Page 35 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 35

Öğretim Programı Okuryazarlığı

              Duyuşsal Alan

              Duyuşsal alan, insanın sahip olduğu olumlu ve olumsuz   keme yapabilme gücünü vb. içinde barındırır. Duyuşsal
              duyguları; duyguların şekillendirdiği tutumları, değer-  alana ait basamaklar aşağıdaki şekilde sunulmuştur.
              leri, ilgileri, ahlakı, karakteri, kişisel ve sosyal muha-


                          Belirli uyarıcıların
                             farkında olma                ALMA
                                                                           Belirli uyarıcılara (her

                                                    TEPKİDE                zaman tutarlı olmasa da)
                                                   BULUNMA                 yeterince dâhil olma ve
                                                                           tepkide bulunma
                      Davranışların tutarlı ve
                      istikrarlı  olup bir inanç          DEĞER
                         veya tutum özelliği              VERME
                                kazanması                                  Parçaların birbiriyle/
                                                                           bütünle olan ilişkisini
                                                  ÖRGÜTLEME
                                                                           tespit etme, ayrıştırma
                          Alışılmış hâllerde,                              ve irdeleme
                      herhangi bir rahatsızlık           KİŞİLİK
                                                         HÂLİNE
                     hissetmeden, değerlerle             GETİRME
                          tutarlı  davranma



              Duyuşsal alanın her bir basamağına ait davranış örnekleri aşağıdaki gibidir.

                      Duyuşsal Alan Basamağı                            Davranış Örneği

                                                    Bu basamakta bireyler belirli uyarıcıların farkındadır. Örneğin kişi
               Alma                                 bir kitabı okumayı kabul eder ancak hoşlanıp hoşlanmayacağı ko-
                                                    nusunda söz vermez.

                                                    Bu basamakta bireyler çevresindeki uyarıcılara (her zaman tutarlı
               Tepkide Bulunma                      olmasa da) yeterince dâhil olur ve tepkide bulunur. Örneğin kitap
                                                    kulübü toplantılarından birkaçına katılmayı kabul ediyorum.

                                                    Bu  düzeyde  sınıflanmış  davranışlar  tutarlı  ve  istikrarlı  olup,
               Değer Verme                          bir  inanç  veya  tutum  özelliği  kazanır.  Örneğin  kitap  kulübü
                                                    toplantılarının tamamına katılırım.

                                                    Bu basamak değerler sistemine yenilerini ekleyerek farklı değer-
                                                    leri bir araya getirme, kararlılık, savunma, formüle etme, sırala-
               Örgütleme
                                                    ma, genelleme ve sentez gibi süreçlerden meydana gelir. Örneğin
                                                    kitap kulübünün liderliği rolüne gönüllü olarak katılıyorum.

                                                    Bu basamak bireyin, alışılmış hâllerde, herhangi bir rahatsızlık his-
                                                    setmeden, benimsediği değerlerle tutarlı davranmasını gerektiren
               Kişilik Hâline Getirme
                                                    özellikleri içerir. Örneğin kitap kulüplerinin yaygınlaşması ve verim-
                                                    liliğin artması için yeniden yapılanmalarına yardımcı oluyorum.





                                                                                                         33
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40