Page 18 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 18

Ortak Karar Alma

                      Davranış  kurallarını  oluştururken  öğrenciler  de  sürece  dâhil  edilmelidir.  Öğrenciler
               kuralları oluşturma sürecinde yer alırlarsa onları takip etme ve eylemlerinin sorumluluğunu

               alma olasılıkları daha yüksek olacaktır.
               Yargılamadan Önce Dinleme

                      Öğrencilerin sorun davranışları neden yaptıklarına dair sorular sorarak yanlış davranışın
               sebebi  hakkında  bilgi  sahibi  olunmalıdır.  Öğrencilerin  yanlış  davranışlarının  altında  yatan

               sebepleri bilmek problemin çözümüne katkı sağlayacaktır.

               Tutarlı Olma
                      Adil ve tutarlı olunmalı ve herkese aynı kurallar uygulanmalıdır.

               Bireye Değil Davranışa Odaklanma
                      Bir öğrenci uygun olmayan davranışı gösterdiğinde, öğrenciyi yargılamak yerine uygun

               davranışın gösterilmesi için ne yapılması gerektiğine odaklanılmalıdır.  Öğrenciler yanlış karar
               verdiklerinde hatalarından ders çıkarmaları için onlara şans verilmelidir.

               Çeşitliliğe Saygı Duymak

                      Öğrencilerin  kültürleri,  dilleri,  dinleri,  cinsiyetleri,  yaşları  gibi  farklılıklara  saygı
               duyulmalıdır. Öğrenciler diğer bakış açılarını dinlemeye ve saygı duymaya teşvik edilmelidir.

               Haklara Karşılıklı Saygıyı Geliştirmek

                      Öğrencilerin haklarına saygı duyulmalıdır. Kendi haklarına saygı duyulan öğrencilerin
               başkalarının haklarına saygı duymaları daha olasıdır.

                      Pozitif  disiplin  uygulanma  sürecinde  uyulması  gereken  yedi  temel  ilke  aşağıda
               belirtildiği gibidir:

               1. Öğrencinin onuruna saygı gösterilmelidir.
               2. Öz disiplini ve karakteri geliştirilmelidir.

               3. Öğrencinin aktif katılımı en üst düzeye çıkarılmalıdır.

               4. Öğrencinin gelişimsel ihtiyaçlarına ve yaşam kalitesine saygı gösterilmelidir.
               5. Öğrencinin motivasyonuna ve yaşam görüşlerine saygı gösterilmelidir.

               6. Adalet (eşitlik ve ayrımcılık yapmama) sağlanmalıdır.
               7. Dayanışma teşvik edilmelidir.


                      Aşağıda örnek üzerinden pozitif disiplin yaklaşımının uygulanması gösterilmiştir:  Ceza

               tek  bir  eylem  iken  pozitif  disiplin  adımları,  uygun  davranışı  aşağıdaki  şekilde  tanıyan  ve

               ödüllendiren dört aşamalı bir süreçtir.




                                                           13
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23