Page 79 - Lise Matematik Materyal Seti - 2
P. 79
[!] Öğrencilerin karşılaştırma yaparken silindirlerin ana doğruları ve yüksekliklerine
dikkatlerini çekiniz.
• Eğik dairesel silindirin taban düzlemiyle yaptığı açıyı vurgulayarak eğik dairesel silindirin T.C. MEB ORTAÖĞRETİM GENEL MÜDÜRLÜĞÜ
tanımını oluşturmalarını ve özelliklerini belirlemelerini sağlayınız.
[!] Uygulamanın ikinci kısmı için ders aracına ek olarak, kâğıt, yapıştırıcı, makas ve cetvel
hazır ediniz.
• Öğrencilere dik dairesel silindirin açınımını çizdiriniz, bu açınımın aynı zamanda eğik dairesel
silindirin de açınımı olup olamayacağını sorunuz.
• Eğik dairesel silindirin yanal yüzeyini bir kâğıt ile kaplayınız. Daha sonra bu kaplamayı makas
yardımıyla keserek öğrencilerin önceki soruya verdikleri yanıtı kontrol etmelerini sağlayınız.
Şekil 1: Dik Dairesel Silindir Şekil 2: Eğik Dairesel Silindir
Şekil 3
• Öğrencilerden materyalin açınımına bakarak eğik dairesel silindirin yüzey alanı bağıntısı için
fikir yürütmelerini isteyiniz. Bu adımda açınımın, cetvel ve makas yardımıyla bazı kısımlarını
kesip yer değiştirerek öğrencilerin dikdörtgen oluşturmalarına rehberlik ediniz. Sezgisel olarak
ulaştıkları çıkarımı farklı yollarla doğrulamalarını isteyiniz. Bu aşamada Şekil 3'teki görseli
kullanabilirsiniz.
• Eğik dairesel silindirin yanal yüzeyinin dikdörtgen olmadığını vurgulayınız.
• Eğik silindirin yanal yüzeyinin dikdörtgen olmadığının fark edilmesi için şekli başka bir
dikdörtgen zemin üzerine koyarak öğrencilerin karşılaştırma yapmalarını sağlayınız.
Ölçme ve Değerlendirme
Dikdörtgen şeklindeki bir kağıdı kullanarak bir eğik dairesel silindirin yanal yüzeyini
oluşturunuz.
77