Page 39 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 39
sınıfınızda nasıl davrandığı, kendisinde, ev yaşamında veya okul içindeki ve dışındaki diğer zor
koşullarla uğraşırken yaşadığı hayal kırıklığını yansıtabilir. Bir öğrencinin davranışını
yorumlarken dikkatli olunmalıdır. Yanlış olduğu düşünülen davranış, disiplin sorunu
olmayabilir. Örneğin, bir öğrenci evde göremediği için öğretmenden ekstra ilgi istiyor olabilir.
Öğrencinin evdeki veya başka bir yerdeki sorunlara tepkisi veya hayal kırıklığı sınıfa taşınıyor
olabilir. Dolayısıyla sorun öğrencinin davranışı değil öğrencinin içinde bulunduğu durumdur.
Öğrenciyi kendi hatası olmayan bir şey için suçlanıyor olabilir. Bu durumda ceza kesinlikle işe
yaramaz ve öğrencinin davranışsal gelişimine ciddi şekilde zarar verebilir.
Öğrencinin davranışını olumlu bir şekilde yönlendirmek için onun davranışını kişisel
düzeyde, aile ve topluluk düzeyinde etkileyebilecek faktörleri anlamak gerekir. Bir öğrenci
uygun olmayan davranışlar gösterdiğinde, yukarıda tartışılan dört hedef kadar bu faktörleri de
hesaba katmak gerekir. Sınıf ortamıyla ilgili zorluk yaşayıp yaşamadığını veya soruna sınıf ve
okul dışındaki bir şeyin neden olup olmadığını sorgulanmalıdır. Son olarak bu sorunları çözmek
sadece öğretmenlere ait değildir. Ayrıca bir öğrencinin karşılaştığı ve yanlış davranışlarının
yansıttığı zor koşulları belirlemek ve çözmek için ebeveynler, topluluk liderleri ve yerel
kuruluşlarla güçlü ortaklıklar kurmamız gerekir.
Aşağıda öğrencinin sorun davranışlar gösterip göstermeyeceklerini etkileyebilecek
faktörlerin bir listesi bulunmaktadır. Bu faktörlerin üstesinden gelmek için alınabilecek,
ailelerin ve toplulukların katılımını içeren eylemler belirtilmiştir. Meslektaşlarınızla,
bulunduğunuz yerdeki diğer faktörlerin öğrencilerinizin davranışlarını etkileyebileceği ve
ortaya çıktıklarında bunları çözmek için hangi eylemlerin yapılabileceği hakkında konuşunuz.
Öğrencinin farklı sorumlulukları olabilir: Evde veya başka bir yerde ailelerinin
geçimini sağlamasına yardım etmesi gerektiğini düşünen öğrenciler, sınıfta olmak istemeyebilir
ve sorun davranışları bir kaçış yolu olarak kullanabilirler. İlgi alanları, eğitimlerini ailelerinin
ekonomik geleceğini garanti altına almanın uzun vadeli bir yolu olarak görmek yerine ailelerine
acil yardım sağlamaktır. Buna ek olarak bazı öğrencilerin okul başlamadan önce küçük
kardeşlere bakmak, evi temizlemek, yakıt toplamak, yiyecek hazırlamak ve hayvanlara bakmak
gibi birçok ev işi olabilir. Bu nedenle ödev yapmak için çok az zamanları olabilir, okula geç
gelebilir ve sınıfta uyuyabilir. Bunlar davranışsal problemler değil, aile durumlarına verilen
tepkilerdir. Sonuç olarak yapılan girişimler muhtemelen öğrencinin davranışını
düzeltmeyecektir. Bunun yerine, öğrencinin evde çalışmasına ve öğrenmesine yardımcı olmak
için ders sırasında ekstra dikkat göstermek gibi başka stratejilerin izlenmesi gerekecektir.
34