Page 23 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 23
Durum 3
Emre, matematik dersi öğretmenidir. Emre öğretmen, sınıfa girdiğinde öğrenciler
birbirleriyle konuşmaya devam etmekte ve onu dinlememektedir. Yüksek sesle "Herkes
konuşmayı bıraksın lütfen, şimdi dersimize başlıyoruz.” der. Aslı dışında herkes susar. Aslı
hala arkadaşıyla dün gece televizyonda gördüğü film hakkında konuşmaktadır. Sınıf
sessizleştikten sonra Emre öğretmen, Aslı’nın hâlâ arkadaşıyla konuştuğunu duyar ve bir
ihlal fişi alır ve "Sınıf kurallarına uymama" yazar ve ardından Aslı’dan adı, notu, öğretmeni,
saati ve tarihi ile üst kısmı doldurmasını ister. Emre öğretmen, "Aslı, bu ihlal fişini buraya,
masanın köşesine koyacağım. Ders bittiğinde hâlâ oradaysa, onu atabilirsin. İzin almadan
konuşmaya devam edersen onu alacağım ve gereken cezayı vereceğim.” Dersin sonunda,
Emre öğretmen ihlal fişini atar.
Disiplin teknikleri olumsuz ise öğrencilerin cesaretini kırabilir ve hayal kırıklığına
uğratabilir. Ancak olumlularsa öğrencilerin iyi davranışları benimsemelerine ve sürdürmelerine
yardımcı olacaktır. Yukarıdaki örnek olaylarda Emre öğretmen ve Aslı arasındaki olumsuz
durumlar görülebilir. Onları tanımlayabilir misiniz?
Analiz: Örnek olay 1'de hem Emre öğretmen öfke göstermektedir. Emre öğretmen "Ders
bitene kadar bekle!" der ve müdür de "Bir sorun mu var?" der. Emre öğretmen ayrıca Aslı’ya
yüzü duvara dönük bir şekilde köşede durmasını emretmek gibi mantıksız, anlamsız cezalar
kullanır. Örnek olay 2'de Emre öğretmen, Aslı’yı alaycı bir tavırla küçümser: "Sanırım birileri
buradaki kuralları hatırlayamıyor." der. Emre öğretmenin öfkeli tepkilerinden sonra Aslı nasıl
hissedebilir? Ancak 2 ve 3. örnek olaylar, Emre öğretmen ve Aslı arasındaki olumlu durum
örneklerini de içerir. Örnek olay 2'de Emre öğretmen odaya girer ve belirli bir davranışın
gerçekleşmesini (sessiz olma) ve nedenini (matematik dersine başlarken herkesin yakından
dinlemesi gerektiğini) söyler. “Müdürün yorumuna cevaben, “Müdürün neden böyle
söylediğini merak ediyorum?” sorusunu sorar. Bu soru Aslı’nın müdürün eylemlerinin
nedenlerini ve davranışlarının müdürü, Emre öğretmeni ve diğer öğrencileri nasıl üzmüş
olabileceğini düşünmesine yardımcı olur. Emre öğretmen ayrıca arkadaşlarıyla konuşmak için
doğru zamanın ne zaman olduğu konusunda onun haklı olduğunu göstermek için başını sallar.
Ayrıca basit bir matematik sorusunu doğru cevaplama şansı vererek onu över ve gülümser. Bu
18