Page 31 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 31
Öğrencinin sosyal becerileri zayıf, iyi iletişim kuramıyor veya özgüveni düşük olabilir.
Bu etkenler öğrencilerin cesaretinin kırılmasına neden olabilir. Sorun davranış gösteren
öğrenciler cesareti kırılmış öğrencilerdir. Faydalı şekillerde ait olabileceklerine inanmazlar. Bu
nedenle yanlış davranışlar yoluyla ait olmaya çalışırlar.
Yukarıdaki nedenlere ek olarak çocukların dört hedefe ulaşmak için yanlış davranışlar
gösterdiklerine de inanılmaktadır:
Dikkat çekme
Güç gösterme
İntikam alma
Başarısızlıktan veya yetersizlikten kaçınma
Dikkat Çekme
Her öğrenci, ilgi ister ve birçok yanlış davranış öğrencinin ilgiye olan ihtiyacından
kaynaklanır. Öğretimin önemli bir amacı, öğrencilerin sağlıklı benlik saygısı geliştirmeleri için
ihtiyaç duydukları ilgiyi sağlamaktır. Ancak bazı öğrenciler daha fazla dikkat çekmek için
sorun davranışı seçerler. Bir seyirci kazanmak için sahnenin merkezinde olmak ve öğretmenin
ve sınıf arkadaşlarının dikkatini sürekli olarak dağıtmak isterler. Varlıklarını ve önemlerini
doğrulamanın bir yoluna ihtiyaç duyarlar. “Hey! Beni fark et! Ben buradayım ve önemliyim!”
Eğer öğrenciler başarı ve iş birliği yoluyla dikkat çekemezlerse bunu mümkün olan her şekilde
elde etmeyi denerler. Ancak dersi böldüklerinde arzuladıkları ilgiyi göreceklerini bilirler. Bu
tür durumlarda görmezden gelmek, genellikle Mehmet örneğinde olduğu gibi yanlış davranışı
durdurur. Ancak bir öğretmen sürekli dikkat çekici davranışlarla uğraşmak zorunda kalıyorsa
bunu görmezden gelmek her zaman yeterli olmayabilir. Aşağıda, sorun davranışları dikkat
gerektiren öğrencilere rehberlik etmek için alabileceğiniz olumlu disiplin önlemlerinin bir
listesi bulunmaktadır:
Dikkat çekmeye çalışmadıkları ve yaramazlık yapmadıkları zaman öğrencileri övme
Mümkün olduğunda davranışı görmezden gelme
Onlarla sözlü iletişim yerine sözsüz iletişim çeşitleri kullanma (sert bir bakış vb.)
Uzakta durmak yerine yakında durma (yanlarında duruyorsanız dikkat çekici
davranışlara gerek yoktur)
26