Page 28 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 28
Aktivite 6
Olumlu veya Olumsuz Disiplin
Aşağıdaki tabloda hangi disiplin cezaları olumlu, hangileri olumsuzdur? Uygun sütuna bir
onay işareti (√) koyunuz.
Ardından, bir öğrencinin sorun davranışını düzeltmek için kullandığınız veya
kullanabileceğiniz her eylem için son sütuna bir onay işareti koyunuz.
Pozitif Negatif Bu eylemi hiç
kullandınız mı?
Evet/Hayır
1. Derse başlamadan önce öğrencinin dikkatini
çekmek
2. Doğrudan talimat kullanmak
3. Varsayımlarda bulunmak
4. Kanıtsız suçlamada bulunmak
5. Kalkmak ve sınıfta dolaşmak
6. Fiziksel güç kullanmak
7. Hükmetmek
8. Öğrencilerin nasıl davranmasını istiyorsanız
öyle davranmak (model olma)
9. Bir öğrencinin davranışı hakkında genelleme
yapmak
10. Bir öğrenciyi diğeriyle alenen karşılaştırmak
11. Sınıf ortamını zenginleştirme
12. Sorunları öngörmek
13. Haklı olduğunuzda ısrar etmek ve üstün
davranmak
14. Açık ve tutarlı bir şekilde uygulanan kurallar
oluşturmak
Cevaplar:
1, 2, 5, 8, 11, 12 ve 14 numaralı işlemler olumludur.
3, 4, 6, 7, 9, 10 ve 13 numaralı işlemler olumsuzdur.
Olumlu ve olumsuz yöntemlerden kaç tanesini kullandınız?
Disiplin İkileminden Kaçınmak
Disiplin ikilemi, öğrencinin davranışını sizin iyiliğiniz için mi kontrol edeceğinize
yoksa öğrencinin davranışını onların yararına mı geliştireceğinize karar vermekle ilgili olan
disiplin anlayışıdır. Bu ikilem disiplin ve cezanın aynı anlama geldiği, her biri için yapılan
eylemlerin aynı olduğu ve sonuçların aynı olacağı şeklindeki yanlış fikre dayanmaktadır. Bu
23