Page 31 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 31

Öğretim Programı Okuryazarlığı

              Coğrafya  Dersi  Öğretim  Programı’ndan  alınan  bazı   bilgi boyutuna ait olduğuna yönelik örnekler aşağıda-
              kazanımların hangi bilişsel alan basamağına ve hangi   ki tabloda sunulmuştur.


              Tablo 3: Coğrafya dersi kazanımlarının incelenmesi
                  DERS            KAZANIM                BİLGİ BOYUTU            BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU


                                                                               ANLAMA
                                                  KAVRAMSAL BİLGİ              9.1.3 kazanımına göre öğrenci-

                                                  “Coğrafya biliminin gelişimi” ifade-  lerin coğrafya biliminin gelişimi-
                            9.1.3. Coğrafya biliminin   sinde coğrafya biliminin kavram-  ni zihninde anlamlandırabilmesi
               COĞRAFYA
                            gelişimini açıklar.   sal olarak ne olduğunun bilinmesi   ve bilgide değişiklik yapmadan
                                                  gerektiğinden kavramsal bilgi   coğrafya bilimini ifade etmesi
                                                  boyutundadır.                beklenmektedir. Bu açıdan an-
                                                                               lama düzeyinde bir kazanımdır.

                                                                               ÇÖZÜMLEME
                                                  KAVRAMSAL BİLGİ              İki kavram/özellik /olay vs
                            9.1.9. Atmosferin kat-  “Atmosferin katmanları ve   arasında ilişki kurulması
                            manları ve özellikleri ile   özellikleri” ile “hava olayları”nın   bunlara ait özelliklerin
               COĞRAFYA
                            hava olaylarını ilişkilen-  kavramsal olarak ne olduğunun   ayrıştırılması ve ilgili/ilgisiz
                            dirir.                bilinmesi gerektiğinden      yönlerinin belirlenmesini
                                                  kavramsal bilgi boyutundadır.  gerektirdiğinden çözümleme
                                                                               basamağındadır

                                                  İŞLEMSEL BİLGİ
                                                  ‹›Türkiye’deki su varlığını verimli
                                                  kullanmanın ekonomik, sosyal
                                                  ve kültürel etkilerini›› ifadesi
                            10.1.11. Türkiye’deki su   ile uygun yöntemlerin hangi   DEĞERLENDİRME
                            varlığını verimli kullan-  durumlarda kullanılacağının   Türkiye’deki su varlığını verimli
               COĞRAFYA     manın ekonomik, sosyal   belirlenmesine yönelik ölçütleri   kullanmanın ekonomik, sosyal
                            ve kültürel etkilerini   ortaya koymak gerekmektedir.   ve kültürel etkilerinin tüm
                            değerlendirir.        Burada bireylerden su        yönleri ile ele alınıp bir yargıya
                                                                               varılması gerektiğinden değer-
                                                  varlıkları nasıl verimli     lendirme basamağındadır.
                                                  kullanması gerektiğini bilmesi
                                                  beklendiğinden işlemsel bilgi
                                                  boyutundadır.


                                                  KAVRAMSAL BİLGİ
                                                                               ANLAMA
                                                  ‘’Afetlerden korunma yöntemleri’’   10.4.4 kazanımı ile afetlerden
                            10.4.4. Afetlerden    ifadesi ile afetlerin çeşidine göre
               COĞRAFYA     korunma yöntemlerini   korunma yöntemlerini bilmek   korunma yöntemlerini ifade
                                                                               etmesi beklenmektedir. Bu
                            açıklar.              alana özgü yöntem ve teknik bilgi-  açıdan anlama düzeyinde bir
                                                  si gerektiğinden kavramsal bilgi   kazanımdır.
                                                  boyutundadır.







                                                                                                         29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36