Page 9 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 9

Ceza, bir kişiye bir kuralı çiğnediği veya sorun davranış sergilediği için uygulanan bir

               eylemdir.  Cezalar  yanlış  davranışa  odaklandığı  için  bir  öğrencinin  gelecekte  daha  iyi
               davranmasına yardımcı olmak için etkili değildir. Ayrıca öğrenci; yetişkinin üstün olduğunu ve

               fiziksel ya da duygusal güç kullanımının özellikle daha genç, daha zayıf kişiler üzerinde kabul
               edilebilir  olduğunu  öğrenir.  Bu  ders,  yaşça  daha  büyük  öğrencilerin  küçük  öğrencilere

               hükmetmesine ve onların para, yiyecek veya diğer eşyalarını vermeye zorlamasına, zorbalık ve
               şiddet göstermesine yol açabilir.  Ayrıca bu tür cezalar, iç kontrolü olan bir öğrenciye doğru

               yolu  göstermekten  ziyade  öğrenciyi  kızdırır,  küstürür  ve  korkutur.  Aynı  zamanda  utanç,

               suçluluk, kaygı, saldırganlık, bağımsızlık eksikliği veya daha büyük sorunlara neden olabilir.
                      Duygusal cezalar, bir öğrencinin davranışını kontrol etmeye yönelik bir ceza şeklidir

               ancak çocukların öfkeli ve saldırgan olmalarına veya düşük benlik saygısına sahip olmalarına
               neden olabilir.

               Aşağıda duygusal ceza örneklerine yer verilmiştir.
               Komutlar:

               Otur ve sessiz ol!

               100 defa anlamsız işlerle zamanımı boşa harcamayacağım yaz!
               Yasaklayıcı ifadeler:

               Bunu yapma!

               Öfkeli ifadeler:
               Başın sandığından daha fazla belada!

               Eleştiren ifadeler:
               Yapabileceğinin en iyisi bu mu?

               Tehdit edici ifadeler:
               Konuşmayı kesmezseniz sizi sınıf dışına atarım.

               Küçümseyen ifadeler:

               Problem çözmeyi ne zaman öğreneceksin?


                      Çoğu zaman öğretmenler bu olumsuz stratejileri, öfkeli olduklarında kullanır. Ancak
               öfke  ve  hayal  kırıklığı  ile  başa  çıkmanın  çeşitli  olumlu  yolları  vardır.  Bazı  öğretmenler,

               sakinleşmek için kendine biraz zaman verir; bazıları onları neyin rahatsız ettiğini anlamalarına
               yardımcı olmak için öğrencilerine duygularını anlatır. Öğrenciler, ne yapmamaları ve neden

               yapmamaları gerektiğini öğrenirler. Tekrar yapabilirler ancak eylemlerinden sorumludurlar ve

               sonuçlarla uğraşmak zorunda kalacaklardır. Sizin için en işlevsel strateji hangisidir?




                                                            4
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14