Page 35 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 35
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Duyuşsal Alan
Duyuşsal alan, insanın sahip olduğu olumlu ve olumsuz keme yapabilme gücünü vb. içinde barındırır. Duyuşsal
duyguları; duyguların şekillendirdiği tutumları, değer- alana ait basamaklar aşağıdaki şekilde sunulmuştur.
leri, ilgileri, ahlakı, karakteri, kişisel ve sosyal muha-
Belirli uyarıcıların
farkında olma ALMA
Belirli uyarıcılara (her
TEPKİDE zaman tutarlı olmasa da)
BULUNMA yeterince dâhil olma ve
tepkide bulunma
Davranışların tutarlı ve
istikrarlı olup bir inanç DEĞER
veya tutum özelliği VERME
kazanması Parçaların birbiriyle/
bütünle olan ilişkisini
ÖRGÜTLEME
tespit etme, ayrıştırma
Alışılmış hâllerde, ve irdeleme
herhangi bir rahatsızlık KİŞİLİK
HÂLİNE
hissetmeden, değerlerle GETİRME
tutarlı davranma
Duyuşsal alanın her bir basamağına ait davranış örnekleri aşağıdaki gibidir.
Duyuşsal Alan Basamağı Davranış Örneği
Bu basamakta bireyler belirli uyarıcıların farkındadır. Örneğin kişi
Alma bir kitabı okumayı kabul eder ancak hoşlanıp hoşlanmayacağı ko-
nusunda söz vermez.
Bu basamakta bireyler çevresindeki uyarıcılara (her zaman tutarlı
Tepkide Bulunma olmasa da) yeterince dâhil olur ve tepkide bulunur. Örneğin kitap
kulübü toplantılarından birkaçına katılmayı kabul ediyorum.
Bu düzeyde sınıflanmış davranışlar tutarlı ve istikrarlı olup,
Değer Verme bir inanç veya tutum özelliği kazanır. Örneğin kitap kulübü
toplantılarının tamamına katılırım.
Bu basamak değerler sistemine yenilerini ekleyerek farklı değer-
leri bir araya getirme, kararlılık, savunma, formüle etme, sırala-
Örgütleme
ma, genelleme ve sentez gibi süreçlerden meydana gelir. Örneğin
kitap kulübünün liderliği rolüne gönüllü olarak katılıyorum.
Bu basamak bireyin, alışılmış hâllerde, herhangi bir rahatsızlık his-
setmeden, benimsediği değerlerle tutarlı davranmasını gerektiren
Kişilik Hâline Getirme
özellikleri içerir. Örneğin kitap kulüplerinin yaygınlaşması ve verim-
liliğin artması için yeniden yapılanmalarına yardımcı oluyorum.
33