamasını doğru yapar.
            hazırlanmış bölümdür.    Donizetti Paşa’nın bestelediği Mecidiye Marşı’nı genel ağda bulunuz ve dinleyiniz. Bu marşın gü- 17  32 10 Not: Gözlenen her davranış için 10 puan verilir.
                                     nümüz marşları ile benzerliklerini araştırınız. Araştırmanızı sınıf panosunda sergileyiniz.
                                                   Viyolanın Temelleri
                                                                 2. ÜNİTE
            Ders İçi Çalışma
            Öğrenmeyi kolaylaş-
            tırmak için hazırlanmış   2.4.2. Yayı Belirli Sürelerde Çekme ve İtme
                                      Viyolada ses üretmeye “re” telinden başlanır. Daha sonra “sol”, “la” ve “do” telleri ile çalışma-
                                     lara devam edilir. Yayın kendi ağırlığı ve işaret parmağının tele hafifçe uygulayacağı basınçla yay,   Ders İçi Çalışma
                                       ≥
            çalışmaları içeren,      dikkat edilmeli, viyoladan doğru ve temiz sesler elde edilmesi sağlanmalıdır.   •  Atatürk’ün konuşmasından alınan aşağıdaki metni okuduktan sonra bu metni vatanseverlik
                                     çekilerek (    ) ve itilerek (V) tele sürtülür. Yayı çekme ve itme çalışmalarında doğru tutuş tekniğine
                                                                bağlamında değerlendirerek sınıf arkadaşlarınızla fikir alışverişinde bulununuz.
                                      Ders İçi Çalışma
                                                                Arkadaşlar,
                                          Œ
                                      •  Aşağıdaki çalışmalardan 1 numaralı alıştırmayı ritimsiz bir şekilde çalıştıktan sonra 2 ve 3
                                               Ó
            öğrencilerin konuya      & 4 4 œ Açıklama: Aşağıdaki alıştırmalarda kullanılan “o.” orta yay demektir. Yay çekilip itilirken   Güzel sanatların tümünde, ulus gençliğinin ne denli ilerletilmesini istediğinizi bilirim. Bu, yapıl-
                                       numaralı alıştırmaları nota değerlerine uygun olarak çekerek ve iterek çalınız.
                                                                maktadır, Ancak bunda en çabuk, en önde görülmesi gerekli olan Türk musikisidir. Bir ulusun
                                                                yeni değişikliğinde ölçü, musikide değişikliği alabilmesi, kavrayabilmesidir.
                                      yayın orta kısmında kalmaya dikkat edilir (Görsel 2.20).  Bugün dinletilmeye çalışılan musiki yüz ağartacak değerde olmaktan uzaktır. Bunu açıkça
            yönelik etkin katılımının                           bilmeliyiz. Ulusal ince duyguları, düşünceleri anlatan, yüksek deyişleri, söyleyişleri toplamak,
                                                                onları genel son musiki kurallarına göre işlemek gerekir. Ancak bu düzeyde Türk ulusal müziği
                                                                yükselebilir, evrensel musiki içinde yerini alabilir.
                                                                Kültür İşleri Bakanlığının buna değerince özen vermesini, kamunun da bunda ona yardımcı
                                      Görsel 2.20: Orta yayın konumu
            sağlandığı bölümdür.      B œ ≥  œ ≤  œ  œ  œ  œ  œ Orta yay (o.) œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  œ  . .  olmasını dilerim.
                                                                 Mustafa Kemal Atatürk, 1 Kasım 1934, 4. Yasama Yılının Açış Konuşması (https://www.tbmm.gov.tr‘den kısaltılarak alınmıştır.)
                                              œ
                                     1-
                                       o.                      Uygulama Değerlendirme  Uygulama Değerlendirme
                                                               hazırlanmış tabloyu doldurunuz. Tamamlanamayan ölçüleri ilgili sütuna yazarak öğretmeninizle de-
                                     2-  B 4 4 ˙ ≥  Ó  ˙ ≤  Ó  ˙  Ó  ˙  Ó  ˙  Ó  ˙  Ó  ˙  Ó  ˙  Ó  . .  “Yay Teknikleri I” ünitesinde çaldığınız eserlerin tamamlanıp tamamlanamadığını belirlemek için
                                                               ğerlendiriniz.
                                       o.                                              Ders içi çalışma etkinlik-
                                                                  Eser Adı
            Açıklama                 3-  B 4 4 ˙ ≥ ≤ ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  ˙  . .  Theme and Variations “Wolfgang Ama-  Tamamlandı  Tamamlanamayan Ölçüler  lerinde çalışılan eserlerin
                                       o.
                                      “Re” telinde yapılan çalışmalar düzgün, pürüzsüz, vurgusuz, temiz tınılar elde edilene kadar
                                     tekrar edilir. Aynı çalışmalar diğer teller (sol­la­do) üzerinde de uygulanabilir fakat diğer tellerde ça-  deus Mozart”
            Eser ve etütlerin çalınış  lışılırken sağ üst kol açısına dikkat edilmelidir. Çünkü kol teller üzerinde yay çekerken farklı açılarla   Zeybeklenim “Ali Uçan”  tamamlanma durumunu ve
                                     hareket eder. Bu durumda şu kuralları hatırlayınız:
                                      • Alt telleri çalarken kolunuzu alçaltınız.
                                      • Üst telleri çalarken kolunuzu yükseltiniz.  Büyük Cevizin Dibi
            şekilleri ile ilgili dikkat          1. telde (la teli), sağ kol üstünün vücutla   Menuet “Thomas Augustine Arne”  eksik ölçüleri tespit etmek
                                                olan açısı oldukça dardır (Görsel 2.21).
                                                                 Melodie “Robert Schumann”
            çekilmek istenen hu-                cutla  açısı  biraz  daha  artmış,  yak aşık   Night On The River “Dmitri Kabalewski”  amacıyla hazırlanmış
                                                 2. telde (re teli), sağ kol üstünün vü­
                                                       l
                                                45 derecelik bir açı oluşmuştur (Görsel
            susları içeren bölümdür.  Görsel 2.21: La telinde sağ   Görsel 2.22: Re telinde sağ   2.22).  bölümdür.
                                           kolun açısı
                                     kolun açısı
                                      28  2. ÜNİTE                            Yay Teknikleri  79
                                             ©
              12                               ©
                                               ©
                                               ©
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19