Page 32 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 32

  Öğrencinin bireysel olarak, durdurulması gereken davranışını belirleme, öğrenciye o

                      anda ne yapmasının beklendiğini söyleme, sonra ne yapacağına ve sonuçlarına karar
                      vermesine izin verme

                     Işıkları kapatma, müzik açma, sesini kısma gibi beklenmedik davranışlarda bulunma

                     Doğrudan bir soru sormak, bir iyilik istemek,  aktiviteyi değiştirmek gibi davranışlarla
                      öğrencinin dikkatini dağıtma

                     Öğrenciye sorumluluk üstleneceği bir görev verme


                   İlgi çekmeye çalışan öğrencilere yanıt vermenin genel ilkesi; iyi davranışlar için bile asla

               talep üzerine ilgi göstermemektir. Öğrencilerin kendi kendilerini motive etmelerine yardımcı
               olunmalı ve beklemedikleri şekillerde ilgi gösterilmelidir.


               Güç Gösterme

                      Öğrenciler, sürekli olarak ne kadar güçlü olduklarını anlamaya çalışırlar.  Mehmet, buna

               iyi  bir  örnektir.  Güç  arayan  öğrenciler  yalnızca  sizin  otoritenize  meydan  okuduklarında,
               kurallara karşı çıktıklarında ve talimatları takip etmediklerinde önemli olduklarını hissederler.

               Yalnızca  kontrol  kendilerinde  olduklarında  sınıfa  ait  olduklarına inanırlar.  Ne kadar ileri
               gidebileceğinizi görmek için sizi ölçerler. Bu tür güç mücadeleleri sırasında doğal tepkimiz,

               kışkırtılmış  ve  öfkeli  hissetmektir.  Cezbedici  şey,  bir  tür  duygusal  veya  bedensel  ceza
               kullanarak bu mücadeleleri tamamen durdurmaktır ancak bu, sadece kısa bir süreli bir etki

               sağlayacaktır.  Güç  mücadeleleri  sırasında  nazik  ama  kararlı  adımlar  atmanız  gerekir.

               Konuşmak pek bir işe yaramaz ve sadece güç mücadelesini besler. Öğrenciye bunu yaptırmak
               için ne yapacağınıza değil kendinizin ne yapacağına karar vermelisiniz. Güç arayan öğrencilerle

               başa çıkmak için genel kılavuz, çatışmadan geri çekilmektir. Unutmayın ki kavga etmek için
               iki kişi gerekir. Sakin olun, seçenekler verin ve öğrencinin davranışının sonuçlarının ortaya

               çıkmasına izin verin. Örneğin, “Tamam, derse zamanında gelmek istemiyorsun. Anladım. Ama

               lütfen öğrenciler geldiğinde yoklama alarak bana yardım eder misin?” gibi isteklerle öğrenciye
               sorumluluk vererek güç verebilirsiniz.


               İntikam Alma

                      Bir  öğrenci  incindiğini  düşünüyor  ve  intikam  almak  istiyorsa  böyle  bir  durumla

               uğraşmak gerçekten zordur. Bu tür öğrenciler kendilerine kötü davranılmış, mağlup ve mutsuz
               hissederler bu nedenle bilerek ya da bilmeyerek intikam peşinde koşarlar. İntikam duygusu




                                                           27
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37