Page 31 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 31

  Öğrencinin sosyal becerileri zayıf, iyi iletişim kuramıyor veya özgüveni düşük olabilir.

                   Bu etkenler öğrencilerin cesaretinin kırılmasına neden olabilir. Sorun davranış gösteren

               öğrenciler cesareti kırılmış öğrencilerdir. Faydalı şekillerde ait olabileceklerine inanmazlar. Bu

               nedenle yanlış davranışlar yoluyla ait olmaya çalışırlar.
                   Yukarıdaki  nedenlere  ek  olarak  çocukların  dört  hedefe  ulaşmak  için  yanlış  davranışlar

               gösterdiklerine de inanılmaktadır:
                     Dikkat çekme

                     Güç gösterme

                     İntikam alma

                     Başarısızlıktan veya yetersizlikten kaçınma


                   Dikkat Çekme
                   Her  öğrenci,  ilgi  ister  ve  birçok  yanlış  davranış  öğrencinin  ilgiye  olan  ihtiyacından

               kaynaklanır. Öğretimin önemli bir amacı, öğrencilerin sağlıklı benlik saygısı geliştirmeleri için
               ihtiyaç  duydukları  ilgiyi  sağlamaktır.  Ancak  bazı  öğrenciler  daha  fazla  dikkat  çekmek  için

               sorun davranışı seçerler. Bir seyirci kazanmak için sahnenin merkezinde olmak ve öğretmenin

               ve sınıf arkadaşlarının dikkatini sürekli olarak dağıtmak isterler. Varlıklarını ve önemlerini
               doğrulamanın bir yoluna ihtiyaç duyarlar. “Hey! Beni fark et! Ben buradayım ve önemliyim!”

               Eğer öğrenciler başarı ve iş birliği yoluyla dikkat çekemezlerse bunu mümkün olan her şekilde
               elde etmeyi denerler. Ancak dersi böldüklerinde arzuladıkları ilgiyi göreceklerini bilirler. Bu

               tür durumlarda görmezden gelmek, genellikle Mehmet örneğinde olduğu gibi yanlış davranışı
               durdurur. Ancak bir öğretmen sürekli dikkat çekici davranışlarla uğraşmak zorunda kalıyorsa

               bunu  görmezden  gelmek  her  zaman  yeterli  olmayabilir.  Aşağıda,  sorun  davranışları  dikkat

               gerektiren  öğrencilere  rehberlik  etmek  için  alabileceğiniz  olumlu  disiplin  önlemlerinin  bir
               listesi bulunmaktadır:



                     Dikkat çekmeye çalışmadıkları ve yaramazlık yapmadıkları zaman öğrencileri övme
                     Mümkün olduğunda davranışı görmezden gelme

                     Onlarla sözlü iletişim yerine sözsüz iletişim çeşitleri kullanma (sert bir bakış vb.)

                     Uzakta  durmak  yerine  yakında  durma  (yanlarında  duruyorsanız  dikkat  çekici
                      davranışlara gerek yoktur)








                                                           26
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36