Page 32 - TİYATRO TARİHİ 9
P. 32

=   BİLGİ KUTUSU
           Mitolojiye dair birçok kavram, terim ve karakter mevcuttur. Türk tarihinin ilk yazarı, Türk edebiyatının ilk
           yazılı eseri olan Göktürk Kitabeleri’ni yazan Yollug Tigin’dir.



          Thespis’in koro başı olarak koronun karşısına yerleştirdiği oyuncu, koronun
          söylediği  ezgilere  karşılık  vermiştir.  Bu  sebeple  ilk  oyuncuya,  cevap veren
          anlamına gelen hipokrites (hipokrites) adı verilmiştir.

          İkinci oyuncunun koroya dâhil olması Aiskhylos (Ayskülos) ile başlamış ve
          roller  arasındaki ayrım  ilk  kez  onun  tarafından  yapılmıştır.  Ardından  diğer
          tragedya ozanı Sophokles (Sofokles), koronun karşısına üçüncü oyuncuyu
          eklemiştir.

          Tragedya ozanları MÖ 468’e kadar kendi yazdıkları oyunlarda oynamayı sür-
          dürmüşlerdir. MÖ 440’lı yıllardan itibaren oyuncu ile yazarın ayrılma süreci
          tamamlanmıştır.

          Antik  Yunan tiyatrosunda oyuncu genellikle bir oyunda birden fazla rol
          almıştır  (Görsel 2.5).  Oyunlarda  yer alan icracıların tamamı erkeklerden
          oluşmuştur.

          Antik Yunan tiyatrosunda oyunculuk, dört temel öge üzerine kurulmuştur.
          Bu ögeler; ses, kahraman  (karakter), inandırıcılık ve algılamadır. Antik
          Yunan’da tragedya ve komedya oyuncuları, güçlü bir sesin seyirciyi çok iyi   š   Görsel 2.5
          etkileyeceğine inanmışlardır. Bu yüzden oyunculukta sesin etkili kullanımına   MÖ IV. yüzyılın ortasından bir
          çok önem vermişlerdir.                                            Yunan tragedya oyuncusu heykeli

          Oyunculukta önemli olan bir diğer unsur ise kahramandır. Kahramanı doğru taklit edebilmek için onun tüm
          yönelimlerini iyi bilmek gerektiğine inanılmıştır. Kahramanın tasarımını yapabilmek için oyuncuda öncelikle
          güçlü bir algılama yeteneği aranmıştır.


          2.1.1.2.   Koro
          Antik Yunan tiyatrosunda oyunların büyük bir bölümü koro repliklerinden oluşmuştur. Oyunlarda çeşitli işlevleri
          yerine getiren koro; ortaya fikir atar, hikâyenin akışına göre seyirci veya oyun kişilerine tavsiyeler verir. Kritik
          dönemeçlerde toplumun ortak sesini temsil eden bir toplumsal tip gibi oyunun eylem akışına müdahale eder.
          Koro bu anlamda halkın ve sağduyunun sesini temsil etmiştir.

          Koro, çoğunlukla yazarın bakış açısını yansıtmış ve oyunlarda ideal bir seyirci tavrı sergilemiştir. Oyunda konu
          edinen olay ve durumlara, oyun kahramanlarının eylemlerine karşı tepki geliştirmiş; oyunun nasıl izlemesi
          gerektiği konusunda seyirciyi eğitmiştir.

          Koronun varlığı, oyunda atmosfer yaratma işlevi de görmüştür. Trajik şarkılar ile hep bir ağızdan ağıt yakılırken
          oyunun dramatik etkisi güçlendirilmiştir. Ayrıca şarkılara danslarla eşlik edilmesi yoluyla oyuna canlılık katılmış
          ve oyunun görsel etkisi yükseltilmiştir.

          Koro, oyuncunun bulunmadığı bölümlerde dithyrambos ezgilerini seslendirmiştir. Genellikle tragedyaların
          başında oyun alanına yerleşmiş ve oyunun sonuna kadar sahnede varlığını sürdürmüştür. Koronun olaylar
          arasında söylediği şarkılar, çağdaş oyunlardaki sahneler gibi oyunun ana eylemini bölümlere ayırmıştır.

          Koro etmeni Aiskhylos’tan sonra önemini yitirmeye başlamıştır. Euripides’in (Öripides) oyunlarında koronun
          dramatik yapıyla olan bağı oldukça azalmıştır. Koronun önemini yitirmesinin arka planında Dionysos kültüyle
          olan inanç bağının zayıflaması yer almaktadır.


         30
                                                     2. ÜNİTE
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37