Page 35 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 35
geçeceğini öğrenmesi gerekiyordu. Aynı zorlukla karşı karşıyasınız. Rolünüz, bu kötü
seçimlerin nedenini belirlemek ve öğrencinin davranışları hakkında daha iyi seçimler
yapmasına yardımcı olacak stratejiler geliştirmektir. Öğrenciler; kalıtsal faktörlerin, içinde
yaşadıkları çevrenin ve kendi kişisel ve psikolojik ihtiyaçlarının bir sonucu olarak öğrenir ve
davranırlar. Kalıtımlarını değiştiremeyiz ancak diğer özellikler ile ilgili değişiklikler
gerçekleştirebiliriz. Ancak ebeveynleri sürece dâhil etmezsek öğrencilerin çevreleri üzerinde
sınırlı kontrole sahip oluruz. Davranış anlaşılabilir ve amaçlıdır. Öğrencilerimiz ne kadar az
farkında olsalar da yaptıklarını bir amaç için yaparlar. Dünyayı veya sadece sınıfınızı onların
gözünden görmeye başladığınızda onlara rasyonel, kendinden emin ve etkili bir şekilde yanıt
verebilirsiniz.
Aktivite 8
Aynı Öğrenci, Farklı Davranış
Sınıfınızdan sorun davranış gösteren bir öğrenci seçiniz. Bu öğrenciyi bir hafta
boyunca düzenli olarak izleyiniz. Diğer sınıflarda, diğer öğretmenlere veya diğer öğrencilere
karşı davranışlarını araştırınız. Okulda farklı durumlarda farklı davranışlar gösteriyorsa
neden sizin sınıfınızda farklı davranmayı tercih ettiğini düşününüz. İlgili öğrencinin
davranışlarıyla ilgili bir sorunu olmayan öğretmenlere danışabilirsiniz. Sizden farklı olarak
ne yapıyorlar? İsteklerinizi bir soru olarak mı ifade ediyorsunuz (yukarıda Ayşe Hanım
örneğinde olduğu gibi)? Diğer öğretmenler ona seçenekler sunuyor ve sonuçlarla başa
çıkmasına izin veriyor mu? Davranışlarında olumlu değişiklikler yapmasına yardımcı olmak
için ne yapabilirsiniz?
Her öğrencinin kendi davranışlarıyla ilgili seçimler yaptığına inanıyorsak, bu yaklaşımı
sınıftaki kendi tepkilerimize ve öğrencilerle olan diğer tüm ilişkilerimize de uygulamalıyız.
Kendi eylemlerimizde yaptığımız seçimleri ve bu seçimleri neden yaptığımızı kendimize
sormalı ve sonra kendimizi hem sözlü hem de jestlerle nasıl ifade ettiğimize daha fazla dikkat
etmeliyiz.
Sizi endişelendiren veya hayal kırıklığına uğratan bir öğrenciyi tekrar düşününüz. Bu sorun
davranışın arkasındaki nedeni öğrenmek için kendinize bu öğrenci sorun davranışlar
30