Page 41 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 41
hayatını anlatmasını istediğinde öğrencinin durumuyla ilgili gerçek ortaya çıkar. Öğrencinin
anne ve babası maddi sorunlar nedeniyle sıklıkla kavga etmektedir. Böyle bir öğrenciyi övmek,
ona başarılı olması için fırsatlar vermek ve hatta ona daha fazla ilgi göstermek için elinden
geleni yapar. Mümkün olduğunda yıkıcı bir ev ortamından ziyade sınıfta olabilmesi için
okuldan önce ve sonra ona yardım etmesini ister. Öğrencinin davranışları oldukça hızlı bir
şekilde değişir ve başarısı artmaya başlar.
Ayrımcılık: Dil, din veya diğer kültürel özellikler açısından farklı ailelerden gelen
öğrenciler ayrımcılık riski altındadırlar. Bu tür öğrencilere yönelik olumsuz ve ayrımcı
tutumlar; bu öğrencileri okula dâhil etmenin ve öğrenme sürecine eşit, aktif ve mutlu bir şekilde
katılmalarına izin vermenin önündeki belki de en büyük engeldir. Bu öğrenciler düşük benlik
saygısı geliştirebilir, saklanabilir ve sosyal etkileşimden kaçınabilir, sınıfta sorun davranışlar
gösterebilirler. Bu tür öğrenciler için ayrımcılığı azaltmaya ve çeşitliliğin değerini
benimsemeye özel önem verilmesi gerekir.
Ayrımcılığı azaltmak için yapılacak eylem örnekleri aşağıda belirtildiği gibidir:
Sınıf içinde işbirlikçi öğrenme miktarını artırmak
Akran öğretimini teşvik etmek
Öğrencilere daha fazla yetki vererek örneğin sınıf kuralları koymalarına ve bir öğrenci
komitesi içinde sorumluluk almalarına izin vererek girişkenliklerini geliştirmek
Komiteler kurarak ebeveynler ve yerel toplulukla daha yakın çalışarak sınıf içindeki
sorumluluğu artırmak
Öğrencilerin Aileleri Hakkında Bilgi Edinme
Öğrencilerinin geldiği aileler hakkında bilgi edinmenin bir yolu olarak öğrenci profilleri
geliştirilebilir. Bir öğrenci profili:
Öğretmenlerin bir öğrencinin okula gelmemesinin, sınıfta sorun davranışlar
göstermesinin veya okulu bırakma riski altında olmasının nedenlerini anlamalarına
yardımcı olur.
Toplumdaki öğrencilerin bireysel özellikleri ve ailelerinin özellikleri hakkında bilgi
verir.
Öğrencileri okuldan uzaklaştıran ve sorun davranışlar göstermeye teşvik eden
faktörlerin üstesinden gelmek için etkinliklerin planlanmasına yardımcı olur.
36