Page 26 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 26

Öğretim Programı Okuryazarlığı

           Öğretim programlarında yer alan kazanımlar bilişsel,   bilinmesi, öğrenme-öğretme sürecinin daha etkili ta-
           duyuşsal  ve  psikomotor  alan  olmak  üzere  üç  fark-  sarlanmasını ve amaca hizmet etmesini sağlayacak-
           lı  alanda  toplanmaktadır.  Ele  alınan  kazanım  ya  da   tır. Kazanımların bu alanlara göre sınıflandırılmasının
           kazanımların  hangi  sınıflama  alanına  ait  olduğunun   gerekçeleri şöyle sıralanabilir:




                                 Kazanımları öğrencilerin bakış açısıyla inceleme fırsatı verir.

                                   Konu ve kavramların öğretmenler tarafından nasıl sunulmasını kolaylaştırır.

                                     Öğrenmeyle ilgili soru ve sorunların kolaylıkla çözülmesini sağlar.
             Kazanımlar neden
             sınıflandırılmalıdır?    Öğretmene, kazanımın bilgi ve bilişsel süreç boyutunu bir bütün olarak gösterir.


                                   Öğretmene, değerlendirme sorularının nasıl olması gerektiği konusunda fikir verir.
                                  Öğretmene programın uygulanmasında ve değerlendirilmesinde yardımcı olur.






           Bilişsel Alan

           Bilişsel alan, öğrencilerin zihinsel olarak gerçekleş-  düzeyler ile bu düzeylere yönelik öğrenci davranışla-
           tirdikleri öğrenmeleri ifade etmektedir. Bu alana ait   rından örnekler aşağıda sunulmuştur.





                       İlgili bilgiyi uzun süreli
                      bellekten geri getirme,          HATIRLAMA
                       tanıma ve anımsama                                  Anlam oluşturma,
                                                                           yorumlama, örnekleme,
                                                   ANLAMA                  sınıflama, özetleme,
                                                                           sonuç çıkarma, karşılaş-
                        Verilen bir durumda                                tırma, açıklama
                      işlemi uygulama ya da            UYGULAMA
                       kullanma, yürütme ve
                            gerçekleştirme                                 Parçaların birbiriyle/

                                                  ÇÖZÜMLEME                bütünle olan ilişkisini
                                                                           tespit etme, ayrıştırma
                                                                           ve irdeleme
                     Ölçütlere ve standartla-
                     ra dayalı yargıya varma,       DEĞERLENDİRME
                     denetleme ve eleştirme                                Ögeleri tutarlı ya da iş-
                                                                           levsel bir yapıda bir araya
                                                   YARATMA                 getirme, yeni bir örüntü/
                                                                           yapı içerisinde yeniden
                                                                           oluşturma ve üretme







        24
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31