Page 23 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 23

Durum 3

                       Emre, matematik dersi öğretmenidir. Emre öğretmen, sınıfa girdiğinde öğrenciler
                birbirleriyle konuşmaya devam etmekte ve onu dinlememektedir. Yüksek sesle "Herkes

                konuşmayı bıraksın lütfen, şimdi dersimize başlıyoruz.” der.  Aslı dışında herkes susar. Aslı
                hala arkadaşıyla dün gece televizyonda gördüğü film hakkında konuşmaktadır. Sınıf

                sessizleştikten sonra Emre öğretmen, Aslı’nın hâlâ arkadaşıyla konuştuğunu duyar ve bir

                ihlal fişi alır ve "Sınıf kurallarına uymama" yazar ve ardından Aslı’dan adı, notu, öğretmeni,
                saati ve tarihi ile üst kısmı doldurmasını ister. Emre öğretmen, "Aslı, bu ihlal fişini buraya,

                masanın köşesine koyacağım. Ders bittiğinde hâlâ oradaysa, onu atabilirsin. İzin almadan

                konuşmaya devam edersen onu alacağım ve gereken cezayı vereceğim.” Dersin sonunda,
                Emre öğretmen ihlal fişini atar.





                      Disiplin  teknikleri  olumsuz  ise  öğrencilerin  cesaretini  kırabilir  ve  hayal  kırıklığına

               uğratabilir. Ancak olumlularsa öğrencilerin iyi davranışları benimsemelerine ve sürdürmelerine

               yardımcı olacaktır. Yukarıdaki örnek olaylarda Emre öğretmen ve  Aslı arasındaki olumsuz
               durumlar görülebilir. Onları tanımlayabilir misiniz?

               Analiz:  Örnek olay 1'de hem Emre öğretmen öfke göstermektedir.  Emre öğretmen "Ders
               bitene kadar bekle!" der ve müdür de "Bir sorun mu var?" der. Emre öğretmen ayrıca Aslı’ya

               yüzü duvara dönük bir şekilde köşede durmasını emretmek gibi mantıksız, anlamsız cezalar

               kullanır. Örnek olay 2'de Emre öğretmen, Aslı’yı alaycı bir tavırla küçümser: "Sanırım birileri
               buradaki kuralları hatırlayamıyor." der. Emre öğretmenin öfkeli tepkilerinden sonra Aslı nasıl

               hissedebilir? Ancak 2 ve 3. örnek olaylar, Emre öğretmen ve Aslı arasındaki olumlu durum
               örneklerini  de  içerir.  Örnek  olay  2'de  Emre  öğretmen  odaya  girer  ve  belirli  bir  davranışın

               gerçekleşmesini  (sessiz olma)  ve  nedenini  (matematik  dersine  başlarken  herkesin  yakından

               dinlemesi  gerektiğini)  söyler.  “Müdürün  yorumuna  cevaben,  “Müdürün  neden  böyle
               söylediğini  merak  ediyorum?”  sorusunu  sorar.  Bu  soru  Aslı’nın  müdürün  eylemlerinin

               nedenlerini  ve  davranışlarının  müdürü,  Emre  öğretmeni  ve  diğer  öğrencileri  nasıl  üzmüş
               olabileceğini düşünmesine yardımcı olur. Emre öğretmen ayrıca arkadaşlarıyla konuşmak için

               doğru zamanın ne zaman olduğu konusunda onun haklı olduğunu göstermek için başını sallar.
               Ayrıca basit bir matematik sorusunu doğru cevaplama şansı vererek onu över ve gülümser. Bu


                                                           18
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28