Page 20 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 20

Öğretim Programı Okuryazarlığı

           seçilmelidir. Öğrenmeyi tam olarak açıklayan tek bir   de sosyal çevrenin ve yetişkinlerin rolünün önemine
           öğrenme kuramı bulunmamakta veya kuramların ek-  vurgu yapmakta; çocuk açısından yetişkinlerle başla-
           siklikleri bulunmaktadır.                       yan sosyal sürecin dil ile başladığına dikkat çekmekte
                                                           ve öğretimin, çocuğu ileriye götürebiliyorsa iyi olarak
           Gelişim kuramlarında bireylerin fiziksel ve bilişsel ge-
           lişim özelliklerinin eğitim-öğretim sürecinde göz önü-  nitelendirilebileceğini ifade etmektedir.
           ne alınarak hedef, kazanım, içerik , öğrenme-öğretme   Programın  psikolojik  temellerinde  öğrenme  kuram-
           süreci  ve  ölçme  değerlendirme  süreçleri  oluşturul-  ları kapsamında, gelişim kuramlarının yanı sıra diğer
           masının  öğrenmeyi  sistematikleştireceği  çalışmalar   psikolojik alanlarda da çalışmalar yapılmaktadır. Ay-
           yapılmaktadır.  Fiziksel  gelişim  öğretim  dönemlerine   rıca  bireylerin  yeteneklerinin,  bireysel  farklılıkların
           göre kategorileştirilmekte, öğrenenin fiziksel gelişim   öğretim  programı  geliştirmede  göz  önüne  alınması
           özelliklerine  uygun  olarak  öğrenme-öğretme  ortamı   gerektiği de vurgulanmaktadır. Bireyin yeteneklerinin
           düzenlenmektedir.  Bilişsel  gelişim,  doğumdan  ölü-  ölçüldüğü zekâ ile ilgili çalışmalar da bulunmaktadır.
           me kadar bireyin çevreyi algılama şeklinde meydana   Zekâ  testi  ilk  defa  Binet  tarafından  uygulanmıştır.
           gelen gelişmelerdir. Bu alanda Piaget, Bruner ve Vy-  Gardner tarafından Çoklu Zekâ Kuramı ortaya konul-
           gotsky’nin çalışmaları mevcuttur. Piaget bilişsel geli-  muş, bireylerin bir alandaki yeteneğinin olmasının bir
           şimi dört aşamaya (Duyuşsal-motor [0-2 yaş], işlem   başka alandaki gelişimini etkileyebileceği ve bir alan-
           öncesi [2-7 yaş], somut işlemler [7-11 yaş] ve soyut   la  ilgili  yapılacak  öğrenme-öğretme  sürecinin  diğer
           işlemler [11 yaş ve sonrası] dönemleri) ayırmaktadır.   alanlar kullanılarak da çeşitlendirilebileceği temeline
           Bruner  bilişel  gelişimi  üç  aşamaya  (Eylemsel  [0-3   dayanmaktadır.
           yaş], imgesel [4-6] ve sembolik [7 ve üzeri] dönem)   Güncel öğretim programlarının psikolojik boyutunu yan-
           ayırmaktadır. Vgotsky ise çocuğun bilişsel gelişimin-
                                                           sıtan ifadelere yönelik aşağıdaki örnekler verilebilir.



                                                                                    Bu örnekte bireyin bir
                                                                                    bütün olarak gelişiminin
                                                                                    önemine vurgu yapı-
                                                                                    larak psikolojik temel
                                                                                    ortaya konmuştur.





            Öğrencilerin bütünsel gelişiminin göz önünde bulundurulması, öğretim programlarının uygulanması sırasında öğretmene bazı
            sorumluluklar yüklemektedir. Öncelikle, öğrencilerin bilişsel, duygusal ve sosyal iyi oluşlarının eşit derecede önemli olduğunun
            bilinmesi gerekmektedir. Bu bağlamda öğrencilerin sahip oldukları duygusal özelliklerin öğrenmeyi etkilediği unutulmama-
            lıdır. Rol oynama, eğitsel oyunlar, istasyon, proje gibi iş birliğine ve öğrencinin kendini ifade etmesine imkân tanıyan sınıf içi
            uygulamalar, öğrencilerin sosyal ve duygusal yönden gelişmelerini sağlayacaktır. Sosyal ve duygusal iyi oluşun ise öğrencilerin
            bilişsel gelişimlerini de destekleyeceği belirtilebilir.





                                                                                     Bu örneklerde Piaget
                                                                                     ve Bruner gibi bilişsel
                                                                                     alan kuramcılarının
                                                                                     gelişimin evreleri,
                                                                                     aşamaları ve ilkele-
                                                                                     rinin temele alındığı
                                                                                     görülmektedir.






        18
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25