Page 104 - Konu Özetleri TYT AYT Felsefe
P. 104

GÖRÜŞ ANALİZİ: R. DESCARTES, B. SPINOZA VE T. HOBBES
























        3. METİN: HOBBES - EGEMENLİĞİN TEK BİR ELDE TOPLANMASI
        Mutluluğu ve Mutsuzluğu Bakımından İnsanlığın Doğal Durumu Üzerine
        İnsan doğasında üç temel kavga nedeni buluyoruz: Birincisi rekabet, ikincisi güvensizlik, üçüncüsü de şan ve şeref.
        Devlet olmadıkça herkes herkese karşı daima savaş hâlindedir. Buradan şu açıkça görülür ki insanlar hepsini birden korku
        altında tutacak genel bir güç olmadan yaşadıkları vakit, savaş denilen o durumun içindedirler ve bu savaş herkesin her-
        kese karşı savaşıdır.
        Bir Devletin Nedenleri ve Doğuşu ve Tanımlanması Üzerine
        Devletin amacı, bireysel güvenliktir. Bu güvenlik doğal hukukla sağlanamaz. Çünkü adalet, hakkaniyet, tevazu, merhamet
        ve özet olarak bize ne yapılmasını istiyorsak başkalarına da onu yapmak gibi doğa yasaları, bunlara uyulmasını sağlaya-
        cak bir gücün korkusu olmaksızın bizi taraf tutmaya, kibre, öç almaya ve benzer şeylere sürükleyen doğal duygularımıza
        aykırıdır.
        Egemenlik iki yoldan elde edilir. Birincisi, bir kimsenin kabul etmezlerse onları yok etmek kudretiyle çocuklarını veya onla-
        rın çocuklarını kendi yönetimine boyun eğdirmesinde (...) ikincisi ise bir kişiye veya bir kurula, onun kendilerini başkalarına
        karşı koruyacağı inancıyla tabi olmak için insanların gönüllü olarak kendi aralarında anlaşmalarındadır. Bu ikincisi, siyasal
        bir devlet veya sözleşme ile kurulmuş bir devlet olarak; birincisi ise edinilmiş devlet olarak adlandırılabilir. İlk önce sözleş-
        me ile kurulmuş devletten bahsedeceğim.
        Sözleşmeyle Kurulmuş Egemenlerin Hakları Üzerine
          •  Uyruklar (vatandaşlar) hükümetlerini değiştiremezler. İlkin sözleşme yaptıkları için daha önceki bir sözleşme gereği
            olarak buna aykırı herhangi bir şeye bağlı olmadıkları anlaşılmalıdır.
          •  Egemen  güçten  vazgeçilemez.  İkinci  olarak  hepsinin  birden  kişiliğini  taşıma  hakkı,  egemenin  onlardan  herhangi
            biriyle  değil  onların  birbirleriyle  yaptıkları  ahit  (söz  verme)  ile  egemen  tayin  ettikleri  kişiye  verilmiş  olduğundan
            egemen açısından herhangi bir sözleşme ihlali söz konusu olamaz. Bu nedenle onun uyruklarından hiçbiri, vazgeçme
            mazeretini öne sürerek uyrukluktan kurtulamaz.

          •  Egemenin  eylemleri  uyruklar  tarafından  eleştirilemez.  Dolayısıyla  egemeninden  haksızlığa  uğradığından  şikâyet
            eden bir kimse, bizzat kendisinin amili olduğu bir şeyden şikâyet ediyor demektir.
                                                                                 Thomas Hobbes, Leviathan
        Metinde Geçen Kavramlar:
          1. Rekabet, Güvensizlik, Şan ve Şeref: İnsan doğasının temel eğilimleri olarak tanımlanan bu üç kavram, Hobbes’a
            göre insanlar arası çatışmanın ana kaynağıdır.
          2. Doğal Durum: Hobbes, insanların devlet yönetimi olmadan yaşadığı hipotetik bir duruma atıfta bulunur. Bu durumda,
            insanlar “herkes herkese karşı” bir savaş içindedir.

          3. Doğal Hukuk: İnsanların doğuştan getirdiği haklar ve özgürlükler; adalet, hakkaniyet, merhamet gibi doğa yasalarıyla
            ilişkilendirilebilir.
          4. Egemenlik: Toplumsal sözleşme aracılığıyla kurulan ve bireyler üzerinde nihai otoriteye sahip olan devlet gücü.
          5. Siyasal  Devlet/Sözleşme:  Hobbes’a  göre  insanların  doğal  durumdan  kurtulup  düzen  ve  güvenlik  sağlamak  için
            oluşturduğu, egemen otoriteye boyun eğdikleri anlaşma.

  106     MEBİ KONU ÖZETLERİ                                                                                                                   FELSEFE - TYT/AYT
   99   100   101   102   103   104   105   106   107   108   109