Page 18 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 9
P. 18

1.2. V  iyolanın Müzik Kültürümüzdeki Y                   eri
               1.2. Viyolanın Müzik Kültürümüzdeki Yeri
               Batı çalgılarının Türk müziğinde kullanılması ve birta-
            kım  özelliklerinin  yerel  çalgılara  kazandırılması  ile  Batı
            müziğinin alaturka müzik üzerindeki etkisi somut bir şe-
            kilde görülür.

               XVII.  yüzyıldan  itibaren  birçok  Avrupa  çalgıcısı,  Os-
            manlı  kentlerinde  çalgılarını  ve  sanatlarını  tanıtır.  Ancak
            Türk  müziğinin  Batı  çalgıları  ile  gerçek  anlamda  buluş-
            ması XVIII. yüzyıl ortalarında saray sazendesi Rum Cor-
            ci’nin (Yorgi) sinekemanı İstanbul’a getirmesiyle gerçek-
            leşir. Sinekeman, Batı’daki viola d’amourun karşılığı olan
            ve alaturka müzik icralarında göğüs bölgesine dayanarak
            çalınan bir keman türüdür (Görsel 1.4). Muzıka-yi Hümâ-
            yun  açılıncaya  kadar  geçen  süreçte  sinekeman,  keman
            ve viyoladan ön planda tutulmuştur.

               1.2.1. Viyolanın Türk Müziğindeki Tarihî Süreci
               Sultan II. Mahmud Dönemi’nde Yeniçeri Ocağı kaldırıl-
            dıktan sonra yeni orduyla birlikte bir boru takımı kurulmuş,
            bu boru takımı birkaç yıl sonra bandoya dönüştürülmüş
            ve sonraki süreçte bandoya yaylı-orkestra çalgıları eklen-
            miştir.  Aynı  dönemde  bandonun  başına  getirilen  İtalyan
            Giuseppe  Donizetti  (Cuseppe  Donizetti)  1828’de  padi-
            şahtan  aldığı  yetkiyle  İstanbul’da  Muzıka-yi  Hümâyunu
            kurmuştur. Türk müziğinde Batılılaşmanın en önemli gös-
            tergesi Muzıka-yi Hümâyunun açılmasıdır. Bu çatı altında
            1828 yılından itibaren yirmi sekiz yıl süren ve Giuseppe Do-
            nizetti’nin öncülüğünde gerçekleştirilen müzikte Batılılaşma
            hareketleriyle viyola Türk müzik hayatına profesyonel olarak   Görsel 1.4: XVIII. yüzyıl Osmanlı
            girmiştir.
                                                                            Sarayı’nda çalınan sinekeman

               Cumhuriyet Dönemi’nde yetenekli gençlerin eğitim almak için yurt dışına gönderilmesi, fark-
            lı ülkelerden seçilen yabancı uzmanların yurda getirilmesi, açılan yeni kurum ve kuruluşların
            yapılandırılması ile devam eden süreç; ülkemizdeki viyola eğitiminin olgunlaşmasını sağlamış-
            tır. Bu süreçte yeni kuşak besteci, solist ve eğitimciler yetişmiştir.

               Cumhuriyet  Dönemi’nde  Türk  viyola  ekolünün  en  önemli  ismi  olan  Ruşen  Güneş  (1940-
            2020);  Ahmet  Adnan  Saygun,  Cengiz  Tanç,  İlhan  Usmanbaş,  Yalçın  Tura  ve  Sıdıka  Özdil’in
            viyola yapıtlarının ilk seslendirmesini yapmıştır. Ruşen Güneş’in İki Viyola ve Yaylılar İçin Beş
            Parça isimli bir eseri de vardır.


             Ders İçi Çalışma
             •  Viyolanın Türk müziğinde kullanılmaya başlamasının sebepleri nelerdir?
             •    V i y o l a n ı n T ü r k mü z i ğ i n d e k u ll a n ı l m a y a b a ş l a m a s ı n ı n s e b e p l e r i n e l e r di r ?
             •  Sinekeman ve viyola görsellerini sınıf panosunda sergileyiniz.
             •    S i n e k e m a n v e v i y o l a g ö r s e ll e r i n i s ı n ı f p a n o s u n d a s e rg i l e y i n i z .
                                                                   e f
                                                                      i
                                                                 i
                                                                  n
                                                                          l
                                                                        r a
                                                                      k
                                                                       i
                                                                 r
                                                        k
                                                          l
                                                       l
                                                        i
                                                          e
                                                              z
                                                               e
                                                           r
                                                            i ü
                                                                           ı
                                                                                        l
                                                                                         u
                                                                                    e b
                                                                                       u
                                                                                          n
                                                                                              u
                                                                                               z
                                                                                           u
                                                                                             n
                                                                             e
                                                                               r
                                                                           ş
                                                                            v
                                                                               i
                                                                                 n
                                                                                   d
                                                                                ş
                                                                                 i
                                                       l
                          n v
                             e v
                       m
                         a
                                  o
                                   l
                                i
                                 y
                      e

                 S
             •  Sinekeman ve viyola çalgılarının benzer ikleri üzerine fikir alışverişinde bulununuz. .
             •
                    e
                     k
                  i
                   n
                                    a ç
                                                  e
                                                   n
                                              ı
                                               n b
                                                       r

                                                    z
                                                     e
                                             n
                                        g
                                          ı
                                       a
                                        l
                                             ı
                                            r
                                           a
                                          l
             •  Karekod uygulamasını veya bağlantı linkini kullanarak viyolanın Türk müziğine girişini sağla-
                 yan Muzıka-yi Hümâyun hakkında bilgi edininiz.
              16     1. ÜNİTE
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23