Page 18 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 18

Öğretim Programı Okuryazarlığı

                                                                                 Tarih Dersi Öğretim Progra-
                                                                                 mına benzer şekilde Coğraf-
                                                                                 ya Dersi Öğretim Programı’n-
                                                                                 da da coğrafya alanına özgü
                                                                                 becerilere yer verilmiş ve bu
                                                                                 becerilerin neyi kapsadığı
                                                                                 açıklanmıştır. Örnekte görü-
                                                                                 len  “coğrafi gözlem” becerisi
                                                                                 dışında, öğretim progra-
                                                                                 mında yer verilen diğer alan
                                                                                 becerileri ise şunlardır:
                                                                                 “arazide çalışma”, “coğrafi
                                                                                 sorgulama”, “zamanı algıla-
                                                                                 ma”, “değişim ve sürekliliği
                                                                                 algılama”, “harita becerileri”,
                                                                                 “tablo, grafik ve diyagram
                                                                                 hazırlama ve yorumlama”,
                                                                                 “kanıt kullanma”.

           Değerler, yetkinlikler ve becerilerin öğrenme-öğretme   özgü bir kazanımla nasıl ilişkilendirilebileceğine yöne-
           sürecine nasıl dâhil edilebileceği ve herhangi bir derse   lik örnekler aşağıda sunulmuştur:




















            Şekilde görülen arazi çalışması etkinliği, coğrafya dersine ait “10.1.14. Türkiye topraklarının kullanımını verimlilik açısından değer-
            lendirir.” kazanımına yönelik hazırlanmıştır. Coğrafya Dersi Öğretim Programı incelendiğinde 10.1.14 kazanımının “arazide çalışma”
            ve “kanıt kullanma” alan becerileriyle ilişkilendirildiği görülmektedir. Etkinlikte öğrencilerden toprakların kullanım alanlarını
            gözlemlemeleri ve amaç dışı kullanıma yönelik örnek bulmaları beklenmektedir. Bu faaliyetlerin öğrencilerde ilgili alan becerile-
            rini geliştirmek için kullanıldığı belirtilebilir. Ayrıca, toprak kullanımının ülke ekonomisine etkisinin sorgulanması ile vatanseverlik
            ve sorumluluk değerleri ele alınırken; yapılan çalışmaların öğrenciler tarafından kontrol edilmesi ile öğrenmeyi öğrenme yetkinliği
            geliştirilmeye çalışılmıştır.











             Örnekte görülen araştırma etkinliği 9. sınıf Tarih ders kitabından alınmıştır. “9.2.1. Kanıtlardan yola çıkarak yazının icadından
             önceki dönemlerde yaşayan insanların hayatı hakkında çıkarımlarda bulunur.” kazanımı ile ilişkilendirilen bu etkinlik aracılığıyla
             öğrencilerde kültürel farkındalık ve dijital yetkinliklerinin artırılması hedeflenmiştir.








        16
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23