Page 16 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 16
Karşılıklı Saygı Anlamak
Başkalarına saygı ve nezaketle Davranışı anlamayı ve altta
davranarak iyi davranışı teşvik yatan nedenleri ele almayı
eder. amaçlar.
Teşvik ve övgü Öğretim
Kötü davranışları
Sadece başarıyı değil çabaları POZİTİF cezalandırmak yerine daha iyi
teşvik eder. DİSİPLİN
davranmayı öğretmeye
odaklanır.
Problem çözme
Problem çözme becerilerini İletişim
öğretir. Sorular sormayı ve dinlemeyi
teşvik eder.
Pozitif disiplin yaklaşımı, çeşitli eğitim ilkelerine dayanmaktadır. Bu ilkeler aşağıda
belirtildiği gibidir:
Bütünseldir: Bireysel gelişim, öğrenme, davranış, akademik başarı, aile ilişkileri ve toplum
sağlığı arasındaki bağlantıları tanır.
Güçlü yönlere dayalıdır: Öğrencilerin yeteneklerini, çabalarını ve gelişimlerini geliştirmeyi
amaçlar. Hataları öğrenmek ve gelişmek için fırsatlar olarak değerlendirir. Öğrencilerin gelişim
aşamalarını dikkate alır.
Yapıcıdır: Yanlış davranışları cezalandırmak yerine, öğrenilmesi istenen davranışları açıklar,
gösterir ve model olur.
Kapsayıcıdır: Öğrencilerin bireysel ihtiyaçları, güçlü yanları, sosyal becerileri ve öğrenme
stillerini dikkate alır.
Proaktiftir: Öğrencilerin uzun vadede başarılı olmalarına yardımcı olmayı amaçlar. Odak
noktası, sorunun kökenini anlamak ve bunları çözmeye yardımcı olacak stratejileri uygulamaya
koymaktır.
Katılımcılığı teşvik eder: Öğrencileri zorlamak ve kontrol etmek yerine, onların görüş ve
bakış açılarını dikkate alarak öğrenmeyi destekleyen bir sınıf ortamı oluşturmada öğrencilerin
katılımını da teşvik eder.
Pozitif disiplin, sorun davranışlar için şiddet içermeyen sonuçlar sağlar. Bu doğrultuda
aşağıda verilen katkıları sunar:
• Öğrencilerin davranışlarının etkilerini anlamalarına yardımcı olur.
• Öğrencilerin uygun davranışları belirlemesine yardımcı olur.
• Öğrencilerin istendik davranışları neden tercih etmeleri gerektiğine yardımcı olur.
11