Page 121 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 121

6.1.1.1.  Klasik Tragedyanın Özellikleri
            XVII. yüzyıl Fransız tiyatro kuramcılarına göre antik otoriteye duyulan saygı ile çağdaş otoriteye duyulması
            gereken saygı aynı olmalıdır. Antik Yunan oyunlarının biçim bakımından tartışılması onlara göre gereksizdir.
            Antik Yunan tiyatrosu ve yazarlarını örnek alınması gereken otorite olarak kabul ederler.

            Fransız kuramcılara göre klasik tragedya yazımında uyulacak biçimleme kuralları şunlardır:

            Arılık (Yalınlık): Olay örgüsü, kişi ve diyaloglar, sade ve özlü olmalıdır. Oyun açıkça anlaşılmalıdır. Gereksiz
            uzatmalara yer verilmemelidir.

            Belli Uzunluk ve Tamamlanmışlık: Oyun serim, düğüm, gelişme ve sonuç bölümlerini içermelidir. Oyun
            baş, orta ve son düzeninde olmalıdır.

            Organik Bütünlük:  Olayların düzenlenmesinde bir tertip olmalıdır. Oyunun kurgusu sağlam bir iskelete
            oturtulmalı ve hatasız olmalıdır.

            İnandırıcılık ve Tutarlılık: Oyun akla ve mantığa uygun olmalıdır. Eserin başı ile sonu arasında bir tutarlılık
            bulunmalıdır. Akla uygun olmayan zorlamalardan kaçınılmalıdır.

            Üç Birlik Kuralı: Poetika’nın hiçbir bölümünde bahsedilmemesine rağmen Fransız kuramcılar, Aristoteles’in
            eylem birliği ve zaman kullanımına yönelik tavsiyelerine mekân birliğini de eklemişlerdir. Böylece adına üç
            birlik kuralı dedikleri bir biçimleme kuralı geliştirmişlerdir. Klasik akım tiyatro kuramcılarına göre bir tiyatro
            metninde eylem, zaman ve mekân kullanımında tek bir tercihte kalınmalıdır.

            Eylem birliği kuralına göre klasik oyunlarda tek bir olay örgüsü bulunmalıdır.
            Zaman birliği kuralı; bir oyun zamanının yirmi dört saati geçmemesi, tüm olayların bir günde geçecek biçimde
            düzenlenmesidir. Klasik  Dönem’de  zaman birliği kesin bir  kuraldır.  Bu kurala  uymayan oyunlar  sağduyuya
            aykırı görülmüştür. Bir oyunda uzun yıllar geçmesi, kişilerin doğup, büyüyüp ölmeleri ise seyircinin gerçeklik
            duygusuna aykırı sayılmıştır.
            Yer birliği kuralı, bir oyunun başından sonuna dek belli bir yerde geçmesini zorunlu kılar. Bu tek yerin bir kent
            hatta bir ev olarak yorumlanması, her sahnenin kentin çeşitli yerlerinde ya da evin başka köşelerinde geçirilmesi
            bile hatalı görülür. Oyunun geçtiği yer, kişinin durup baktığında görüş açısı içinde kalan yer olmalıdır. Klasik
            oyunlarda sarayın önü, pazar yeri, tapınak kapısı gibi yerler, oyun kişilerinin yer birliğini bozmadan birbirleri ile
            karşılaştığı ortak alanlardır (Görsel 6.4).




























                  š   Görsel 6.4: Klasisizm sahne kurallarına uygun sahnelenen Cimri oyunu (Ankara Devlet Tiyatrosu, 2018-2019)



                                                                                                     119
                                                  TİYATRODA KLASİSİZM
   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126