Page 37 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 37

Öğretim Programı Okuryazarlığı


                                                   Bu  basamakta  bireyler  beceriyi  veya  işi  rahatlıkla  ve  kimsenin
                                                   yardımı olmadan en kısa sürede, en az enerji harcayarak ve seri
               Beceri Hâline Getirme
                                                   biçimde yapabilmektedir. Örneğin karakteristik özellikleri vurgu-
                                                   layarak portre çizer.
                                                   Bu basamakta bireyler; kazanılan hareketi başka durumlara uyar-
               Duruma Uydurma                      lama,  yeniden  düzenleme,  başkalaştırmaktadır.  Örneğin  özgün
                                                   baskı resim tekniklerini çalışmalarında uygular.
                                                   Bu  basamakta  bireyler,  yeni  ve  özgün  davranışlar  sergilemek-
               Yaratma                             tedir. Örneğin geleneksel Türk motiflerinden esinlenerek özgün
                                                   tekstil tasarımları yapar.




                              4.2. İçerik                     Kazanımlara (hedeflere) karşılık gelen içeriğin belir-
                                                              lenmesinde  belirtke  tablosunun  kullanılması  öğret-
              Öğretim  programlarının  içerik  ögesi,  öğrencilerin   mene kolaylık sağlayacaktır. Belirtke tablosu, konu/
              belirlenen hedeflere ulaşabilmesi için onlara “Ne öğ-  içerik/ünite ile kazanımlar arasındaki ilişkiyi gösteren
              retmeliyiz?”  sorusunun  yanıtının  arandığı  kısımdır.   tablodur.  Belirtke  tablosunun  satır  kısmında  hedef-
              Bu soruya verilen cevap, içeriğin önceden belirlenen   ler,  sütun  kısmında  ise  konu  içeriği  bulunmaktadır.
              hedefler  doğrultusunda  düzenlenmesi  ve  hedefin   İçeriğin  hizmet  ettiği/denk  geldiği  kazanım  tabloda
              gerçekleşmesini  sağlayacak  şekilde  oluşturulmasını   işaretlenerek  her  bir  kazanıma  yönelik  içerik  oluş-
              gerektirmektedir.  Diğer  bir  ifadeyle,  içerik  oluştu-  turulduğundan  emin  olunması  sağlanabilir.  Aşağıda
              rulurken öğretim programının hedefleri temele alın-  içerik  ve  kazanım  eşleşmesini  gösteren  bir  belirtke
              maktadır.  Bu  yönüyle  içeriğin,  öğretim  programının   tablosunun  genel  olarak  nasıl  göründüğüne  yönelik
              hedeflerinin gerçekleşmesini sağlayacak bir araç ol-  bir örnek sunulmuştur:
              duğunu söylemek mümkündür.






                                                                                 Kazanımlar (Hedef)






               Tabloda görüldüğü gibi dikey sü-                              Kazanım 1  Kazanım 2  Kazanım 3  Kazanım 4  Kazanım 5
               tunda konular yer almaktadır. Bu
               konuların ilişkili olduğu kazanımlar            Konu 1
               ise yatayda gösterilmiştir. Konular
               ve kazanımlar tabloya yerleştiril-              Konu 2
               dikten sonra, konunun ilgili olduğu          Konular (İçerik)  Konu 3
               kazanımın altına “X” gibi bir işaret            Konu 4
               konularak konu-kazanım eşleştir-
               mesi sağlanmaktadır.                            Konu 5












                                                                                                         35
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42