Page 12 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 12

Öğretim Programı Okuryazarlığı

           Eğitim felsefesi eğitim programıyla ilgili alınan birçok   loda yer alan felsefi akımlara dayanan başlıca eğitim
           kararda etkisi olan değerler dizisidir. Yukarıdaki tab-  felsefeleri ve özellikleri şu şekildedir:



                         R. Hutching ve M. J. Adler başlıca savunucularıdır. Realizme dayanmakta, bireyler akıllı varlık-
                         lar olarak tanımlanmakta, okul insanı zihnî olarak geliştirmeyi amaç edinen özel olarak oluş-
                         turulmuş ortam olarak görülmekte, içerik olarak değişmeyen eğitim savunulmakta, insanlığa
            Daimicilik
                         mâl olmuş klasik eserler üzerinde çalışmaların yapılması istenmekte, klasik eserlerden yola
                         çıkarak tartışma, yorumlama, eleştiri ve değerlendirme becerilerini geliştirmeyi hedeflemekte
                         ve sadece belli bir kesim için eğitim gerekli görülmektedir.

                         W. Bagley, I. Kandel, H. H. Horne başlıca savunucularıdır. Realizm ve idealizme dayanmakta,
                         bireyler toplum içerisinde toplumsal ve kültürel bir varlık olarak görülmekte, doğru bilgi tü-
                         mevarım yoluyla sonradan kazanılmakta, eğitimdeki içeriğin belli bilgiler olmasını savunmakta
                         (daimicilikle aynı) ancak değişmez eserleri öğretmekten ziyade bireyin fiziksel olarak topluma
            Esasicilik   uyumu için gereken içeriğe önem verilmektedir. Öğretmen iyi yetişmiş, uzman olup aktif olarak
                         aktarıcı, öğrenci ise dikkat ve ilgi dışında pasif roldedir. Temel eğitime önem verilerek önce-
                         likle disiplin, otoriteye saygı, kurallara uyma değerleri kazandırılmalı; ilk olarak okuma-yazma
                         sonra ise tarih, matematik, fen, edebiyat ve dil konularına önem verilmektedir. Daimicilik ve
                         esasicilik geleneksel anlayıştaki eğitim felsefeleri olarak nitelendirilmektedir.

                         Bacon, A. Comte, W. James, J. Dewey başlıca savunucularıdır. Pragmatik felsefeye dayanır.
                         Daimicilikteki devamlılık anlayışı yerine değişim düşüncesini savunur. Eğitim bir süreç olarak
                         görülmekte, gerçek sürekli değişmeye dayanan yaşantılar olarak nitelendirilmekte, ders ko-
            İlerlemecilik
                         nuları amaç değil araç olarak görülmekte, disiplinler arası bir anlayışla yapıcı, yaratıcı eleştirici
                         zihinsel becerilerin gelişmesine odaklanmakta, tartışma planlamayla yapılmasını savunan, öğ-
                         retmen rehberliğine ve öğrenci ilgilerine önem veren öğrenci merkezli bir anlayıştır.

                         II.  Dünya  Savaşı  sonrasında  ortaya  konulan  bu  eğitim  felsefesinin  başlıca  savunucuları  J.
                         Dewey, I. Bergson, B. Rugg, T. Brameld’dir. Eğitimin amacı mevcut toplumsal problemi (soru-
                         nu) aşacak şekilde tasarlanarak toplumu yeniden düzenlemek ve demokratik toplum oluştur-
            Yeniden      maktadır. Eğitim anlayışında hem bireyselcilik hem de toplumculuk önemli görülmekte, eğitim
            Kurmacılık
                         programının toplumu yeniden yapılandıracak şekilde tasarlanması gerekmekte, öğretmenler
                         değişim ve reformların temsilcisi olarak tanımlanmaktadır. İlerlemecilik ve yeniden kurmacılık
                         modern anlayıştaki eğitim felsefeleri olarak nitelendirilmektedir.


























        10
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17