Page 105 - Lise Matematik Materyal Seti - 1
P. 105
• Materyali kareli kâğıdın üzerine koyarak kâğıt ile temas eden yüzeyini çiziniz. Aynı işlemi
materyali çevirerek tekrar edip açınımı tamamlayınız.
• Dikdörtgenler prizmasının açınımını tahtaya çiziniz. Öğrencilerin çizdikleri açınımların
doğruluğunu kontrol ediniz.
• Öğrencilere dikdörtgenler prizmasının açınımındaki yüzeyler ile ilgili "Kaç yüzeyi var? Bu T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
yüzeylerden birbirine eş olanlar var mı? Bunlar hangileri?" gibi sorular sorunuz.
• Öğrencilerden çizdikleri açınım üzerindeki bir yüzeyi (Şekil 1, Şekil 2, Şekil 3 ve Şekil 4'teki
gibi) taban olarak belirleyip boyamalarını isteyiniz. Diğer yüzeylerini kapatarak dikdörtgenler
prizmasının kapalı hâlini elde etmelerini sağlayınız.
Aşağıdaki şekillerde işaretlenmeyen yüzler için işlem tekrarlanabilir.
5 cm 5 cm
5 cm 5 cm 5 cm 5 cm
Şekil 1 7 cm 7 cm 7 cm 7 cm Şekil 2
5 cm 5 cm
5 cm 5 cm 5 cm 5 cm
7 cm 7 cm 7 cm 7 cm
11 cm 11 cm
11 cm 11 cm
5 cm 5 cm 5 cm 5 cm 5 cm
Şekil 3 7 cm 5 cm 5 cm 7 cm 7 cm 5 cm 5 cm 5 cm 7 cm Şekil 4
7 cm 7 cm 7 cm 7 cm
11 cm 11 cm
Ölçme ve Değerlendirme
Soru
A B
Açınımı verilen dikdörtgenler prizmasında
|AB| = 18 cm ve |BC| = 11 cm'dir
Açınımın çevresi 64 cm olduğuna göre x kaç santimetredir?
Cevap x
C
|AB| = 2x + 2a = 18
2(x + a) = 18 a
x + a = 9 x x
|BC| = b + x = 11 A x x a B
Açınımın çevresi = 64 cm
8x + 4a + 2b = 64
4x + 2a + b = 32 b b
x + x + 2x + 2a + b =32
18
11 x a x x x
x + 11 + 18 = 32
x + 29 = 32 a C
x = 3 cm olur.
Matematik Seferberliği 103