Page 32 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 32
Öğrencinin bireysel olarak, durdurulması gereken davranışını belirleme, öğrenciye o
anda ne yapmasının beklendiğini söyleme, sonra ne yapacağına ve sonuçlarına karar
vermesine izin verme
Işıkları kapatma, müzik açma, sesini kısma gibi beklenmedik davranışlarda bulunma
Doğrudan bir soru sormak, bir iyilik istemek, aktiviteyi değiştirmek gibi davranışlarla
öğrencinin dikkatini dağıtma
Öğrenciye sorumluluk üstleneceği bir görev verme
İlgi çekmeye çalışan öğrencilere yanıt vermenin genel ilkesi; iyi davranışlar için bile asla
talep üzerine ilgi göstermemektir. Öğrencilerin kendi kendilerini motive etmelerine yardımcı
olunmalı ve beklemedikleri şekillerde ilgi gösterilmelidir.
Güç Gösterme
Öğrenciler, sürekli olarak ne kadar güçlü olduklarını anlamaya çalışırlar. Mehmet, buna
iyi bir örnektir. Güç arayan öğrenciler yalnızca sizin otoritenize meydan okuduklarında,
kurallara karşı çıktıklarında ve talimatları takip etmediklerinde önemli olduklarını hissederler.
Yalnızca kontrol kendilerinde olduklarında sınıfa ait olduklarına inanırlar. Ne kadar ileri
gidebileceğinizi görmek için sizi ölçerler. Bu tür güç mücadeleleri sırasında doğal tepkimiz,
kışkırtılmış ve öfkeli hissetmektir. Cezbedici şey, bir tür duygusal veya bedensel ceza
kullanarak bu mücadeleleri tamamen durdurmaktır ancak bu, sadece kısa bir süreli bir etki
sağlayacaktır. Güç mücadeleleri sırasında nazik ama kararlı adımlar atmanız gerekir.
Konuşmak pek bir işe yaramaz ve sadece güç mücadelesini besler. Öğrenciye bunu yaptırmak
için ne yapacağınıza değil kendinizin ne yapacağına karar vermelisiniz. Güç arayan öğrencilerle
başa çıkmak için genel kılavuz, çatışmadan geri çekilmektir. Unutmayın ki kavga etmek için
iki kişi gerekir. Sakin olun, seçenekler verin ve öğrencinin davranışının sonuçlarının ortaya
çıkmasına izin verin. Örneğin, “Tamam, derse zamanında gelmek istemiyorsun. Anladım. Ama
lütfen öğrenciler geldiğinde yoklama alarak bana yardım eder misin?” gibi isteklerle öğrenciye
sorumluluk vererek güç verebilirsiniz.
İntikam Alma
Bir öğrenci incindiğini düşünüyor ve intikam almak istiyorsa böyle bir durumla
uğraşmak gerçekten zordur. Bu tür öğrenciler kendilerine kötü davranılmış, mağlup ve mutsuz
hissederler bu nedenle bilerek ya da bilmeyerek intikam peşinde koşarlar. İntikam duygusu
27