Page 6 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 6
Ön söz
Ülkeler benimsedikleri eğitim politikalarını ve anlayışlarını öğretim programları aracılı-
ğıyla uygulamaya koymaktadır. Ülkelerin nasıl bir insan karakteri oluşturmak istedikleri,
benimsedikleri eğitim felsefesi, ders içerikleri vs. öğretim programlarında somutlaşır.
Ülkemizde öğretim programları Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanır ve tüm yurtta
uygulanmak üzere yürürlüğe girer. Öğretim programlarının uygulanmasından birinci de-
recede öğretmenler sorumludur. Çünkü programların sınıf içi öğrenme öğretme süreci-
ne yansıtılmasında temel etken onlardır.
21. yüzyıl becerileri arasında gösterilen bilgi okuryazarlığı, medya okuryazarlığı, görsel
okuryazarlık, çevre okuryazarlığı gibi birçok farklı okuryazarlık türünün bulunduğu görül-
mektedir. Konu eğitim bilimleri açısından ele alındığında ise farklı okuryazarlık türlerinde
beceri sahibi olması gereken öğretmenlerin, öğrencilerin ihtiyaç ve beklentilerine göre
etkili bir şekilde uygulanması gereken öğretim programlarıyla ilgili de yeterli düzeyde
okuryazar olmaları gerekmektedir. Çünkü öğretim programlarını uygularken öğrencile-
rin etkili bir şekilde öğrenmelerini sağlayabilmek için onların ihtiyaç duydukları içeriğe,
öğretim etkinliklerine ve öğretimin hızına karar veren; öğretim programını buna göre
uyarlayan öğretmenlerdir. Ayrıca öğretim programlarının uygulanmasında temel ma-
teryal ders kitapları değil, öğretim programlarının bizzat kendisidir. Öğretim program-
larında yer alan genel hedefler ile dersler özelinde belirlenen hedeflerin (kazanımların)
gerçekleştirilmesinde ortak bir bakış açısına sahip olmak önemlidir. Bu ortak bakış açı-
sının sağlanması ve uygulamadaki eksikliklerin giderilmesi ancak program okuryazarlığı
becerisi ile mümkündür. Bu bağlamda öğretim programlarında yer alan hedefleri içeriğe
entegre ederek bireysel olarak öğrencilerini yetiştirmeyi hedefleyen öğretmenler; öğre-
tim programlarına ait hedef, içerik, eğitim süreci ve değerlendirme unsurları arasındaki
ilişkiye hâkim olmalıdır. Millî Eğitim Bakanlığı tarafından hazırlanan öğretim program-
larının sağlıklı bir şekilde uygulanabilmesi ve bu konuda zaman zaman ihtiyaç duyulan
rehberliğin öğretmenlerin hizmetine sunulabilmesi açısından “Öğretim Programı Okur-
yazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı” hazırlanması ihtiyacı oluşmuştur. Söz konusu reh-
ber kitabının, öğretim programlarının hedef, içerik, öğrenme öğretme süreci ve ölçme
değerlendirme boyutlarının doğru anlaşılması ve sınıf bağlamına uygun şekilde hayata
geçirilmesi konusunda öğretmenlere yol gösterici olacağı düşünülmektedir. Daha önce
Matematik, Fizik, Kimya ve Biyoloji dersleri özelinde örneklerin yer aldığı Öğretim Prog-
ramı Okuryazarlığı Rehber Kitabı’nın bu versiyonunda ise Felsefe, Türk Dili ve Edebiyatı,
Tarih ve Coğrafya derslerine ait örnek ders planlarına ve açıklamalarına yer verilmiştir.
4