Page 4 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 4
GİRİŞ
Tüm öğrencilerin günlük yaşama, üniversiteye, kariyere hazırlanması hedeflenmektedir.
Bu hedef, etkili eğitim ve öğretimin gerçekleşebileceği güvenli okullar oluşturmadan
gerçekleştirilemez. Hiçbir öğrenci ya da yetişkin kendini güvensiz hissetmemelidir. Okullarda
öğrencilerin kendini güvende hissedecekleri ortamlar oluşturmak için okullarda önleyici
disiplinin sağlanması önemlidir. Disiplin, sadece sorun davranış anında başvurulacak ceza
sistemi olarak değil öğrencilerin olumlu değerleri içselleştirmelerine ve öz disiplin
geliştirmelerine yardımcı olmak için devam eden bir süreç olmalıdır. Öğrencilerin sadece
yakından izlendikleri için ve ceza korkusuyla uygun davranışlar sergilemeleri istendik bir
durum değildir. Yalnızca okuldan uzaklaştırmalara güvenmek, güvenli ve üretken bir okul
ortamı yaratmaya yetmez. Ayrıca okuldan uzaklaştırmaların ve okulla ilişiğin kesilmesinin
yaygın biçimde kullanımının büyük maliyetleri vardır. Okuldan kısa süreli uzaklaştırılan veya
okulla ilişiği kesilen öğrenciler gündüz saatlerinde gözetimsiz kalabilir. Bu durumda sınıf ve
okulda sunulan eğitim-öğretim, olumlu akran etkileşimleri ve yetişkin rehberliğinden
yararlanamazlar. Bu durum, davranışlarını geliştirmelerine ve gelecekteki sorunlardan
kaçınmak için ihtiyaç duydukları beceri ve stratejileri geliştirmelerine katkı sağlamaz. Okuldan
uzaklaştırılan öğrencilerin, zamanında mezun olma olasılıkları daha düşüktür ve tekrar
uzaklaştırılma, sınıf tekrarlama, okulu bırakma olasılıkları daha yüksektir.
Disiplini sağlamada öncelikle yapılması gereken, sorun davranışları önlemeye ve
değiştirmeye yardımcı olabilecek olumlu okul iklimlerini yaratmak için bilinçli adımlar
atmaktır.
Bu rehber kitap, önleyici disiplinin sağlanması için okullar ve sınıflarda neler yapılması
gerektiği hakkında önerilerde bulunmaktadır. Okullar ve sınıflarda önleyici disiplinin
sağlanması için yapılması gerekenler benzerdir. Bazen basit önlemleri istikrarlı bir şekilde
uygulamak bile büyük sorunların yaşanmasının önüne geçebilir. Bu rehber kitapta, sorunlu
davranışların gösterilmemesi için yapılması gerekenlere dair önerilerde bulunulmaktadır.
Önleyici disiplin kapsamında gerekli bilgiler verildikten sonra bu bilgilerin daha
somutlaşabilmesi için örnek durumlara yer verilmiştir. Öğretmenler, örnek durumlardan yola
çıkarak belli bir durumda nasıl davranıldığında sonuçlarının neler olabileceği yönünde
analizlerde bulunabileceklerdir. Sorun davranışlar ortaya çıktıktan sonra bu davranışların
azaltılması veya önlenmesine yönelik önerilere yer verilmektedir. Öğretmenlerin okul
ortamlarında karşılaşacağı olası örnek durumlar ve bu durumlarda yapılabilecek çözüm
önerilerine yer verilmiştir.
iii