Page 9 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 9
Ceza, bir kişiye bir kuralı çiğnediği veya sorun davranış sergilediği için uygulanan bir
eylemdir. Cezalar yanlış davranışa odaklandığı için bir öğrencinin gelecekte daha iyi
davranmasına yardımcı olmak için etkili değildir. Ayrıca öğrenci; yetişkinin üstün olduğunu ve
fiziksel ya da duygusal güç kullanımının özellikle daha genç, daha zayıf kişiler üzerinde kabul
edilebilir olduğunu öğrenir. Bu ders, yaşça daha büyük öğrencilerin küçük öğrencilere
hükmetmesine ve onların para, yiyecek veya diğer eşyalarını vermeye zorlamasına, zorbalık ve
şiddet göstermesine yol açabilir. Ayrıca bu tür cezalar, iç kontrolü olan bir öğrenciye doğru
yolu göstermekten ziyade öğrenciyi kızdırır, küstürür ve korkutur. Aynı zamanda utanç,
suçluluk, kaygı, saldırganlık, bağımsızlık eksikliği veya daha büyük sorunlara neden olabilir.
Duygusal cezalar, bir öğrencinin davranışını kontrol etmeye yönelik bir ceza şeklidir
ancak çocukların öfkeli ve saldırgan olmalarına veya düşük benlik saygısına sahip olmalarına
neden olabilir.
Aşağıda duygusal ceza örneklerine yer verilmiştir.
Komutlar:
Otur ve sessiz ol!
100 defa anlamsız işlerle zamanımı boşa harcamayacağım yaz!
Yasaklayıcı ifadeler:
Bunu yapma!
Öfkeli ifadeler:
Başın sandığından daha fazla belada!
Eleştiren ifadeler:
Yapabileceğinin en iyisi bu mu?
Tehdit edici ifadeler:
Konuşmayı kesmezseniz sizi sınıf dışına atarım.
Küçümseyen ifadeler:
Problem çözmeyi ne zaman öğreneceksin?
Çoğu zaman öğretmenler bu olumsuz stratejileri, öfkeli olduklarında kullanır. Ancak
öfke ve hayal kırıklığı ile başa çıkmanın çeşitli olumlu yolları vardır. Bazı öğretmenler,
sakinleşmek için kendine biraz zaman verir; bazıları onları neyin rahatsız ettiğini anlamalarına
yardımcı olmak için öğrencilerine duygularını anlatır. Öğrenciler, ne yapmamaları ve neden
yapmamaları gerektiğini öğrenirler. Tekrar yapabilirler ancak eylemlerinden sorumludurlar ve
sonuçlarla uğraşmak zorunda kalacaklardır. Sizin için en işlevsel strateji hangisidir?
4