Page 12 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 12

Araştırmalar, fiziksel veya duygusal cezanın tek olumlu sonucunun hemen kurallara

               uymak  olduğunu  ancak  olumsuz  sonuçlarının  bu  sonuçtan  çok  daha  fazla  olduğunu
               göstermektedir.  Fiziksel  veya  duygusal  cezanın  kullanılması,  nadiren  istenen  sonucu  yani

               toplumda  olumlu,  kalıcı  davranış  değişikliğini  getirir.  Fiziksel  veya  duygusal  cezanın
               kullanılması  üzüntü,  düşük  benlik  saygısı,  öfke,  saldırgan  davranış,  intikam  arzusu,  kaygı

               düzeyinin yükselmesi gibi olumsuzluklara neden olabilir.
                      Öğretmenler,  öğrencilerin  sağlıklı  gelişimlerinden  de  sorumludur.  Fiziksel  veya

               duygusal ceza; sosyal ve psikolojik uyum sorunlarına neden olabilir, sorun davranışı kısa süreli

               durdurmada  başarılı  olsa  bile  öğrencinin  uygun  davranışı  göstermesine  fırsat  sağlamaz.
               Genellikle küskünlük ve düşmanlık yaratır,  öğretmen-öğrenci ve öğrenci-öğrenci ilişkilerini

               zedeler ve güvenin oluşmasını zorlaştırır.



                                                       Aktivite 3
                                                 Bu Duygusal Ceza mı?



                Aşağıdaki örnek olayı okuyunuz. Bunun bir duygusal ceza örneği olup olmadığını ve cezanın

                aslında öğrenciye bir ders vermek olup olmadığını düşününüz ve meslektaşlarınızla tartışınız.



                Örnek Olay


                Şirin, fizik dersinin olmadığı günler hariç okula gitmekten hoşlanır. En çok korktuğu günler
                fizik dersinin olduğu günlerdir. Şirin fizik öğretmeninden çekinmektedir ancak bu durumdan

                kurtulmak için bir çözüm yolu bulamamaktadır.




               Disiplin ve Ceza Arasındaki Fark

                      Disiplin, birçok öğretmen tarafından ceza ile eş tutulur. Bir öğrencinin disipline ihtiyacı

               var ile bir öğrencinin cezalandırılması gerekir aynı anlama gelen ifadeler gibi düşünülse de
               aslınsa  çok  farklı  iki  ifadedir.  Disiplin,  bir  kişiye  hem  kısa  hem  de  uzun  vadede  kurallara

               uymayı öğretme veya eğitme uygulamasıdır. Ceza, bir öğrencinin davranışını kontrol etmek
               anlamına  gelirken  disiplin,    bir  öğrencinin  davranışını  geliştirmek  anlamına  gelir.  Disiplin

               sürecinde,  öğrencinin  ne  öğrenmesini  gerektiği  ve  neleri  öğrenebileceğine  odaklanarak
               öğrenciye  öz  denetim  ve  öz  güveni  öğretmek  amaçlanır.  Disiplin  sürecinin  temelinde




                                                            7
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17