Page 32 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 32
Öğretim Programı Okuryazarlığı
DERS KAZANIM BİLGİ BOYUTU BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU
KAVRAMSAL BİLGİ DEĞERLENDİRME
11.2.2. Türkiye’nin nüfus Türkiye’nin nüfus politikala- 11.2.2. kazanımı ile Türkiye’nin
politikalarını gerekçe- rını gerekçeleri açısından’’ ilke nüfus politikalarını gerekçele-
COĞRAFYA
leri açısından değer- ve genellemelere yönelik bilgi rini tüm yönleri ile ele alıp bir
lendirir. gerektirdiğinden kavramsal bilgi yargıya varılması gerektiğinden
boyutundadır. değerlendirme basamağındadır.
İŞLEMSEL BİLGİ
ÇÖZÜMLEME
11.2.12. Türkiye’deki “Türkiye’deki doğal kaynaklar ile 11.2.12 kazanımı ile parçaların
doğal kaynaklar ile eko- ekonomi arasındaki ilişki” ifadesi
COĞRAFYA konu ile ilgili belirli alanlara birbiri ve bütünü ile nasıl bir
nomi arasındaki ilişkiyi ilişkide olduğunu tespit etmesi
analiz eder. yönelik yöntem ve teknik bilgisi gerektiğinden çözümleme ba-
gerektirdiğinden işlemsel bilgi
boyutundadır. samağındadır.
KAVRAMSAL BİLGİ
UYGULAMA
‘’Türk kültür bölgeleri ile ülkemiz
12.3.5. Türk kültür arasındaki tarihî ve kültürel “Hesaplamalar yapar” fiil ifadesi
bölgeleri ile ülkemiz
COĞRAFYA bağlar” ifadesi ile tarihsel olaylar öğrenilen bilgilerin belirli bir
arasındaki tarihî ve kül- ve bağlar ile günümüzdeki süreç takip edilerek pratiğe
türel bağları açıklar. olayların gelişimine yönelik dökülmesini gerektirdiğinden
bilgileri anlaması gerektiğinden uygulama düzeyindedir.
kavramsal bilgi boyutundadır.
KAVRAMSAL BİLGİ ANLAMA
12.3.8. Dünyadaki başlı- ‘’Dünyadaki başlıca enerji nakil 12.3.8 kazanımı ile öğrenilen bilgi-
ca enerji nakil hatlarının hatlarının bölge ve ülkelere etkisi” lerin bilgilerin zihinde yapılandırı-
COĞRAFYA
bölge ve ülkelere etkisi- ifadesi ile alana özel bilgi gerektir- larak anlamlandırılması ve buna
ni açıklar. diğinden kavramsal bilgi boyutun- yönelik ifade edilmesi istendiğin-
dadır. den anlama düzeyindedir.
Tarih Dersi Öğretim Programı’ndan alınan bazı kaza- gi boyutuna ait olduğuna yönelik örnekler aşağıdaki
nımların hangi bilişsel alan basamağına ve hangi bil- tabloda sunulmuştur.
Tablo 4: Tarih dersi kazanımlarının incelenmesi
DERS KAZANIM BİLGİ BOYUTU BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU
ÇÖZÜMLEME
İŞLEMSEL BİLGİ
9.2.1. Kanıtlardan yola Öğrencilerin geçmiş yaşamları 9.2.1 kazanımında eldeki kanıt
çıkarak yazının icadın- hakkında kanıtlardan yola çıkarak verisini kullanarak yazının
dan önceki dönemlerde çıkarımlarda bulunabilmesi için icadından önceki dönemlerde
TARİH yaşayan insanların hayatı ile
yaşayan insanların ha- eldeki alanla ilgili bilgileri kullan-
yatı hakkında çıkarım- masına bağlıdır. Eldeki bilgileri ilişkilendirmesi istenmiştir.
larda bulunur. kullanıp sonuca ulaşmak işlemsel Bir veri kullanıp etki ettiği olay
bigi boyutudur. üzerinde çıkarımlarda bulunması
çözümleme boyutudur.
30