Page 6 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 6

Ön söz

















                Ülkeler benimsedikleri eğitim politikalarını ve anlayışlarını öğretim programları aracılı-
                ğıyla uygulamaya koymaktadır. Ülkelerin nasıl bir insan karakteri oluşturmak istedikleri,
                benimsedikleri eğitim felsefesi, ders içerikleri vs. öğretim programlarında somutlaşır.
                Ülkemizde öğretim programları Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanır ve tüm yurtta
                uygulanmak üzere yürürlüğe girer. Öğretim programlarının uygulanmasından birinci de-

                recede öğretmenler sorumludur. Çünkü programların sınıf içi öğrenme öğretme süreci-
                ne yansıtılmasında temel etken onlardır.

                21. yüzyıl becerileri arasında gösterilen bilgi okuryazarlığı, medya okuryazarlığı, görsel
                okuryazarlık, çevre okuryazarlığı gibi birçok farklı okuryazarlık türünün bulunduğu görül-
                mektedir. Konu eğitim bilimleri açısından ele alındığında ise farklı okuryazarlık türlerinde
                beceri sahibi olması gereken öğretmenlerin, öğrencilerin ihtiyaç ve beklentilerine göre
                etkili bir şekilde uygulanması gereken öğretim programlarıyla ilgili de yeterli düzeyde
                okuryazar olmaları gerekmektedir. Çünkü öğretim programlarını uygularken öğrencile-
                rin etkili bir şekilde öğrenmelerini sağlayabilmek için onların ihtiyaç duydukları içeriğe,
                öğretim  etkinliklerine  ve  öğretimin  hızına  karar  veren;  öğretim  programını  buna  göre
                uyarlayan  öğretmenlerdir.  Ayrıca  öğretim  programlarının  uygulanmasında  temel  ma-

                teryal ders kitapları değil, öğretim programlarının bizzat kendisidir. Öğretim program-
                larında yer alan genel hedefler ile dersler özelinde belirlenen hedeflerin (kazanımların)
                gerçekleştirilmesinde ortak bir bakış açısına sahip olmak önemlidir. Bu ortak bakış açı-
                sının sağlanması ve uygulamadaki eksikliklerin giderilmesi ancak program okuryazarlığı
                becerisi ile mümkündür. Bu bağlamda öğretim programlarında yer alan hedefleri içeriğe
                entegre ederek bireysel olarak öğrencilerini yetiştirmeyi hedefleyen öğretmenler; öğre-
                tim programlarına ait hedef, içerik, eğitim süreci ve değerlendirme unsurları arasındaki

                ilişkiye hâkim olmalıdır. Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan öğretim program-
                larının sağlıklı bir şekilde uygulanabilmesi ve bu konuda zaman zaman ihtiyaç duyulan
                rehberliğin öğretmenlerin hizmetine sunulabilmesi açısından “Öğretim Programı Okur-
                yazarlığı  Öğretmen  Rehber  Kitabı”  hazırlanması  ihtiyacı  oluşmuştur.  Söz  konusu  reh-
                ber kitabının, öğretim programlarının hedef, içerik, öğrenme öğretme süreci ve ölçme
                değerlendirme boyutlarının doğru anlaşılması ve sınıf bağlamına uygun şekilde hayata
                geçirilmesi konusunda öğretmenlere yol gösterici olacağı düşünülmektedir. Daha önce
                Matematik, Fizik, Kimya ve Biyoloji dersleri özelinde örneklerin yer aldığı Öğretim Prog-
                ramı Okuryazarlığı Rehber Kitabı’nın bu versiyonunda ise Felsefe, Türk Dili ve Edebiyatı,

                Tarih ve Coğrafya derslerine ait örnek ders planlarına ve açıklamalarına yer verilmiştir.




         4
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11