Page 30 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 30
BÖLÜM 2 ÖĞRENCİ DAVRANIŞLARININ SEBEPLERİ
Öğrenci davranışlarının amacı genellikle ait olma ihtiyacını karşılamaktır. Bu ait olma
arzusu, hem öğrenciler hem de yetişkinler için temel bir ihtiyaçtır. Her birimiz, sürekli olarak
ait olacağımız bir yer bulmaya çalışırız. Bizim için önemli olduğunu düşündüğümüz inançları,
duyguları ve davranışları seçeriz. Öğrenciler günün önemli bir bölümünü okulda geçirir, bu
nedenle öğrenciler için sınıfa ya da okula ait olma hissi duymak büyük önem taşır. Öğrencilerin
bir aidiyet duygusu yaşayabilmeleri için aşağıdaki belirtilen ihtiyaçlarının karşılanması
gerekmektedir:
Görevlerini sınıfın ve okulun ihtiyaçlarını karşılayacak şekilde tamamlayabileceklerini
hissetmeleri gerekir.
Öğretmenleri ve sınıf arkadaşlarıyla başarılı bir şekilde ilişki kurabileceklerini
hissetmeleri gerekir.
Gruba önemli ölçüde katkı sunduklarını hissetmeleri gerekir.
Öğrencilerin ihtiyaçlarının karşılamasına yardımcı olan faktörler aşağıda belirtilmiştir:
1. Güvene, karşılıklı saygıya ve korkuya değil anlayışa dayanan öğretmen-öğrenci ilişkisi.
2. Başarı için sınıf ikliminin gücü, örneğin, tüm öğrencilerin dâhil olduklarını, değerli
olduklarını ve işbirliği içinde ve etkili bir şekilde birlikte çalışabileceklerini hissettiği bir sınıf
ortamı.
3. Sınıf yapısının uygunluğu.
Öğretmenler, öğrencilerin ait olma ihtiyacını giderebilir ve bu ihtiyacı giderme
arayışlarında ortaya çıkabilecek yanlış davranışları önleyebilir. Ayrıca, öğretmen aktif olmayan
öğrencileri cesaretlendirmelidir. Öğrencilerin başarılı olmaları ve aidiyet duygularını
kazanmaları için araçlar geliştirmelerine yardımcı olmalıdır.
Öğrenciler Neden İstenmeyen Davranışları Gösterir?
Öğrenciler, kasıtlı olarak sorun davranışları göstermez. Öğrencilerin sorun davranış
göstermelerinin en yaygın nedenlerinden bazıları aşağıdaki gibidir:
Yapılacak görev, öğrenci seviyesinin çok altında ya da üstünde olabilir.
Yapılacak görev, ilgi çekici değildir ve öğrenci sıkılır.
Öğretim yöntemleri, öğrencinin öğrenme stiline uygun olmayabilir.
Öğrencinin hazır bulunuşluğu uygun olmayabilir.
Beklentiler belirsiz veya mantıksız olabilir.
25