Page 33 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 33

Öğretim Programı Okuryazarlığı


                  DERS            KAZANIM                BİLGİ BOYUTU            BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU


                                                  İŞLEMSEL BİLGİ
                                                                               ANLAMA
                                                  Burada değişen siyasi rekabet
                            11.1.2. XVII. yüzyılda                             11.1.2 kazanımında değişen
                            değişen siyasi rekabet   içerisinde Osmanlı Devleti’nin   siyasi rekabette devletin izle-
               TARİH        içerisinde Osmanlı Dev-  izlediği politikaların ne olduğunu   diği politikaları öğrenmek ve
                            leti’nin izlediği politika-  bilinmesi gerekmektedir. Burada   öğrendiklerini kendi ifadeleriyle
                            ları açıklar.         bir şeyin belirli ölçütlerle nasıl   açıklaması gerekmektedir. Bu
                                                  yapılacağı istendiği için işlemsel   sebepten anlama düzeyindedir.
                                                  bilgi düzeyinde bir kazanımdır.


                                                                               ÇÖZÜMLEME
                                                  İŞLEMSEL BİLGİ               Moğol istilasının Anadolu’da
                                                                               meydana getirdiği siyasi ve
                                                  İstilanın siyasi ve sosyal deği-
                            10.1.5. Moğol İstilası’nın                         sosyal değişimi analiz edilirken
                            Anadolu’da meydana    şimlere sebep olduğu bilgisini   siyasi ve sosyal değişimleri
               TARİH                              kullanarak ne tür değişimlere yol
                            getirdiği siyasi ve sos-                           etkileme biçimini ve istilanın
                            yal değişimi analiz eder.  açtığının irdelenmesini gerektir-  ortaya çıkardığı yeni sorunları
                                                  diğinden işlemsel bilgi boyutun-  irdelenmesi gerekir. 10.1.5 ka-
                                                  dadır.
                                                                               zanımı bu sebeple çözümleme
                                                                               düzeyindedir.


                            9.6.1. Türklerin İsla-  İŞLEMSEL BİLGİ             UYGULAMA
                            miyet’i kabul etmeye                               9.6.1 kazanımı, meydana gelen
                            başlamaları ile Türkiye   Meydana gelen başlıca siyasi ge-  başlıca siyasi gelişmeler
                            Selçuklu Devleti’nin   lişmeleri belli bir kronolojik sıraya   bilgisini kullanarak harita
                            kuruluşu arasında-    dizilmesi ve haritalar üzerinde   ve tarih şeridi üzerinde
               TARİH                              göstermeye yönelik öğrenciler te-
                            ki süreçte meydana                                 kullanmasını öngörmektedir.
                            gelen başlıca siyasi   mel bilgilerini kullanıp bu bilgileri   Bu sebeple öğrencilerin
                            gelişmeleri tarih şeridi   tarih şeridi ve haritalar üzerinde   belli aşamalara göre  bilgiyi
                            ve haritalar üzerinde   kullanacağından dolayı işlemsel   kullanması uygulama
                            gösterir.             bilgi boyuntundadır.         becerisidir.


                                                                               ANLAMA
                            9.5.1. İslamiyet’in   KAVRAMSAL BİLGİ
                            doğuşu sırasında Arap   İslamiyet’in doğuşu esnasında   Kazanımda belli bir zaman
               TARİH        Yarımadası, Asya, Av-  belli coğrafyaların genel durumu   zarfında belli yerlerdeki durumu
                            rupa ve Afrika’nın genel   hakkında bilgi talep edildiği için   açıklaması istendiğinden dolayı
                            durumunu açıklar.     bu kavramsal bilgi boyutundadır.   9.5.1 kazanımı anlama düzeyin-
                                                                               dedir.












                                                                                                         31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38