Page 10 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 10
Öğretim Programı Okuryazarlığı
risine girmektedir. Öğrencinin oturuşundan, okulun Öğrencilerin toplumsal hayata uyumunu sağlamada,
yemek saatlerine, okulda yapılan resmî törenlerden temel beceri ve değerleri kazanmada örtük prog-
sosyal sorumluluk etkinliklerine kadar tüm faaliyetler ramlar etkili olmaktadır. Örtük program kapsamında,
örnek olarak verilebilir. Örneğin ilkokulda beslenme öğrencilerin okuldaki özel gereksinimli bir öğrencinin
saatinde bir öğrencinin yemeğini, yemeği olmayan bir duygu, düşünce ve davranışlarını anlama ve anlayışla
arkadaşı ile paylaşması; başka bir okuldaki ekonomik karşılaşmasını destekleyen uygulamalar, öğrenciye
durumu iyi olmayan öğrenciler için yardımlaşma et- hem empati becerisini hem de yardımseverlik değe-
kinliğinin düzenlenmesi örtük programın uygulamaya rini kazandırmada etkili olabilir.
yansımış hâli olarak değerlendirilebilir.
BÖLÜM 3: ÖĞRETİM PROGRAMLARININ TEMELLERİ
Dr. Fadıl ŞİRAZ, Dr. Mustafa KANDIRMAZ, Doç. Dr. Recep KAHRAMANOĞLU
Öğretim programı okuryazarlığı, eğitim-öğretimde ni- konuda belli bir yetkinliğe ulaşması için öncelikle prog-
teliksel olarak gelişme sağlanmasına hizmet edecek ram temellerinin kavranması gerekmektedir. Bu rehber
bir yeterlilik olarak görülmektedir. Öğretim programı kitap çalışması kapsamında programların felsefi, tarihî,
okuryazarlığının doğru anlaşılması ve öğretmenlerin bu psikolojik ve toplumsal temelleri ele alınmıştır.
Toplumsal Psikolojik
Temeller Temeller
Felsefi Tarihî
Temeller Temeller
ÖĞRETİM
PROGRAMLARI
3.1. Öğretim Programlarının ramlarıyla ilgili olarak felsefenin incelenmesini zorunlu
Felsefi Temelleri hâle getirdiğinden, herhangi bir felsefeye dayanma-
dan oluşturulan bir öğretim programından bahsetmek
Felsefe, okul ve sınıf ortamlarının nasıl düzenlenmesi mümkün görünmemektedir. Bu nedenle hazırlanan
gerektiğine dair bir çerçeve ve anlayış sunmaktadır. bütün öğretim programları belirli bir felsefe temelin-
Okulların bulunma amacının, hangi disiplin alanlarının de oluşturulmalı ve bu çalışmalar gerçekleştirilirken
değerli sayıldığının ve öğrenmenin nasıl gerçekleşti- toplumun baskın felsefeleriyle uyumlu, bilimsel verile-
ğinin anlaşılmasına yardımcı olmaktadır. Bunun yanı re dayalı, iç tutarlılığı sağlam bir felsefi görüş ortaya
sıra felsefe, eğitim politikalarının oluşturulmasında ve konmalıdır. Aksi hâlde, felsefi temeli sağlam olmayan,
öğretim programları aracılığıyla bunların uygulanma- öğretim programlarının da belirsiz ve kafa karıştırıcı
sında da etkili rol oynamaktadır. Felsefelerin eğitim- olmasına yol açacağı düşünülmektedir.
deki diğer bir işlevi ise program geliştirme sürecinde
bir başlangıç noktası oluşturmak ya da oluşturulmuş Eğitim, “belli bir bilim dalında, belli bir konuda bilgi ve
bir öğretim programının boyutları arasındaki tutarlılığı beceri kazandırma, yetiştirme ve geliştirme işi” olarak
sağlamaktır. Felsefi düşüncelerin toplum ve eğitim ku- tanımlanmaktadır. Söz konusu yetiştirme ve geliştir-
rumlarımız üzerindeki süregelen etkisi, öğretim prog- me işinin, felsefi temellerle sağlanacağından yukarı-
8