Page 88 - Konu Özetleri AYT Türk Dili ve Edebiyatı
P. 88

TÜRK D
                                TÜRK DILI VE EDEBIYATIILI VE EDEBIYATI


    KONU                             CUMHURİYET DÖNEMİ TÜRK ŞİİRİ 5
    ÖZETİ
                    AYT      AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT     AYT             AYT



                                                İKİNCİ YENİ ŞİİRİ

                                        İKİNCİ YENİ ŞİİRİNİN GENEL ÖZELLİKLERİ


           •   İkinci Yeni, Cumhuriyet Dönemi Türk şiirinin en önemli olaylarından biridir.
           •   İkinci Yeni, Garip (Birinci Yeni) gibi belirli ilkeler etrafında birleşen şairlerin başlattıkları bir akım değildir.
           •   1950’lerin ortalarında Garip şiirinden oldukça farklı tarzda yazan bazı genç şairler; şiir ve yazılarını, birbirinden
               bağımsız  olarak  Pazar  Postası  dergisinde  yayımlamaya  başlar.  Pazar  Postası  gazetesi  yazı  işleri  müdürü
               Muzaffer Erdost da bu yeni şiir tarzını, Garip şiirinden sonra gelen ikinci önemli yenilik olarak gördüğü için II. Yeni
               Şiiri olarak adlandırır.


        İkinci Yeni'nin doğuşunda dünyadaki mevcut şiir anlayışının büyük etkisi olmuştur. Batı’da dünya savaşlarının yarattığı
        bunalımlar sonucunda ortaya çıkmış Dadaizm ve sürrealizm II. Yeni şairlerini etkileyen sanat akımları olmuştur.


               Garip şiirine bir tepki olarak doğan İkinci Yeni’nin genel özellikleri şunlardır:
           •   Dil üzerinde özel bir dikkatle durmuş, dili bir iletişim aracı olarak değil estetik bir nesne yaratmanın malzemesi
               olarak görmüşlerdir.
           •   Şiirin kendine özgü bir dille yazılması gerektiğini savunmuş, söz sanatlarına ve çağrışım gücü yüksek sözcüklere
               yer vermişlerdir.
           •   Konuşma diline sırt çevirmiş; buna bağlı olarak şiirlerinde söz dizimini bozmuş, alışılmamış bağdaştırmalara yer
               vermiş, mantığa aykırı ifadeler kullanmışlardır.
           •   Sözcükleri bilinçli olarak deforme etmiş, o güne dek duyulmamış yeni sözcükler oluşturmuşlardır.
           •   İmgeye dayalı bir estetik anlayışını savunmuş, anlamsızlığa varan soyut ve kapalı bir şiir dünyası meydana
               getirmişlerdir.
           •   Şiiri akıldan ve anlamdan uzaklaştırmış, şiirde anlamı değil söyleyişi ön plana çıkarmışlardır.
           •   Şiirin öteki edebi türlerden kesin çizgilerle ayrılması gerektiğini savunmuş, bu yüzden konuyu ve olayı şiirden
               atmışlardır.
           •   Dil ve imge konusundaki tutumlarının sonucu olarak şiirlerinde, müzik ve resim gibi sanat dallarından yararlan-
               mışlardır.
           •   Yazım kurallarını önemsememiş, noktalama işaretlerinin kullanımında özgürce hareket etmişlerdir.
           •   Özgünlüğü engelleyeceği düşünülerek halk şiirinden yararlanmaya karşı çıkmış, folklordan uzak durmuşlardır.
           •   Nükte, şaşırtmaca ve tekerlemeden kaçınmışlardır.
           •   Çoğunluğun değil aydın kesimin anlayabileceği ve zevk alabileceği bir şiir anlayışı ortaya koymuşlardır.
           •   Politik şiir anlayışından uzak durmuş, toplumsal sorunlara yer vermemişlerdir.
           •   Yalnızlık, yabancılaşma ve bunalım gibi bireysel konuları ele almışlardır.


                                         İKİNCİ YENİ ŞİİRİNİN TEMSİLCİLERİ


        İlhan Berk (1918-2008)
        Şiir: Güneşi Yakanların Selamı, İstanbul, Günaydın Yeryüzü, Türkiye Şarkısı, Köroğlu, Galile Denizi, Çivi Yazısı, Otağ,
        Mısırkalyoniğne, Âşıkane, Şenlikname, Taşbaskısı, Atlas, Kül, Deniz Eskisi, İstanbul Kitabı, Delta ve Çocuk, Galata, Pera
        Düzyazı: El Yazılarına Vuruyor Güneş, Uzun Bir Adam


  88      MEBİ KONU ÖZETLERİ                                                 TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI - AYT
   83   84   85   86   87   88   89   90   91   92   93