Page 32 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 32

Öğretim Programı Okuryazarlığı


               DERS            KAZANIM                BİLGİ BOYUTU            BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU

                                              KAVRAMSAL BİLGİ              DEĞERLENDİRME
                         11.2.2. Türkiye’nin nüfus     Türkiye’nin nüfus politikala-  11.2.2. kazanımı ile Türkiye’nin
                         politikalarını gerekçe-  rını gerekçeleri açısından’’ ilke   nüfus politikalarını gerekçele-
            COĞRAFYA
                         leri açısından değer-  ve genellemelere yönelik bilgi   rini tüm yönleri ile ele alıp bir
                         lendirir.            gerektirdiğinden kavramsal bilgi   yargıya varılması gerektiğinden
                                              boyutundadır.                değerlendirme basamağındadır.
                                              İŞLEMSEL BİLGİ
                                                                           ÇÖZÜMLEME
                         11.2.12. Türkiye’deki   “Türkiye’deki doğal kaynaklar ile   11.2.12 kazanımı ile parçaların
                         doğal kaynaklar ile eko-  ekonomi arasındaki ilişki” ifadesi
            COĞRAFYA                          konu ile ilgili belirli alanlara   birbiri ve bütünü ile nasıl bir
                         nomi arasındaki ilişkiyi                          ilişkide olduğunu tespit etmesi
                         analiz eder.         yönelik yöntem ve teknik bilgisi   gerektiğinden çözümleme ba-
                                              gerektirdiğinden işlemsel bilgi
                                              boyutundadır.                samağındadır.
                                              KAVRAMSAL BİLGİ
                                                                           UYGULAMA
                                              ‘’Türk kültür bölgeleri ile ülkemiz
                         12.3.5. Türk kültür   arasındaki tarihî ve kültürel   “Hesaplamalar yapar” fiil ifadesi
                         bölgeleri ile ülkemiz
            COĞRAFYA                          bağlar” ifadesi ile tarihsel olaylar   öğrenilen bilgilerin belirli bir
                         arasındaki tarihî ve kül-  ve bağlar ile günümüzdeki   süreç takip edilerek pratiğe
                         türel bağları açıklar.  olayların gelişimine yönelik   dökülmesini gerektirdiğinden
                                              bilgileri anlaması gerektiğinden   uygulama düzeyindedir.
                                              kavramsal bilgi boyutundadır.

                                              KAVRAMSAL BİLGİ              ANLAMA
                         12.3.8. Dünyadaki başlı-  ‘’Dünyadaki  başlıca  enerji  nakil  12.3.8 kazanımı ile öğrenilen bilgi-
                         ca enerji nakil hatlarının   hatlarının bölge ve ülkelere etkisi”  lerin bilgilerin zihinde yapılandırı-
            COĞRAFYA
                         bölge ve ülkelere etkisi-  ifadesi ile alana özel bilgi gerektir-  larak  anlamlandırılması  ve  buna
                         ni açıklar.          diğinden kavramsal bilgi boyutun-  yönelik ifade edilmesi istendiğin-
                                              dadır.                       den anlama düzeyindedir.


           Tarih Dersi Öğretim Programı’ndan alınan bazı kaza-  gi boyutuna ait olduğuna yönelik örnekler aşağıdaki
           nımların hangi bilişsel alan basamağına ve hangi bil-  tabloda sunulmuştur.

           Tablo 4: Tarih dersi kazanımlarının incelenmesi

                DERS           KAZANIM                BİLGİ BOYUTU            BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU

                                                                            ÇÖZÜMLEME
                                               İŞLEMSEL BİLGİ
                         9.2.1. Kanıtlardan yola   Öğrencilerin geçmiş yaşamları   9.2.1 kazanımında eldeki kanıt
                         çıkarak yazının icadın-  hakkında kanıtlardan yola çıkarak   verisini kullanarak yazının
                         dan önceki dönemlerde   çıkarımlarda bulunabilmesi için   icadından önceki dönemlerde
            TARİH                                                           yaşayan insanların hayatı ile
                         yaşayan insanların ha-  eldeki alanla ilgili bilgileri kullan-
                         yatı hakkında çıkarım-  masına bağlıdır. Eldeki bilgileri   ilişkilendirmesi istenmiştir.
                         larda bulunur.        kullanıp sonuca ulaşmak işlemsel   Bir veri kullanıp etki ettiği olay
                                               bigi boyutudur.              üzerinde çıkarımlarda bulunması
                                                                            çözümleme boyutudur.



        30
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37