Page 18 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 18
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Tarih Dersi Öğretim Progra-
mına benzer şekilde Coğraf-
ya Dersi Öğretim Programı’n-
da da coğrafya alanına özgü
becerilere yer verilmiş ve bu
becerilerin neyi kapsadığı
açıklanmıştır. Örnekte görü-
len “coğrafi gözlem” becerisi
dışında, öğretim progra-
mında yer verilen diğer alan
becerileri ise şunlardır:
“arazide çalışma”, “coğrafi
sorgulama”, “zamanı algıla-
ma”, “değişim ve sürekliliği
algılama”, “harita becerileri”,
“tablo, grafik ve diyagram
hazırlama ve yorumlama”,
“kanıt kullanma”.
Değerler, yetkinlikler ve becerilerin öğrenme-öğretme özgü bir kazanımla nasıl ilişkilendirilebileceğine yöne-
sürecine nasıl dâhil edilebileceği ve herhangi bir derse lik örnekler aşağıda sunulmuştur:
Şekilde görülen arazi çalışması etkinliği, coğrafya dersine ait “10.1.14. Türkiye topraklarının kullanımını verimlilik açısından değer-
lendirir.” kazanımına yönelik hazırlanmıştır. Coğrafya Dersi Öğretim Programı incelendiğinde 10.1.14 kazanımının “arazide çalışma”
ve “kanıt kullanma” alan becerileriyle ilişkilendirildiği görülmektedir. Etkinlikte öğrencilerden toprakların kullanım alanlarını
gözlemlemeleri ve amaç dışı kullanıma yönelik örnek bulmaları beklenmektedir. Bu faaliyetlerin öğrencilerde ilgili alan becerile-
rini geliştirmek için kullanıldığı belirtilebilir. Ayrıca, toprak kullanımının ülke ekonomisine etkisinin sorgulanması ile vatanseverlik
ve sorumluluk değerleri ele alınırken; yapılan çalışmaların öğrenciler tarafından kontrol edilmesi ile öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
geliştirilmeye çalışılmıştır.
Örnekte görülen araştırma etkinliği 9. sınıf Tarih ders kitabından alınmıştır. “9.2.1. Kanıtlardan yola çıkarak yazının icadından
önceki dönemlerde yaşayan insanların hayatı hakkında çıkarımlarda bulunur.” kazanımı ile ilişkilendirilen bu etkinlik aracılığıyla
öğrencilerde kültürel farkındalık ve dijital yetkinliklerinin artırılması hedeflenmiştir.
16