Page 33 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 33

farklı şekillerde gösterilebilir.  Nefret dolu bakışlar veya jestler gibi tamamen sessiz de olabilir.

               Öğrenci  ayrıca,  diğer  öğrencilerle  uğraşmak  veya  bir  sıraya  yazmak  gibi  dolaylı  olarak  da
               öğretmenden intikam almaya çalışabilir. İntikam arayan öğrencinin sıkıntılı ve cesaretinin çok

               kırılmış olduğu unutulmamalıdır. İntikam alma alışkanlığını kırmak için incinmekten kaçınmalı
               ve asla misilleme yapılmamalıdır. Bunun yerine öğrencinin özsaygısını geliştirirken şefkatli,

               güvene dayalı bir ilişki kurulmaya çalışılmalıdır. Bunun için öğrencinin başarısız olamayacağı
               durumlar oluşturulmalıdır. Bir öğrenci, kendisi hakkında daha iyi bir fikre sahip olduğunda

               nadiren intikam almak için sorun davranışları gösterir. Ayrıca öğrencilere duygularını uygun

               şekilde  nasıl  ifade  edecekleri  öğretilmelidir.    Fiziksel  veya  duygusal  olarak  incinmiş
               hissettiklerinde  intikam  almak  yerine  öğrenciler  duygularını  ifade  edebilmeyi,  neden

               incindiklerini açıklayabilmeyi öğrenmelidir.


               Başarısızlıktan veya Yetersizlikten Kaçınma
                      Bazı  öğrenciler  başarısızlıktan  korkarlar  veya  kendilerini  yetersiz  hissederler  ve

               kendilerinin,  ebeveynlerinin  veya  öğretmenlerinin  beklentilerini  karşılayamazlar.  Bu

               yetersizlik  duygusu,  cesareti  kırılan  öğrenci  için  bir  kaçış  noktasıdır.  Başka  bir  deyişle
               kendilerini  kötü  hissettikleri  için  kötü  davranırlar.  Zeki  olmadıklarını  düşünürlerse  sınıfta

               başarılı  olmaya  çalışmazlar.  Tekrar  deneyip  başarısız  olmaktansa  vazgeçmek  çok  daha

               kolaydır. Yetersizlik duygularını telafi etmek için kendilerini yetersiz gösteren geri çekilme
               davranışlarını seçebilirler. Örneğin: “Bu matematik problemlerini yapamıyorum.”, "fende iyi

               değilim.", "Bu kitap benim için çok zor.". Alay etme (“Bundan daha iyisini yapamaz mısın!”)
               gibi  olumsuz  disiplin  taktikleri,  bu  öğrencileri  daha  da  değersiz  hissettirir.  Ayrıca  diğer

               öğrencilere  korku  ve  yetersizlik  hissettirmek  amacıyla  zorbalık  da  yapabilirler.  Öğrenciler
               kendilerini  yetersiz  hissettiklerinde,  olmaları  gerektiği  yerden  değil  oldukları  yerden

               başlanmalıdır. Gerçekçi beklentiler geliştirilmeli, öğrencilerin çalışmalarına yönelik olumsuz

               eleştiri yapılmamalı, en küçük çabaları bile teşvik edilmelidir.  Ne kadar küçük olursa olsun,
               elde   ettikleri   başarı   övülerek   kendilerine   olan    inançlarını   tazelenmeli   ve

               cesaretlendirilmelidirler. Başarılı olmaları için kasıtlı olarak kolay görevler düzenlenmeli, iyi
               davranışları ve olumlu çabaları ödüllendirilmelidir.

                      Aşağıda  verilen  stratejileri  kullanarak  istenmeyen  öğrenci  davranışlarından
               kaynaklanan sorunlara çözüm bulabilirsiniz.

               1. Sınıfta olumlu bir iklim oluşturmak önemlidir. Öğrencilerinize nasıl davrandığınız ve onlara

               nasıl tepki verdiğiniz onların davranışlarına yansıyacaktır.




                                                           28
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38