Page 34 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 34

2.  Öğrenciye  olumlu  davranışların  artması  için  öğrenciye  ilgi  gösterilmesi  gerekir.  İlgi

               göstermek; ev hayatlarının, okul etkinliklerinin ve ilgilerini çeken diğer etkinliklerin farkında
               olmayı ve bunlarla ilgilenmeyi içerir.

               3. Beklenmedik, olumsuz deneyimleri daha az stresli hâle getirmek için günlük aktiviteler için
               düzenli rutinler sağlanmalıdır.

               4. Daha uyumlu öğretmen-öğrenci ilişkilerini teşvik etmek için hem olumlu hem de olumsuz
               davranışlara tutarlı tepkiler verilmelidir.

               5. Öğrencilerin isteklerinize veya sınıf kurallarına uyma veya uymama nedenlerini dinleyiniz

               ve sorunu çözmek için tartışınız. Bu, öğrencilerinizin gelecekteki yanlış davranış örneklerini
               azaltabilecek bakış açılarına değer verdiğinizi gösterir. Ayrıca öğrenciyi karar verme sürecine

               dâhil etmek, uzun vadede de olumlu sonuçlar verecektir.
               6.  Öğrencilerinize,  hata  yapmanın  da  normal  bir  durum  olduğunu  ifade  etmelisiniz.  Bu,

               karşılıklı saygıya dayalı bir öğrenme ortaklığı yaratır.
               7. Kendini yetersiz hissetme eğiliminde olan veya başarısızlıktan korkan bir öğrenci,  küçük

               bile olsa geçmişteki başarıları için övülmeli ve daha iyisini yapması için cesaretlendirilmelidir.

               8. Öğretim yöntemlerinizi çeşitliliği artırınız. Böylece her bir öğrenci uygun yöntemin bulunma
               olasılığı artacaktır.



                                                      Örnek Olay

                       Kimya öğretmeni olan Ayşe Hanım, Burak ile her zaman sorun yaşardı. Ayşe
                Öğretmen, Burak’ın derse zamanında gelmesi veya düzenli bir şekilde ödevini teslim etmesi

                gibi davranışları gerçekleştirmesini bekliyor ancak Burak sorumluluklarını yerine

                getirmiyordu. Ayşe Öğretmen’in fark etmediği durum isteklerini her zaman bir soru olarak
                dile getirmesiydi.




                      Hiç kimse ve hiçbir durum öğrenciyi belirli bir şekilde davranmaya zorlayamaz. Ayşe

               Hanım Burak’ı uygun davranışlar sergilemeye davet ediyordu ama Burak bu daveti her zaman
               reddetti.  Neden?  Niye?  Davranış,  seçime  dayanır  ve  öğrenciler  benimsemek  istedikleri

               davranışı seçerler. Onları zorlayamazsınız, bu yüzden ceza uzun vadede işe yaramaz. Ancak,
               bir önceki bölümde Mehmet’in öğretmeninin öğrendiği gibi, öğretmen, bir öğrencinin nasıl

               davranılacağına  ilişkin  kararları  etkileme  gücüne  sahiptir.  Ancak  değişim  öğretmenle

               başlamalıdır.  Mehmet’in  öğretmeninin,  Mehmet  ve  diğer  öğrencileriyle  nasıl  etkileşime


                                                           29
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39