Page 4 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 4

GİRİŞ

                      Tüm öğrencilerin günlük yaşama, üniversiteye, kariyere hazırlanması hedeflenmektedir.

               Bu  hedef,  etkili  eğitim  ve  öğretimin  gerçekleşebileceği  güvenli  okullar  oluşturmadan
               gerçekleştirilemez. Hiçbir öğrenci ya da yetişkin kendini güvensiz hissetmemelidir. Okullarda

               öğrencilerin  kendini  güvende  hissedecekleri  ortamlar  oluşturmak  için  okullarda  önleyici

               disiplinin  sağlanması  önemlidir.  Disiplin,  sadece  sorun  davranış  anında  başvurulacak  ceza
               sistemi  olarak  değil  öğrencilerin  olumlu  değerleri  içselleştirmelerine  ve  öz  disiplin

               geliştirmelerine  yardımcı  olmak  için  devam  eden  bir  süreç  olmalıdır.  Öğrencilerin  sadece
               yakından  izlendikleri  için  ve  ceza  korkusuyla  uygun  davranışlar  sergilemeleri  istendik  bir

               durum  değildir.  Yalnızca  okuldan  uzaklaştırmalara  güvenmek,  güvenli  ve  üretken  bir  okul

               ortamı  yaratmaya  yetmez.  Ayrıca  okuldan  uzaklaştırmaların  ve  okulla  ilişiğin  kesilmesinin
               yaygın biçimde kullanımının büyük maliyetleri vardır. Okuldan kısa süreli uzaklaştırılan veya

               okulla ilişiği kesilen öğrenciler gündüz saatlerinde gözetimsiz kalabilir. Bu durumda sınıf ve
               okulda  sunulan  eğitim-öğretim,  olumlu  akran  etkileşimleri  ve  yetişkin  rehberliğinden

               yararlanamazlar.  Bu  durum,  davranışlarını  geliştirmelerine  ve  gelecekteki  sorunlardan
               kaçınmak için ihtiyaç duydukları beceri ve stratejileri geliştirmelerine katkı sağlamaz. Okuldan

               uzaklaştırılan  öğrencilerin,  zamanında  mezun  olma  olasılıkları  daha  düşüktür  ve  tekrar

               uzaklaştırılma, sınıf tekrarlama, okulu bırakma olasılıkları daha yüksektir.

                      Disiplini  sağlamada  öncelikle  yapılması  gereken,  sorun  davranışları  önlemeye  ve

               değiştirmeye  yardımcı  olabilecek  olumlu  okul  iklimlerini  yaratmak  için  bilinçli  adımlar
               atmaktır.


                      Bu rehber kitap, önleyici disiplinin sağlanması için okullar ve sınıflarda neler yapılması
               gerektiği  hakkında  önerilerde  bulunmaktadır.  Okullar  ve  sınıflarda  önleyici  disiplinin

               sağlanması  için  yapılması  gerekenler  benzerdir.  Bazen  basit  önlemleri  istikrarlı  bir  şekilde
               uygulamak bile  büyük sorunların  yaşanmasının  önüne  geçebilir. Bu rehber  kitapta,  sorunlu

               davranışların  gösterilmemesi  için  yapılması  gerekenlere  dair  önerilerde  bulunulmaktadır.
               Önleyici  disiplin  kapsamında  gerekli  bilgiler  verildikten  sonra  bu  bilgilerin  daha

               somutlaşabilmesi için örnek durumlara yer verilmiştir. Öğretmenler, örnek durumlardan yola

               çıkarak  belli  bir  durumda  nasıl  davranıldığında  sonuçlarının  neler  olabileceği  yönünde
               analizlerde  bulunabileceklerdir.    Sorun  davranışlar  ortaya  çıktıktan  sonra  bu  davranışların

               azaltılması  veya  önlenmesine  yönelik  önerilere  yer  verilmektedir.  Öğretmenlerin  okul
               ortamlarında  karşılaşacağı  olası  örnek  durumlar  ve  bu  durumlarda  yapılabilecek  çözüm

               önerilerine yer verilmiştir.


                                                            iii
   1   2   3   4   5   6   7   8   9