Page 40 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 40
Ödevlerini okulda tamamlamaları için zaman tanımak, öğrencileri ödevleri tamamlamada
birbirlerine yardım etmeye teşvik etmek gibi stratejilere de başvurulabilir.
Hastalık ve açlık: Öğrenciler hasta, aç veya yetersiz beslendiğinde iyi öğrenemezler.
Genellikle bu çocuklar sadece hayatta kalmak için mücadele eden yoksul ailelerden gelir.
Hastalık ve açlık, öğrencinin dikkat süresini azaltır ve başarı düzeylerini önemli ölçüde etkiler.
Düşük başarı seviyesi, yetersizlik ve başarısızlık duygularına yol açabilir ve bu da sorun
davranışlara yol açabilir.
Şiddet korkusu: Okula gidip gelirken okulda veya sınıfta yaşanabilecek şiddet korkusu,
bazı öğrencilerin derse katılmamalarına neden olabilir. Aynı zamanda öğrencilerin benlik
saygısı üzerinde ağır bir yük yaratır ve yetersizlik duygularını artırır. Okulunuzun durumunu
daha iyi anlamak için ne gibi önlemler alabilirsiniz? Öğrencilere, okul sınırları içinde veya
okula gidiş ve gelişlerde şiddetin nerede meydana geldiğini haritalamalarına yardımcı olunuz.
Ayrıca öğrencilerinizden zorbalığa uğrayıp uğramadıklarını veya fiziksel cezaya maruz kalıp
kalmadıklarını ve bunların hangi yollarla olduklarını soran isimsiz anketler doldurmalarını da
isteyebilirsiniz.
Engelliler ve özel ihtiyaçlar: Görme, işitme bozukluğu ve diğer bazı engelli öğrenciler
sizin sınıfınızda da olabilir. Bu bozukluklar tespit edilmezse öğrencilerin dikkatsizlik, düşük
öğrenme performansı veya hiperaktivite gibi davranışları sorun davranış olarak tanımlanabilir.
Okulların, bu durumları erken tespit etmek ve öğrencileri yönlendirmek için tarama
programlarına ihtiyacı vardır.
Aile ve toplum: Aileler ve topluluklar; bir öğrencinin korunması, bakımı ve bir
öğrencinin karşılaşabileceği sorunları anlamak ve bu sorunları sürdürülebilir yollarla ele almak
için ilk sırada olmalıdır. Yanlış davranışları önlemenin en etkili yolu; güçlü, ilgili ve üretken
aileler ve topluluklardır.
Ailedeki çatışmalar: Ebeveynlerin sıklıkla kavga ettiği evlerde ebeveynlerin
çocuklarına gösterdikleri şiddet ve istismar öğrencide güçlü bir yetersizlik duygusuna yol
açabilir. Bu, devamsızlığı ve sorun davranışları artırabilir. Hatta öğrencileri, evden ve okuldan
kaçmaya teşvik edebilir. Örneğin, ev hayatı çok kötü olan bir öğrenci sınıfta kendini geri çeker
ve ödevlerini zamanında tamamlamaz. Öğretmen, öğrenciyi cezalandırmak yerine ondan ev
35