Page 33 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 33
Öğretim Programı Okuryazarlığı
DERS KAZANIM BİLGİ BOYUTU BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU
İŞLEMSEL BİLGİ
ANLAMA
Burada değişen siyasi rekabet
11.1.2. XVII. yüzyılda 11.1.2 kazanımında değişen
değişen siyasi rekabet içerisinde Osmanlı Devleti’nin siyasi rekabette devletin izle-
TARİH içerisinde Osmanlı Dev- izlediği politikaların ne olduğunu diği politikaları öğrenmek ve
leti’nin izlediği politika- bilinmesi gerekmektedir. Burada öğrendiklerini kendi ifadeleriyle
ları açıklar. bir şeyin belirli ölçütlerle nasıl açıklaması gerekmektedir. Bu
yapılacağı istendiği için işlemsel sebepten anlama düzeyindedir.
bilgi düzeyinde bir kazanımdır.
ÇÖZÜMLEME
İŞLEMSEL BİLGİ Moğol istilasının Anadolu’da
meydana getirdiği siyasi ve
İstilanın siyasi ve sosyal deği-
10.1.5. Moğol İstilası’nın sosyal değişimi analiz edilirken
Anadolu’da meydana şimlere sebep olduğu bilgisini siyasi ve sosyal değişimleri
TARİH kullanarak ne tür değişimlere yol
getirdiği siyasi ve sos- etkileme biçimini ve istilanın
yal değişimi analiz eder. açtığının irdelenmesini gerektir- ortaya çıkardığı yeni sorunları
diğinden işlemsel bilgi boyutun- irdelenmesi gerekir. 10.1.5 ka-
dadır.
zanımı bu sebeple çözümleme
düzeyindedir.
9.6.1. Türklerin İsla- İŞLEMSEL BİLGİ UYGULAMA
miyet’i kabul etmeye 9.6.1 kazanımı, meydana gelen
başlamaları ile Türkiye Meydana gelen başlıca siyasi ge- başlıca siyasi gelişmeler
Selçuklu Devleti’nin lişmeleri belli bir kronolojik sıraya bilgisini kullanarak harita
kuruluşu arasında- dizilmesi ve haritalar üzerinde ve tarih şeridi üzerinde
TARİH göstermeye yönelik öğrenciler te-
ki süreçte meydana kullanmasını öngörmektedir.
gelen başlıca siyasi mel bilgilerini kullanıp bu bilgileri Bu sebeple öğrencilerin
gelişmeleri tarih şeridi tarih şeridi ve haritalar üzerinde belli aşamalara göre bilgiyi
ve haritalar üzerinde kullanacağından dolayı işlemsel kullanması uygulama
gösterir. bilgi boyuntundadır. becerisidir.
ANLAMA
9.5.1. İslamiyet’in KAVRAMSAL BİLGİ
doğuşu sırasında Arap İslamiyet’in doğuşu esnasında Kazanımda belli bir zaman
TARİH Yarımadası, Asya, Av- belli coğrafyaların genel durumu zarfında belli yerlerdeki durumu
rupa ve Afrika’nın genel hakkında bilgi talep edildiği için açıklaması istendiğinden dolayı
durumunu açıklar. bu kavramsal bilgi boyutundadır. 9.5.1 kazanımı anlama düzeyin-
dedir.
31