Page 24 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 24

Öğretim Programı Okuryazarlığı

           BÖLÜM 4: ÖĞRETİM PROGRAMLARININ ÖGELERİ


           Büşra DURSUN, Firdevs AN PAK, Ahmet ERİŞ, Emre ASLAN, Meliha AL, Şafak Cansu DOĞRU, Uğur ALTUN, Sami KAYA
           Öğretim programları ile bireylerin kısa ve uzun vadede   sine dair bilgileri de içermektedir. Öğretim programla-
           sahip olmaları gereken bilgi, beceri, eğilim ve davranış-  rı, bir nevi kılavuz görevi görmekte ve bireylerin neyi,
           lar belirlenmektedir. Aynı zamanda öğretim program-  nasıl  öğreneceğini  göstermekte  ve  bu  öğrenmelerin
           ları; öngörülen bu bilgi, beceri, eğilim ve davranışların   ölçülmesi konusunda öğretmenlere bir yol haritası çiz-
           kazandırılmasında nasıl bir süreç izleneceği ve süreç   mektedir. Belirli bir yaş grubu için tasarlanmış olan bir
           boyunca bunların ne kadar kazandırıldığının ölçülme-  öğretim programı dört ögeyi içermektedir:




                                                      İçerik

                                                   Öğretimde ele
                                                 alınacak konu, ünite,
                                                    kapsam vs.









                                                     HEDEF
                                                   (KAZANIM)

                        Öğrenme                     Öğrencilerin                   Ölçme
                     Öğretme Süreci               kazanması  gereken            Değerlendirme
                                                 bilgi, beceri, tutum ve
                    Öğrencilere kazandırıl-           değerler              Programda öngörülen bilgi,
                    ması hedeflenen bilgi,                                  beceri, tutum ve değerlerin
                      beceri, tutum ve                                      kazanılıp kazanılmadığının;
                       değerlerin nasıl                                       kazanıldıysa düzeyinin
                        öğretileceği                                              belirlenmesi




           Öğretim programının ögeleri arasındaki uyumun sağ-  li; öğrenme öğretme sürecinde öğrenme yaşantıları,
           lanması,  öğretim  programı  okuryazarlığının  temelini   kazanımlar göz önünde bulundurularak düzenlenme-
           oluşturmaktadır.  Öğrencilerde  istenen  düzeyde  bir   lidir. Derse giriş etkinlikleri, sınıf oturma düzeni, ders
           öğrenmenin  oluşması  için  öğretim  sürecinin  nasıl   sırasında sorulan sorular, yapılan alıştırma ve uygu-
           planlanması  ve  gerçekleştirilmesi  gerektiği;  öğren-  lama etkinlikleri, pekiştirmeler, ödevler, materyaller
           menin ne düzeyde gerçekleştiğine yönelik ölçme ve   kazanımlara uygun düzeyde seçilmelidir. Aksi takdir-
           değerlendirmenin  nasıl  yapılacağının,  hangi  ölçme   de  öğrencinin  kazanması  istenen  hedef  davranışın
           değerlendirme araç ve yöntemlerinin kullanılacağının   dışında  gelişen  bir  öğrenme  gerçekleşecektir  ya  da
           belirlenmesi önemli bir unsurdur. Bu bağlamda kaza-  hiçbir öğrenme gerçekleşmeyecektir. Yapılan değer-
           nımların, içeriğin, öğrenme öğretme sürecinin ve ölç-  lendirmeler  de  kazanımda  yer  alan  hedef  davranışı
           me değerlendirmenin birbiriyle uyumlu (tutarlı) olma-  ölçer nitelikte olmalıdır. Eğer değerlendirmeler kaza-
           sı öğretiminin niteliğini güvence altına alacaktır. Bu   nımlar ile uyumlu değilse bunlar beklenen öğrenme-
           açıdan içerikler kazanımlara uygun nitelikte seçilme-  ler ile ilgili açık ve net kanıtlar sağlamayacaktır.







        22
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29