Page 18 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 18
Ortak Karar Alma
Davranış kurallarını oluştururken öğrenciler de sürece dâhil edilmelidir. Öğrenciler
kuralları oluşturma sürecinde yer alırlarsa onları takip etme ve eylemlerinin sorumluluğunu
alma olasılıkları daha yüksek olacaktır.
Yargılamadan Önce Dinleme
Öğrencilerin sorun davranışları neden yaptıklarına dair sorular sorarak yanlış davranışın
sebebi hakkında bilgi sahibi olunmalıdır. Öğrencilerin yanlış davranışlarının altında yatan
sebepleri bilmek problemin çözümüne katkı sağlayacaktır.
Tutarlı Olma
Adil ve tutarlı olunmalı ve herkese aynı kurallar uygulanmalıdır.
Bireye Değil Davranışa Odaklanma
Bir öğrenci uygun olmayan davranışı gösterdiğinde, öğrenciyi yargılamak yerine uygun
davranışın gösterilmesi için ne yapılması gerektiğine odaklanılmalıdır. Öğrenciler yanlış karar
verdiklerinde hatalarından ders çıkarmaları için onlara şans verilmelidir.
Çeşitliliğe Saygı Duymak
Öğrencilerin kültürleri, dilleri, dinleri, cinsiyetleri, yaşları gibi farklılıklara saygı
duyulmalıdır. Öğrenciler diğer bakış açılarını dinlemeye ve saygı duymaya teşvik edilmelidir.
Haklara Karşılıklı Saygıyı Geliştirmek
Öğrencilerin haklarına saygı duyulmalıdır. Kendi haklarına saygı duyulan öğrencilerin
başkalarının haklarına saygı duymaları daha olasıdır.
Pozitif disiplin uygulanma sürecinde uyulması gereken yedi temel ilke aşağıda
belirtildiği gibidir:
1. Öğrencinin onuruna saygı gösterilmelidir.
2. Öz disiplini ve karakteri geliştirilmelidir.
3. Öğrencinin aktif katılımı en üst düzeye çıkarılmalıdır.
4. Öğrencinin gelişimsel ihtiyaçlarına ve yaşam kalitesine saygı gösterilmelidir.
5. Öğrencinin motivasyonuna ve yaşam görüşlerine saygı gösterilmelidir.
6. Adalet (eşitlik ve ayrımcılık yapmama) sağlanmalıdır.
7. Dayanışma teşvik edilmelidir.
Aşağıda örnek üzerinden pozitif disiplin yaklaşımının uygulanması gösterilmiştir: Ceza
tek bir eylem iken pozitif disiplin adımları, uygun davranışı aşağıdaki şekilde tanıyan ve
ödüllendiren dört aşamalı bir süreçtir.
13