Page 15 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 15

Öğretim Programı Okuryazarlığı

              Güncel  öğretim  programlarından  verilen  yukarıdaki   lumunda ise toplumda karmaşıklığın düzeyinin arttığı
              örnekler, ağırlıklı olarak ilerlemeci felsefenin benim-  görülmekte,  bazı  durumlarda  okul  ve  eğitim  sistemi
              sendiğini  göstermektedir.  Benimsenen  ilerlemeci   bilgi toplumu hızının gerisinde kalabilmektedir. Öğre-
              felsefenin öğretim programlarının uygulanması sıra-  tim programları bireyin toplumsallaşmasında arkadan
              sındaki öğrenme-öğretme sürecine ne şekilde yansı-  yetişmeye çalışan bir yapıdan ziyade gelecek yönelimli
              tılacağı aşağıdaki gibi açıklanabilir:          olarak, bireyin ve toplumun ihtiyaçlarını göz önüne ala-
                                                              rak bireyin toplumsallaşmasına katkı sağlamalıdır. En
              •  Öğrencilerin   birey   olarak   değerli   olduğu
                 hissettirilmeli  ve  öğrenme-öğretme  sürecinin   genel olarak toplumsallaşma; bulunulan toplumu algı-
                 her  aşamasında  öğrencilerdeki bireysel  farklılık-  lama, anlama, öğrenme, bu topluma uyum gösterme
                 lar dikkate alınmalıdır.                     ve bu toplum tarafından eğitilmedir. Toplumsallaşma
                                                              bağlamında  program  geliştirme  çalışmalarında  karar
              •  Ders  içeriği,  öğretim  yöntem-teknikleri  ve  öğre-  verilmesi gereken iki boyut bulunmaktadır:
                 tim araç-gereçleri seçiminde öğrencilerin ilgisini
                 çekecek ve onları aktif kılacak olanlar tercih edil-  i) Program toplumu yansıtacak mı ve ne kadar yansı-
                 melidir. Ayrıca hem bireysel hem de grup etkinlik-  tacak?
                 lerine imkân tanıyan bir öğrenme-öğretme süreci   ii) Program toplumu değiştirecek mi ve ne kadar de-
                 işletilmelidir.                                ğiştirecek?
              •  Sınıf ortamı, her öğrencinin derse katılımını sağ-  Belirlenen  ihtiyaçlar  doğrultusunda  karar  verilmesi
                 layacak şekilde düzenlenmeli ve sınıfta demokra-  ve  program  geliştirilmesi  gerekmektedir.  Program
                 tik bir ortam sağlanmalıdır.                 geliştirme  çalışmalarında  toplumsal  temelleri  bağ-
                                                              lamında  dikkat  edilmesi  gereken  bir  diğer  konu  ise
              •  Otoriter bir öğretmen anlayışı yerine öğrencilere
                 rehber olunmalı ve öğrenciler ulaşılması gereken   toplumdaki problemlerdir. Eğitim programına yönelik
                 kazanımdan haberdar edilmelidir.             toplumda  herhangi  bir  sorun,  problem  mevcut  mu-
                                                              dur? Programda hedef, içerik, öğrenme-öğretme sü-
              •  Ders  içeriği  ve  konular,  kazanıma  ulaşmada  bir   reci, ölçme-değerlendirme unsurunda toplumun has-
                 araç olarak görülmelidir.                    sasiyet göstereceği bir yön bulunmakta mıdır? İhtiyaç
              •  Öğrencilerin  bireysel  gelişimine  hizmet  edecek   analizinde böyle sorunlar varsa ortaya çıkarılması ve
                 değer ve beceriler kazandırılmalıdır.        bu sorunların dikkate alınması gerekmektedir.
              •  Ölçme-değerlendirmede  bilginin  ezberlenmesi   Program geliştirmede toplumsal temeller göz önüne
                 veya tekrar edilmesinden ziyade ürün ve sürecin   alınırken  önemli  görülen  bölümler  program  hedef-
                 değerlendirilmesini  sağlayan  otantik  ve  çok  bo-  leri  ve  içeriğidir.  Programın  hedeflerinin  bulunulan
                 yutlu ölçme araçları kullanılmalıdır.        toplumun ihtiyaçları ve zamanın şartlarıyla tutarlı ol-
                                                              ması  beklenmektedir.  Hedefler  belirlenirken  bireyin

                    3.2. Öğretim Programlarının               toplumda hangi bilgi, beceri, tutum ve değere sahip
                        Toplumsal Temelleri                   olması gerektiği ihtiyacının ortaya konulması gerek-
                                                              mektedir. Yapılacak ihtiyaç analizinde toplumun sos-
              Program  geliştirme  sürecinde  temele  alınan  bir  di-  yoekonomik  ve  kültürel  yapısı  incelenerek  program
              ğer  faktör  de  toplumsal  temellerdir.  Okullar  bireyin   hedeflerinin bu şekilde oluşturulması gerekmektedir.
              bütünsel gelişimini desteklemenin yanı sıra toplum-  Program  hedeflerinde  ulaşılması  hedeflenen  birey-
              sal  yönden  gelişmesini  de  sağlamaktadır.  Program   le  ilgili  yeterlilikler  açıkça  belirtilmektedir.  Hedefler
              toplumun yapısından uzak kalamaz ve program geliş-  oluşturulurken  bireyin  toplumsallaşması  ve  sosyal
              tirmede toplumsal ihtiyaçların doğru tespit edilmesi   olarak  gelişmesine  katkı  sağlayacak  bilgi,  beceri,
              gerekmektedir.                                  tutum ve değerlere yer verilir.  Program içeriği, se-
                                                              çilen hedeflere ulaşmayı sağlayacak en ekonomik ve
              Toplumların daha karmaşık hâle gelmesiyle eğitim-öğ-
              retim  sürecinin  daha  profesyonel  şekilde  yapılması   yararlı şekilde oluşturulmakta olup toplumun kültürel
              gerekirken  okullaşmaya  olan  ihtiyaç  da  artmakta-  değerleri,  ilgili  konularla  bireye  kavratılarak  sonraki
              dır.  Okullar,  bireylerin  toplumsallaşmasında  önemli   kuşaklara aktarılması sağlanmaktadır.
              yer tutmaktadır. Birey karmaşık hâle gelen toplumun   Program  geliştirme  çalışmalarında  programın  toplu-
              içerisinde  birçok  faktörün  etkisi  altındayken  öğretim   mun  kültürel  değerlerinin  bir  sonraki  kuşağa  kazan-
              programları  bu  sürecin  dışında  tutulamaz.  Bilgi  top-  dırılması  hedeflendiğinden  topluma  ait  toplumsal  ve


                                                                                                         13
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20