Page 19 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 19

Öğretim Programı Okuryazarlığı

                    3.3. Öğretim Programlarının               önemli görülerek bireyin iç psikolojik durumlarının da
                        Psikolojik Temelleri                  göz önüne alınması temeline dayanmaktadır. Öğren-
                                                              me, bireyin hazırbulunuşluğu ve iç psikolojik durumu-
              Öğretim  programlarını  geliştirme  sürecinde  temele   na uygun olursa gerçekleşecektir. Öğrenmenin etkili
              alınan  bir  diğer  faktör  psikolojik  temellerdir.  Bu   olması için uyarıcı-tepki bitişikliği gerekmektedir. Bu
              süreçte iki önemli soru sorulur: 1) İnsan zihninde öğ-  öğrenme uyarıcılara karşı tepkilerin hemen verilmesi,
              renme nasıl gerçekleşir? (öğrenme psikolojisi) 2) Ha-  doğru davranışların pekiştirilmesi, yanlış davranışla-
              zırlanacak olan bu programın hitap ettiği öğrencilerin   rın  düzeltilmesi  esasına  dayanmaktadır.  Davranışçı
              temel gelişim özellikleri nelerdir? (gelişim psikolojisi)   kuramların  öğretim  programlarına  yansıması  günü-
              Öğrenme psikolojisiyle ilgili çalışmalar, temel olarak   müzde  de  görülmektedir.  Öğretim  programında  he-
              öğrenmenin nasıl gerçekleştiği, daha özel olarak ise   deflerin ölçülebilir davranışa dönüştürülmesi ve her
              insanların nasıl öğrendiğiyle ilgilenmekte ve eğitimin   davranış için testler hazırlanarak programın başarısı
              ayrılmaz  bir  parçası  olma  özelliğini  taşımaktadır.   hakkında  bilgi  toplanmasının  temelinde  davranışçı
              Çünkü  bir  çocuğun  hangi  yaşta  ve  hangi  koşullarda   kuramlar yer almaktadır. Ancak davranışçı kuramlar
              öğrenmeye  hazır  olduğunu  belirlemek  psikolojinin   öğrenmeyi mekanik olarak açıkladıkları için eleştiril-
              işidir.  Psikologlar  insanların  nasıl  öğrendiğine  yanıt   mektedir. Günümüzde bazı davranış kuramcıları biliş-
              ararken,  eğitim  programı  uzmanları  ise  psikolojinin   sel öğrenme süreçlerini dikkate almaktadır.
              program geliştirme sürecine nasıl katkı sağlayacağını   Bilişsel  alan  kuramında  öğrenme,  davranışçı  görü-
              belirlemeye  çalışmaktadır.  Bu  belirleme  çabasında,   şün (uyarıcı-davranım arasında bağ kurma ve dıştan
              psikolojinin  araştırmalara  dayalı  olarak  sunduğu,   pekiştirilmesi)  yanı  sıra  karmaşık  özellik  taşımakta
              eğitim programı kapsamında öğretmen-öğrenci dav-  ve insanın beyninde, sinir sisteminde oluşan bir sü-
              ranışları  hakkında  bakış  açısı  sağlayan  öğrenme  te-  reç  olarak  görülmektedir.  Bilişsel  alan  kuramında
              orileri  ve  ilkelerinden  yararlanılmaktadır.  Öğrenme   öğrenen pasif bir bilgi alıcısı olarak görülmez; kendi
              ve  öğretme  ilişkisi  temelinde  oluşturulan  öğretim   girişimiyle bilgiyi seçen, işleyen bir yapıdadır. Bilişsel
              programlarında bu ilişkiyi güçlendiren psikoloji bilimi   alan kuramları Gestalt, Bilgiyi İşleme, İşaret ve Sos-
              büyük  önem  taşımaktadır.  Çünkü  psikoloji;  öğretim   yal  Öğrenme  kuramlarıdır.  Gestalt  kuramında  birey
              yöntemlerinin, materyallerin ve etkinliklerin temelini   bütünü parçalara ayırarak değil, anlamlı olarak kavra-
              oluşturmakta ve eğitim programları ile ilgili birçok ka-  yarak daha sonra arasındaki ilişkiyi keşfeder. Bu ku-
              rarın verilmesine önemli katkılar sunmaktadır. Ayrıca   rama göre öğrenme, sorunun bütününe göre açıklan-
              öğrenme-öğretme  süreçlerinin  oluşturulmasında,   malıdır.  Bireyin  öğrenmesi  bir  bütün  içerisinde  yeni
              öğrencilerin  derse  hazırlanmasından  onların  hedef-  anlamlandırmalar  yapması  demektir.  Tema,  ünite
              lere  ulaştırılmasına,  öğrencilerde  bilgilerin  transfer   ve dersin başında bütün hakkında bilgi verilmesi ko-
              edilmesi  becerilerinin  geliştirilmesinden  eğitim-öğ-  nuların kolay algılanması ve beyinde örgütlenmesini
              retim  hizmetlerinin  kalitesini  artıracak  çalışmaların   kolaylaştıracaktır. Bu kuramda dış koşullar öğrenenin
              belirlenmesine  kadar  bütün  aşamalarda  psikoloji,   iç uyarıcılarına göre anlam kazanmaktadır. Ayrıca ön-
              program çalışmalarının temelini oluşturmaktadır.  ceki öğrenilenlerin hatırlanması ve yeni bilgilerin ör-
              Öğrenme kuramları, öğrenme-öğretme süreçlerinde   gütlenmesine yardımcı olması gerekmektedir. Bilgiyi
              öğrenmenin  nasıl  oluştuğunu  ortaya  koymaktadır.   İşleme  Kuramı  bilgiyi  alma,  bilgiyi  örgütleme,  bilgiyi
              Davranışçı  kuramlar  klasik  koşullanma,  edimsel  ko-  uzun süreli depolama ve depolanan bilgiyi hatırlama
              şullanma  ve  bitişiklik  kuramlar  vb.  olarak  karşımıza   aşamalarından oluşmaktadır. İşaret Kuramı davranış-
              çıkmaktadır. Klasik koşullanmada, İ. Pavlov’un yaptı-  çılık ve Gestalt Kuramı’nı birleştirmektedir. Dürtüler
              ğı deneylerle ortaya konulan genelleme, geçiş, ayırt   ve güdüleme önem taşımaktadır. Eğitimde amaçlar,
              etme, sönme süreçleri bulunurken edimsel koşullan-  öğrenenin  amaçlarıyla  örtüştüğünde,  gereksinimler
              mada Skinner’in çalışmaları önem taşıyarak pekiştir-  ve ihtiyaçlar karşılandığında öğrenen öğrenmek için
              me  (olumlu-olumsuz)  ön  plandadır.  Bitişiklik  kuramı   çabaya devam etmektedir. Öğrenme-öğretme süre-
              temelleri ise Thorndike tarafından ortaya konulmuş-  cindeki her türlü araç-gereçler ve kaynaklar öğren-
              tur.  Bitişiklik  kuramında  öğrenme  için  hazırbulunuş   cilerin fizyolojik, gelişim ve sosyal ihtiyaçlarına uygun


                                                                                                         17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24