Page 16 - ÇALGI EĞİTİMİ VİYOLA 9
P. 16

Üniteye Başlarken
             Üniteye Başlarken

              Yaylı çalgıların isimleri, çalınış şekilleri ve diğer özellikleri hakkında bildiklerinizi
              Y a y l ı  ç a l g ıl a r ı n  i s im l er i ,  ç a l ı n ı ş  ş ek i l l er i  v e  d iğ er  ö z e l l ik l er i  h a k k ı n d a  b i l d ik l er in i z i
                       l
                     ş
                         r
                       a
                    a
                k
               r
                   d
                 a
                          ı
                                      ş
                                     a
                                    l
                                          ız
                                        n
                                        ı
                                   y
                              l
                            ız
                          n
                                  a
                                 p
                              a
              a
              arkadaşlarınızla paylaşınız.  .
               1.1. Viyolanın Tarihî Süreci
               1.1. V   iyolanın T    arihî Süreci
               Asya’da ortaya çıktığı bilinen yaylı çalgılar ticaret yolları vasıtasıyla dünyanın diğer bölgelerine
            yayılmıştır. Çok uzun bir yolculuk olan bu yayılma süreci aynı zamanda viyolanın tarihsel gelişimini
            ifade etmektedir. Viyola bugünkü şeklini alana kadar tarihin çeşitli aşamalarında ve farklı bölgelerde
            biçimsel değişim geçirmiş ve gelişmiştir. Ayrıca bu uzun değişim sürecinde rebap, rebec (rebek),
            crowt/cruth (kırovt/kırut), fidel (fidel), viol (viyol) gibi isimler almıştır (Görsel 1.1). XI ve XIII. yüzyıllarda
            gezgin çalgıcılar tarafından çalınan yaylı “vielle”ler (vieller) omuza dayanarak çalınan ilk yaylı çalgı-
            dır ve viyollerin atasıdır.








                     Crowt/Cruth       Rebap             Fidel           Rebec             Viol
            Görsel 1.1: Viyolanın gelişimi


               1.1.1. Viyolanın Tarihî Gelişimi


               Avrupa’da  yaygınlaşarak  sıklıkla  kullanılmaya
            başlanan vielleler, Avrupa’daki çalgı yapım ustaları-
            nın geleneksel Avrupa işçiliği tekniklerini bu çalgılar
            üzerinde uygulaması ile zaman içinde birçok deği-
            şikliğe uğramıştır. Devam eden süreçte (1530-1550)
            Kuzey  İtalya’da  keman  ailesindeki  diğer  çalgıların
            ortaya çıkması viyolanın gelişimine hız kazandırmış-
            tır. Viyola ilk defa İtalya’da Milano şehri yakınların-
            daki  Santuario  di  Saronno  (Santuario  di  Saronno)
            Kilisesi’nin  kubbesindeki  1530  yıllarına  ait  ünlü  bir
            freskte resmedilmiştir (Görsel 1.2).
                                                                 Görsel 1.2: Santuario di Saronno Kilisesi’nin
               XVI  ve  XVII.  yüzyıllarda  viyola  terimi  “viola  da
            braccio” (viyola da braçyo) ve “viola da gamba” (vi-  kubbesindeki fresk
            yola da gamba) isimleriyle iki ayrı telli çalgı ailesini
            tanımlamaktadır. “Da braccio” İtalyanca “kolda çalınan” anlamına gelir ve yatay çalma pozisyonuna
            işaret eder. “Da gamba” terimi ise “bacakta çalınan” demektir ve dikey çalma pozisyonuna işaret
            eder.

              14     1. ÜNİTE
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21