Page 34 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 34
2. Öğrenciye olumlu davranışların artması için öğrenciye ilgi gösterilmesi gerekir. İlgi
göstermek; ev hayatlarının, okul etkinliklerinin ve ilgilerini çeken diğer etkinliklerin farkında
olmayı ve bunlarla ilgilenmeyi içerir.
3. Beklenmedik, olumsuz deneyimleri daha az stresli hâle getirmek için günlük aktiviteler için
düzenli rutinler sağlanmalıdır.
4. Daha uyumlu öğretmen-öğrenci ilişkilerini teşvik etmek için hem olumlu hem de olumsuz
davranışlara tutarlı tepkiler verilmelidir.
5. Öğrencilerin isteklerinize veya sınıf kurallarına uyma veya uymama nedenlerini dinleyiniz
ve sorunu çözmek için tartışınız. Bu, öğrencilerinizin gelecekteki yanlış davranış örneklerini
azaltabilecek bakış açılarına değer verdiğinizi gösterir. Ayrıca öğrenciyi karar verme sürecine
dâhil etmek, uzun vadede de olumlu sonuçlar verecektir.
6. Öğrencilerinize, hata yapmanın da normal bir durum olduğunu ifade etmelisiniz. Bu,
karşılıklı saygıya dayalı bir öğrenme ortaklığı yaratır.
7. Kendini yetersiz hissetme eğiliminde olan veya başarısızlıktan korkan bir öğrenci, küçük
bile olsa geçmişteki başarıları için övülmeli ve daha iyisini yapması için cesaretlendirilmelidir.
8. Öğretim yöntemlerinizi çeşitliliği artırınız. Böylece her bir öğrenci uygun yöntemin bulunma
olasılığı artacaktır.
Örnek Olay
Kimya öğretmeni olan Ayşe Hanım, Burak ile her zaman sorun yaşardı. Ayşe
Öğretmen, Burak’ın derse zamanında gelmesi veya düzenli bir şekilde ödevini teslim etmesi
gibi davranışları gerçekleştirmesini bekliyor ancak Burak sorumluluklarını yerine
getirmiyordu. Ayşe Öğretmen’in fark etmediği durum isteklerini her zaman bir soru olarak
dile getirmesiydi.
Hiç kimse ve hiçbir durum öğrenciyi belirli bir şekilde davranmaya zorlayamaz. Ayşe
Hanım Burak’ı uygun davranışlar sergilemeye davet ediyordu ama Burak bu daveti her zaman
reddetti. Neden? Niye? Davranış, seçime dayanır ve öğrenciler benimsemek istedikleri
davranışı seçerler. Onları zorlayamazsınız, bu yüzden ceza uzun vadede işe yaramaz. Ancak,
bir önceki bölümde Mehmet’in öğretmeninin öğrendiği gibi, öğretmen, bir öğrencinin nasıl
davranılacağına ilişkin kararları etkileme gücüne sahiptir. Ancak değişim öğretmenle
başlamalıdır. Mehmet’in öğretmeninin, Mehmet ve diğer öğrencileriyle nasıl etkileşime
29