Page 27 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 27

Öğretim Programı Okuryazarlığı

              Yukarıda  gösterilen  bilişsel  öğrenme  boyutları  ger-  gi  bilgi  türünü  edindiklerinin  bilinmesi  de  önem  arz
              çekleşirken  öğrenciler  dört  farklı  bilgi  türünü  edin-  etmektedir.  Çünkü  gerçekleştirilecek  öğrenme-öğ-
              mektedir: olgusal, kavramsal, işlemsel ve üst bilişsel   retme  süreci,  öğrenme  düzeyi  ve  bilgi  türüne  göre
              bilgi. Öğrencilerin bilişsel öğrenmenin hangi basama-  şekillenmektedir.  Bilgi  türlerine  yönelik  açıklamalar
              ğında  olduğunun  bilinmesiyle  birlikte,  onların  han-  aşağıda verilmiştir:

                                                     Öğrenciler bir disiplin ile ilgili problemleri çözerek elde

                                        OLGUSAL      etmiş oldukları temel kısımları bilmelidir. Örneğin teknik,
                                                     sözlük, müzikal semboller, önemli doğal kaynaklar,
                                                     güvenilir bilgi kaynakları


                                                     Birlikte işlevini yerine getirebilen bir yapı içerisindeki
                                                     temel kısımlar arasındaki karşılıklı ilişkileri ifade eder.
                                        KAVRAMSAL    Örneğin jeolojik dönemler, meslek çeşitleri, pisagor

                                                     teorisi, arz ve talep kanunu, meclisin yapısı
                        BİLGİ
                       BOYUTU
                                                     Beceriler, işlem yolları, teknikler ve metotlarları kullanmak için
                                                     araştırma metotları ve kriter kulanmayı bilmeyi ifade eder.
                                        İŞLEMSEL     Örneğin sulu boya resim yapmada kullanılan beceriler, tam
                                                     sayıları bölme işlemi, görüşme teknikleri, bilimsel metotlar


                                                     Hem genel bilgi hem de kendi bilişsel bilgisinin
                                           ÜST       farkında olmayı ifade eder. Örneğin; kişinin kendi bilgi
                                         BİLİŞSEL    düzeyinin farkında olması, bir ders kitabındaki bir
                                                     ünitenin anlamsal yapısını taslak hâline getirme bilgisi


              Güncel  öğretim  programlarından  alınan  bazı  kaza-  Programı’ndan alınan bazı kazanımların hangi bilişsel
              nımların  bilişsel  alanın  hangi  basamağına  ve  han-  alan basamağına ve hangi bilgi boyutuna ait olduğuna
              gi bilgi boyutuna ait olduğuna yönelik örnekler ders   yönelik örnekler aşağıdaki tabloda sunulmuştur.
              özelinde ayrı ayrı sunulmuştur. Felsefei Dersi Öğretim


              Tablo 1: Felsefe dersi kazanımlarının incelenmesi

                  DERS            KAZANIM                BİLGİ BOYUTU            BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU




                                                                               ANLAMA

                                                                               Öğrencilerin felsefi
                                                  KAVRAMSAL BİLGİ
                                                                               düşüncenin özellikleri zihinde
                            10.1.2. Felsefi düşünce-  “Felsefi düşüncenin özellikleri”   anlamlandırabilmesi ve bilgide
               FELSEFE                            ifadesinde özelliklerin ne oldu-  değişiklik yapmadan felsefi
                            nin özelliklerini açıklar.
                                                  ğunun bilinmesi gerektiğinden   düşüncenin özelliklerini ifade
                                                  kavramsal bilgi boyutundadır.   etmesi beklenmektedir. Bu
                                                                               açıdan anlama düzeyinde bir
                                                                               kazanımdır.





                                                                                                         25
   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32