Page 202 - Lise Matematik Materyal Seti - 1
P. 202
LİSE MATEMATİK MATERYAL SETİ Raftaki Kitaplar
Uygulama - 2
Süre: 40 dakika
Hedeflenen Beceriler
• Akıl Yürütme
• Problem Çözme
• İlişkilendirme
Hedefler
Öğrencilerin sınırlı sayıda nesnelerin dizilişlerinin (permütasyonlarını) sayısını hesaplayabilme-
leri, farklı nesnelerin sıralanışı ile özdeş nesnelerin sıralanışı arasındaki farkı keşfedebilmeleri he-
deflenir.
Uygulama Aşaması ve Kullanım Amacı
Derste kazanılan kavramların pekiştirilmesi amacıyla kullanılabilir.
Dikkat Çekme
Öğrencilere “Yusuf, kitaplığının bir rafına özdeş 3 adet yeşil renkli ve öz-
deş 2 adet sarı renkli toplam beş adet kitabını yerleştirmek istiyor. Sizce
kitaplığında sıralama açısından kaç farklı görüntü elde edebilir?” soru-
sunu sorunuz.
İşleniş
Aşağıdaki yönergeleri öğrencilerinize uygulayınız.
• Öğrencileri gruplara ayırınız ve her bir gruba tabla ile yeterli
sayıda düğme veriniz.
• Öğrencilerden dikkat çekme kısmındaki senaryoda bah-
sedilen kitapları, kombinatorik materyali üzerinde uygun
renkteki düğmeler ile göstermelerini isteyiniz.
• Öğrencilerden Yusuf’un kitaplarını rafa kaç farklı şekilde sıralayabileceğini bulmalarını ve oluş-
turdukları farklı durumları materyal üzerinde göstermelerini isteyiniz.
• Grupların ulaştıkları sonuçları sınıf içinde paylaşmalarını sağlayınız ve sonuçların doğruluğunu
tartışınız.
• Etkinliğin sonunda n çeşit nesnenin sıralanışı ile özdeş nesnelerin sıralanışı arasındaki farkı
vurgulayınız.
[!] En az iki tanesi özdeş olan nesnelerin tüm farklı dizilişlerinin sayısının nasıl hesaplandığını
gösteriniz.
20
2000