Page 13 - Öğretim Programı Okuryazarlığı Öğretmen Rehber Kitabı
P. 13

Öğretim Programı Okuryazarlığı

              Eğitim felsefelerinin dayandığı felsefi akımlar ve genel özellikleri aşağıdaki gibi özetlenebilir:

                           Eğitim         Dayandığı
               Anlayış                                  Eğitim amacı         Program odağı
                           Felsefeleri    Felsefeler
                                                        Rasyonel kişi yetiştir-
                           Daimicilik     Realizm       mek                  Klasik eserler, kalıcı çalışmalar
               Geleneksel                 Realizm ve
                           Esasicilik                   Bireyin zihinsel gelişi-  Temel beceriler ve temel konular
                                          İdealizm      mini teşvik etmek
                                                        Demokratik, sosyal   Öğrenci ilgisine, kişilerin prob-
                                                        yaşamın ihtiyaçlarına   lemlerinin çözümüne dayanır.
                           İlerlemecilik  Pragmatizm
                                                        uygun birey yetiştir-  Disiplinler arası konular, etkinlik-
                                                        mek                  ler ve projeler
               Modern                                                        Sosyal, ekonomik ve siyasi
                                                        Toplumda yeni düzen
                           Yeniden kurma-  Pragmatizm ve  oluşturmaya, değişim   problemlerin sosyal araştırma
                                                                             yöntemleriyle araştırılması, top-
                           cılık          varoluşculuk  ve reformlara uygun   lumsal problemler ve gelecekteki
                                                        bireyler yetiştirmek
                                                                             sorunlara odaklanma


              Pozitivizm bilimsel ve modern anlayıştaki değerler di-  cağı,  evrenin  ayrı  parçacıklardan  oluşan  bir  bütün
              zisi olarak adlandırılmaktadır. Aydınlanma Dönemi’yle   olarak görülemeyeceği ve tam olarak nesnelliğin söz
              ortaya konulan pozitivist paradigma modernizm, ras-  konusu olmadığı görüşlerini savunmaktadır. Postpo-
              yonalizm,  kapitalizm,  strüktüralizm,  konseptüalizm   zitivist paradigma geleneği çerçevesinde oluşturulan
              gibi  alanlara  sahiptir.  Bilimsel  paradigma  olarak  da   yeniden  kavramsallaştırmacılık  ve  programı  anla-
              kabul gören pozitivist paradigma üç temele dayandı-  ma akımı, M. Apple ve W. Pinar öncülüğünde ortaya
              rılmaktadır: 1. Gerçekliğin temeli bazı ilke ve yasalara   konulmuştur.  Bu  akımda  öncelikle  programı  anlama
              dayanmakta; bu yasalar keşfedilerek geleceğe yöne-  gerektiği savunulmakta; geleneksel olarak nitelendi-
              lik tahminlerde bulunulabilir 2. Alt düzeyde keşfedi-  rilen program geliştirme süreci birçok yönden eleş-
              len yasalar evrende üst düzey yasalarla uyumlu olmak   tirmektedir. Programı politik bir metin olarak anlama,
              zorundadır 3. Bilimsel gerçeklik nesneldir. Postpozi-  programı, tarihsel bir metin olarak anlama, programı
              tivizm  ise  pozitivist  paradigmaya  eleştirel  bir  bakış   ırksal bir metin olarak anlama, programı fenomenolo-
              açısı  şeklinde  ortaya  çıkarak  bilim  ve  modern  ötesi   jik bir metin olarak anlama, programı postyapısal bir
              paradigma olarak kabul edilmektedir. Bilim dünyasın-  metin olarak anlama, programı otobiyografik bir me-
              da kabul gören pozitivist paradigma metodolojisi 20.   tin olarak anlama, programı teolojik bir metin olarak
              yüzyılın ilk yarısında Einstein’ın “Görecelik Kuramı” ve   anlama, programı kurumsal bir metin olarak anlama,
              Heisenberg’in “Belirsizlik İlkesi” ile sorgulanmaya baş-  programı  uluslararası  alanlar  bağlamında  anlama,
              lanılmıştır.  Postpozitivist  paradigma  postrasyona-  programı cinsiyet bağlamında anlama, programı es-
              lizm, postmoderizm, poststrüktüralizm, reconceptu-  tetik olarak anlama gibi yeniden kavramsallaştırma-
              alizm gibi alanlara sahiptir. Postpozitivist paradigma,   cılık  ve  programı  anlamada  birçok  alt  boyut  bulun-
              bilimsel  paradigmayla  yeni  dünyanın  anlaşılamaya-  maktadır.



















                                                                                                         11
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18