Page 31 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 31
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Coğrafya Dersi Öğretim Programı’ndan alınan bazı bilgi boyutuna ait olduğuna yönelik örnekler aşağıda-
kazanımların hangi bilişsel alan basamağına ve hangi ki tabloda sunulmuştur.
Tablo 3: Coğrafya dersi kazanımlarının incelenmesi
DERS KAZANIM BİLGİ BOYUTU BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU
ANLAMA
KAVRAMSAL BİLGİ 9.1.3 kazanımına göre öğrenci-
“Coğrafya biliminin gelişimi” ifade- lerin coğrafya biliminin gelişimi-
9.1.3. Coğrafya biliminin sinde coğrafya biliminin kavram- ni zihninde anlamlandırabilmesi
COĞRAFYA
gelişimini açıklar. sal olarak ne olduğunun bilinmesi ve bilgide değişiklik yapmadan
gerektiğinden kavramsal bilgi coğrafya bilimini ifade etmesi
boyutundadır. beklenmektedir. Bu açıdan an-
lama düzeyinde bir kazanımdır.
ÇÖZÜMLEME
KAVRAMSAL BİLGİ İki kavram/özellik /olay vs
9.1.9. Atmosferin kat- “Atmosferin katmanları ve arasında ilişki kurulması
manları ve özellikleri ile özellikleri” ile “hava olayları”nın bunlara ait özelliklerin
COĞRAFYA
hava olaylarını ilişkilen- kavramsal olarak ne olduğunun ayrıştırılması ve ilgili/ilgisiz
dirir. bilinmesi gerektiğinden yönlerinin belirlenmesini
kavramsal bilgi boyutundadır. gerektirdiğinden çözümleme
basamağındadır
İŞLEMSEL BİLGİ
‹›Türkiye’deki su varlığını verimli
kullanmanın ekonomik, sosyal
ve kültürel etkilerini›› ifadesi
10.1.11. Türkiye’deki su ile uygun yöntemlerin hangi DEĞERLENDİRME
varlığını verimli kullan- durumlarda kullanılacağının Türkiye’deki su varlığını verimli
COĞRAFYA manın ekonomik, sosyal belirlenmesine yönelik ölçütleri kullanmanın ekonomik, sosyal
ve kültürel etkilerini ortaya koymak gerekmektedir. ve kültürel etkilerinin tüm
değerlendirir. Burada bireylerden su yönleri ile ele alınıp bir yargıya
varılması gerektiğinden değer-
varlıkları nasıl verimli lendirme basamağındadır.
kullanması gerektiğini bilmesi
beklendiğinden işlemsel bilgi
boyutundadır.
KAVRAMSAL BİLGİ
ANLAMA
‘’Afetlerden korunma yöntemleri’’ 10.4.4 kazanımı ile afetlerden
10.4.4. Afetlerden ifadesi ile afetlerin çeşidine göre
COĞRAFYA korunma yöntemlerini korunma yöntemlerini bilmek korunma yöntemlerini ifade
etmesi beklenmektedir. Bu
açıklar. alana özgü yöntem ve teknik bilgi- açıdan anlama düzeyinde bir
si gerektiğinden kavramsal bilgi kazanımdır.
boyutundadır.
29