Page 37 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 37
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Bu basamakta bireyler beceriyi veya işi rahatlıkla ve kimsenin
yardımı olmadan en kısa sürede, en az enerji harcayarak ve seri
Beceri Hâline Getirme
biçimde yapabilmektedir. Örneğin karakteristik özellikleri vurgu-
layarak portre çizer.
Bu basamakta bireyler; kazanılan hareketi başka durumlara uyar-
Duruma Uydurma lama, yeniden düzenleme, başkalaştırmaktadır. Örneğin özgün
baskı resim tekniklerini çalışmalarında uygular.
Bu basamakta bireyler, yeni ve özgün davranışlar sergilemek-
Yaratma tedir. Örneğin geleneksel Türk motiflerinden esinlenerek özgün
tekstil tasarımları yapar.
4.2. İçerik Kazanımlara (hedeflere) karşılık gelen içeriğin belir-
lenmesinde belirtke tablosunun kullanılması öğret-
Öğretim programlarının içerik ögesi, öğrencilerin mene kolaylık sağlayacaktır. Belirtke tablosu, konu/
belirlenen hedeflere ulaşabilmesi için onlara “Ne öğ- içerik/ünite ile kazanımlar arasındaki ilişkiyi gösteren
retmeliyiz?” sorusunun yanıtının arandığı kısımdır. tablodur. Belirtke tablosunun satır kısmında hedef-
Bu soruya verilen cevap, içeriğin önceden belirlenen ler, sütun kısmında ise konu içeriği bulunmaktadır.
hedefler doğrultusunda düzenlenmesi ve hedefin İçeriğin hizmet ettiği/denk geldiği kazanım tabloda
gerçekleşmesini sağlayacak şekilde oluşturulmasını işaretlenerek her bir kazanıma yönelik içerik oluş-
gerektirmektedir. Diğer bir ifadeyle, içerik oluştu- turulduğundan emin olunması sağlanabilir. Aşağıda
rulurken öğretim programının hedefleri temele alın- içerik ve kazanım eşleşmesini gösteren bir belirtke
maktadır. Bu yönüyle içeriğin, öğretim programının tablosunun genel olarak nasıl göründüğüne yönelik
hedeflerinin gerçekleşmesini sağlayacak bir araç ol- bir örnek sunulmuştur:
duğunu söylemek mümkündür.
Kazanımlar (Hedef)
Tabloda görüldüğü gibi dikey sü- Kazanım 1 Kazanım 2 Kazanım 3 Kazanım 4 Kazanım 5
tunda konular yer almaktadır. Bu
konuların ilişkili olduğu kazanımlar Konu 1
ise yatayda gösterilmiştir. Konular
ve kazanımlar tabloya yerleştiril- Konu 2
dikten sonra, konunun ilgili olduğu Konular (İçerik) Konu 3
kazanımın altına “X” gibi bir işaret Konu 4
konularak konu-kazanım eşleştir-
mesi sağlanmaktadır. Konu 5
35