Page 33 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 33
farklı şekillerde gösterilebilir. Nefret dolu bakışlar veya jestler gibi tamamen sessiz de olabilir.
Öğrenci ayrıca, diğer öğrencilerle uğraşmak veya bir sıraya yazmak gibi dolaylı olarak da
öğretmenden intikam almaya çalışabilir. İntikam arayan öğrencinin sıkıntılı ve cesaretinin çok
kırılmış olduğu unutulmamalıdır. İntikam alma alışkanlığını kırmak için incinmekten kaçınmalı
ve asla misilleme yapılmamalıdır. Bunun yerine öğrencinin özsaygısını geliştirirken şefkatli,
güvene dayalı bir ilişki kurulmaya çalışılmalıdır. Bunun için öğrencinin başarısız olamayacağı
durumlar oluşturulmalıdır. Bir öğrenci, kendisi hakkında daha iyi bir fikre sahip olduğunda
nadiren intikam almak için sorun davranışları gösterir. Ayrıca öğrencilere duygularını uygun
şekilde nasıl ifade edecekleri öğretilmelidir. Fiziksel veya duygusal olarak incinmiş
hissettiklerinde intikam almak yerine öğrenciler duygularını ifade edebilmeyi, neden
incindiklerini açıklayabilmeyi öğrenmelidir.
Başarısızlıktan veya Yetersizlikten Kaçınma
Bazı öğrenciler başarısızlıktan korkarlar veya kendilerini yetersiz hissederler ve
kendilerinin, ebeveynlerinin veya öğretmenlerinin beklentilerini karşılayamazlar. Bu
yetersizlik duygusu, cesareti kırılan öğrenci için bir kaçış noktasıdır. Başka bir deyişle
kendilerini kötü hissettikleri için kötü davranırlar. Zeki olmadıklarını düşünürlerse sınıfta
başarılı olmaya çalışmazlar. Tekrar deneyip başarısız olmaktansa vazgeçmek çok daha
kolaydır. Yetersizlik duygularını telafi etmek için kendilerini yetersiz gösteren geri çekilme
davranışlarını seçebilirler. Örneğin: “Bu matematik problemlerini yapamıyorum.”, "fende iyi
değilim.", "Bu kitap benim için çok zor.". Alay etme (“Bundan daha iyisini yapamaz mısın!”)
gibi olumsuz disiplin taktikleri, bu öğrencileri daha da değersiz hissettirir. Ayrıca diğer
öğrencilere korku ve yetersizlik hissettirmek amacıyla zorbalık da yapabilirler. Öğrenciler
kendilerini yetersiz hissettiklerinde, olmaları gerektiği yerden değil oldukları yerden
başlanmalıdır. Gerçekçi beklentiler geliştirilmeli, öğrencilerin çalışmalarına yönelik olumsuz
eleştiri yapılmamalı, en küçük çabaları bile teşvik edilmelidir. Ne kadar küçük olursa olsun,
elde ettikleri başarı övülerek kendilerine olan inançlarını tazelenmeli ve
cesaretlendirilmelidirler. Başarılı olmaları için kasıtlı olarak kolay görevler düzenlenmeli, iyi
davranışları ve olumlu çabaları ödüllendirilmelidir.
Aşağıda verilen stratejileri kullanarak istenmeyen öğrenci davranışlarından
kaynaklanan sorunlara çözüm bulabilirsiniz.
1. Sınıfta olumlu bir iklim oluşturmak önemlidir. Öğrencilerinize nasıl davrandığınız ve onlara
nasıl tepki verdiğiniz onların davranışlarına yansıyacaktır.
28