Page 12 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 12
Araştırmalar, fiziksel veya duygusal cezanın tek olumlu sonucunun hemen kurallara
uymak olduğunu ancak olumsuz sonuçlarının bu sonuçtan çok daha fazla olduğunu
göstermektedir. Fiziksel veya duygusal cezanın kullanılması, nadiren istenen sonucu yani
toplumda olumlu, kalıcı davranış değişikliğini getirir. Fiziksel veya duygusal cezanın
kullanılması üzüntü, düşük benlik saygısı, öfke, saldırgan davranış, intikam arzusu, kaygı
düzeyinin yükselmesi gibi olumsuzluklara neden olabilir.
Öğretmenler, öğrencilerin sağlıklı gelişimlerinden de sorumludur. Fiziksel veya
duygusal ceza; sosyal ve psikolojik uyum sorunlarına neden olabilir, sorun davranışı kısa süreli
durdurmada başarılı olsa bile öğrencinin uygun davranışı göstermesine fırsat sağlamaz.
Genellikle küskünlük ve düşmanlık yaratır, öğretmen-öğrenci ve öğrenci-öğrenci ilişkilerini
zedeler ve güvenin oluşmasını zorlaştırır.
Aktivite 3
Bu Duygusal Ceza mı?
Aşağıdaki örnek olayı okuyunuz. Bunun bir duygusal ceza örneği olup olmadığını ve cezanın
aslında öğrenciye bir ders vermek olup olmadığını düşününüz ve meslektaşlarınızla tartışınız.
Örnek Olay
Şirin, fizik dersinin olmadığı günler hariç okula gitmekten hoşlanır. En çok korktuğu günler
fizik dersinin olduğu günlerdir. Şirin fizik öğretmeninden çekinmektedir ancak bu durumdan
kurtulmak için bir çözüm yolu bulamamaktadır.
Disiplin ve Ceza Arasındaki Fark
Disiplin, birçok öğretmen tarafından ceza ile eş tutulur. Bir öğrencinin disipline ihtiyacı
var ile bir öğrencinin cezalandırılması gerekir aynı anlama gelen ifadeler gibi düşünülse de
aslınsa çok farklı iki ifadedir. Disiplin, bir kişiye hem kısa hem de uzun vadede kurallara
uymayı öğretme veya eğitme uygulamasıdır. Ceza, bir öğrencinin davranışını kontrol etmek
anlamına gelirken disiplin, bir öğrencinin davranışını geliştirmek anlamına gelir. Disiplin
sürecinde, öğrencinin ne öğrenmesini gerektiği ve neleri öğrenebileceğine odaklanarak
öğrenciye öz denetim ve öz güveni öğretmek amaçlanır. Disiplin sürecinin temelinde
7