Page 27 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 27
Öğretim Programı Okuryazarlığı
Yukarıda gösterilen bilişsel öğrenme boyutları ger- gi bilgi türünü edindiklerinin bilinmesi de önem arz
çekleşirken öğrenciler dört farklı bilgi türünü edin- etmektedir. Çünkü gerçekleştirilecek öğrenme-öğ-
mektedir: olgusal, kavramsal, işlemsel ve üst bilişsel retme süreci, öğrenme düzeyi ve bilgi türüne göre
bilgi. Öğrencilerin bilişsel öğrenmenin hangi basama- şekillenmektedir. Bilgi türlerine yönelik açıklamalar
ğında olduğunun bilinmesiyle birlikte, onların han- aşağıda verilmiştir:
Öğrenciler bir disiplin ile ilgili problemleri çözerek elde
OLGUSAL etmiş oldukları temel kısımları bilmelidir. Örneğin teknik,
sözlük, müzikal semboller, önemli doğal kaynaklar,
güvenilir bilgi kaynakları
Birlikte işlevini yerine getirebilen bir yapı içerisindeki
temel kısımlar arasındaki karşılıklı ilişkileri ifade eder.
KAVRAMSAL Örneğin jeolojik dönemler, meslek çeşitleri, pisagor
teorisi, arz ve talep kanunu, meclisin yapısı
BİLGİ
BOYUTU
Beceriler, işlem yolları, teknikler ve metotlarları kullanmak için
araştırma metotları ve kriter kulanmayı bilmeyi ifade eder.
İŞLEMSEL Örneğin sulu boya resim yapmada kullanılan beceriler, tam
sayıları bölme işlemi, görüşme teknikleri, bilimsel metotlar
Hem genel bilgi hem de kendi bilişsel bilgisinin
ÜST farkında olmayı ifade eder. Örneğin; kişinin kendi bilgi
BİLİŞSEL düzeyinin farkında olması, bir ders kitabındaki bir
ünitenin anlamsal yapısını taslak hâline getirme bilgisi
Güncel öğretim programlarından alınan bazı kaza- Programı’ndan alınan bazı kazanımların hangi bilişsel
nımların bilişsel alanın hangi basamağına ve han- alan basamağına ve hangi bilgi boyutuna ait olduğuna
gi bilgi boyutuna ait olduğuna yönelik örnekler ders yönelik örnekler aşağıdaki tabloda sunulmuştur.
özelinde ayrı ayrı sunulmuştur. Felsefei Dersi Öğretim
Tablo 1: Felsefe dersi kazanımlarının incelenmesi
DERS KAZANIM BİLGİ BOYUTU BİLİŞSEL SÜREÇ BOYUTU
ANLAMA
Öğrencilerin felsefi
KAVRAMSAL BİLGİ
düşüncenin özellikleri zihinde
10.1.2. Felsefi düşünce- “Felsefi düşüncenin özellikleri” anlamlandırabilmesi ve bilgide
FELSEFE ifadesinde özelliklerin ne oldu- değişiklik yapmadan felsefi
nin özelliklerini açıklar.
ğunun bilinmesi gerektiğinden düşüncenin özelliklerini ifade
kavramsal bilgi boyutundadır. etmesi beklenmektedir. Bu
açıdan anlama düzeyinde bir
kazanımdır.
25