Page 29 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 29

Öğretim Programı Okuryazarlığı


                  DERS            KAZANIM                BİLGİ BOYUTU            BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU

                                                                               ÇÖZÜMLEME
                                                  KAVRAMSAL BİLGİ
                                                                               Popülasyon dinamiğine etki
                            11.1.4. MÖ 6. yüzyıl-MS   “MÖ 6. yüzyıl-MS 2. yüzyıl   eden faktörler analiz edilirken,
                            2. yüzyıl felsefesindeki   felsefesindeki örnek düşünme   bu faktörlerin özelliklerinin
               FELSEFE      örnek düşünce ve argü-  ve argümanları” ifadesinde   ayrıştırılması ve ayrıştırılan bu
                            manları felsefi açıdan   örnek düşünme ve argümanların   bilgilerin popülasyon dinamiği-
                            değerlendirir.        ne olduğunun bilinmesi       nin işleyişini etkileme biçiminin
                                                  gerektiğinden kavramsal bilgi   belirlenmesi gerekmektedir.
                                                  boyutundadır.                Bu sebepten 11.2.2.1. kazanımı
                                                                               çözümleme düzeyindedir.



                                                  KAVRAMSAL BİLGİ              ANLAMA
                                                  “20. yüzyılın felsefesinin karak-  Bir şeyi açıklamak, öğrenilen
                                                  teristik özelliklerini açıklamak”   bilginin öğrencilerin kendi
                            11.5.2. 20. yüzyıl felse-                          ifadelerini kullanarak
               FELSEFE      fesinin karakteristik   ifadesi ile 20. yüzyılın felsefesinin   yeni bir formda sunmasını
                                                  karakteristik özelliklerine yönelik
                            özelliklerini açıklar.                             gerektirmektedir. Bilginin
                                                  bilgi gerektirdiğinden kavramsal
                                                  bilgi boyutundadır.          anlamlandırılmasını içeren
                                                                               11.5.2 kazanımı, bu sebepten
                                                                               anlama düzeyindedir.


              Türk  Dili  ve  Edebiyatı  Dersi  Öğretim  Programı’ndan   na ve hangi bilgi boyutuna ait olduğuna yönelik örnek-
              alınan bazı kazanımların hangi bilişsel alan basamağı-  ler aşağıdaki tabloda sunulmuştur.
              Tablo 2: Türk Dili ve Edebiyatı dersi kazanımlarının incelenmesi


                  DERS            KAZANIM                BİLGİ BOYUTU            BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU


                                                  KAVRAMSAL BİLGİ              DEĞERLENDİRME
                            A.1. 10. Şair ile şiir ara-  “Şair ile şiir arasında ilişki” anla-  Şair ile şiir arasındaki ilişkiden
               TÜRK DİLİ VE   sındaki ilişkiyi değer-
               EDEBİYATI                          ma ve anlamlandırmaya yönelik   yola çıkarak bir yargıya varma
                            lendirir.             bilgi gerektirdiğinden kavramsal   süreci gerektirdiğinden
                                                  bilgi boyutundadır.          değerlendirme düzeyindedir.


                                                  İŞLEMSEL BİLGİ
                                                                               UYGULAMA
                                                  “Metinden hareketle dil bilgisi
                            A.1.12. Metinden hare-  çalışmaları yapmak” konuya özel   “Dil bilgisi çalışmaları yapar” ifa-
               TÜRK DİLİ VE   ketle dil bilgisi çalışma-                       desi öğrenilen bilgilerin pratiğe
               EDEBİYATI                          eylemin nasıl yapılacağına dair   dökülmesi uygulama gerektirdi-
                            ları yapar.           beceri, metot ve kriter bilgisi
                                                  gerektirdiğinden işlemsel bilgi   ğinden düzey olarak uygulama
                                                                               basamağındadır.
                                                  boyutundadır.




                                                                                                         27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34