Page 26 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 26
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Öğretim programlarında yer alan kazanımlar bilişsel, bilinmesi, öğrenme-öğretme sürecinin daha etkili ta-
duyuşsal ve psikomotor alan olmak üzere üç fark- sarlanmasını ve amaca hizmet etmesini sağlayacak-
lı alanda toplanmaktadır. Ele alınan kazanım ya da tır. Kazanımların bu alanlara göre sınıflandırılmasının
kazanımların hangi sınıflama alanına ait olduğunun gerekçeleri şöyle sıralanabilir:
Kazanımları öğrencilerin bakış açısıyla inceleme fırsatı verir.
Konu ve kavramların öğretmenler tarafından nasıl sunulmasını kolaylaştırır.
Öğrenmeyle ilgili soru ve sorunların kolaylıkla çözülmesini sağlar.
Kazanımlar neden
sınıflandırılmalıdır? Öğretmene, kazanımın bilgi ve bilişsel süreç boyutunu bir bütün olarak gösterir.
Öğretmene, değerlendirme sorularının nasıl olması gerektiği konusunda fikir verir.
Öğretmene programın uygulanmasında ve değerlendirilmesinde yardımcı olur.
Bilişsel Alan
Bilişsel alan, öğrencilerin zihinsel olarak gerçekleş- düzeyler ile bu düzeylere yönelik öğrenci davranışla-
tirdikleri öğrenmeleri ifade etmektedir. Bu alana ait rından örnekler aşağıda sunulmuştur.
İlgili bilgiyi uzun süreli
bellekten geri getirme, HATIRLAMA
tanıma ve anımsama Anlam oluşturma,
yorumlama, örnekleme,
ANLAMA sınıflama, özetleme,
sonuç çıkarma, karşılaş-
Verilen bir durumda tırma, açıklama
işlemi uygulama ya da UYGULAMA
kullanma, yürütme ve
gerçekleştirme Parçaların birbiriyle/
ÇÖZÜMLEME bütünle olan ilişkisini
tespit etme, ayrıştırma
ve irdeleme
Ölçütlere ve standartla-
ra dayalı yargıya varma, DEĞERLENDİRME
denetleme ve eleştirme Ögeleri tutarlı ya da iş-
levsel bir yapıda bir araya
YARATMA getirme, yeni bir örüntü/
yapı içerisinde yeniden
oluşturma ve üretme
24