Page 17 - ÖNLEYİCİ DİSİPLİN UYGULAMALARI ÖĞRETMEN REHBER KİTABI
P. 17
• Öğrencilerin kendilerine veya çevrelerine verdikleri zararları telafi etmesine yardımcı olur.
Pozitif disiplin kavramı ile ilgili bazı yanlış inanışlar da mevcuttur. Tabloda pozitif
disiplinin ne anlama geldiği ve ne anlama gelmediği ifade edilmiştir:
Pozitif disiplin nedir? Pozitif disiplin ne değildir?
Öğrencilerin kendi öz disiplinini Koşulsuz serbestlik değildir.
geliştiren uzun vadeli çözümler sunar. Öğrencilerin her istediğini yapmalarına
Net ve tutarlı iletişim kurmayı teşvik izin vermez.
eder. Hiçbir kuralın, sınırın veya beklentinin
Beklentilerin, kuralların ve sınırların olmaması değildir.
tutarlı bir şekilde pekiştirilmesini Kısa süreli çözümler sağlamaz.
sağlar. Fiziksel ve duygusal cezanın yerine
Öğrencileri tanımayı ve onlara karşı kullanılan alternatif bir ceza şekli
adil olmayı hedefler. değildir.
Öğrencilerle karşılıklı saygıya dayalı
bir ilişki kurmayı hedefler.
Öğrencilere yaşam boyu beceriler
kazandırmayı teşvik eder.
Nezaket, empati, kendine ve
başkalarına saygıyı öğretir.
Pozitif Disiplin Anlayışını Sınıfta Uygulamak
Okul müdürlerinin ve eğitimcilerin pozitif disiplini etkili bir şekilde uygulamalarına
yardımcı olabilecek birçok uygulama vardır. Uygulamalardan bazıları aşağıda belirtildiği
gibidir:
Olumluya Odaklanma
Olumlu davranışları desteklemek öğrencilerin özgüvenini geliştirmesine yardımcı olur.
İlgi Gösterme
Her öğrenciyi tanımak için konuşma ve dinleme fırsatları oluşturulmalıdır. Öğrencilerin
kişisel ilgi alanları ve hobileri hakkında konuşmak, öğrencilerin benlik saygısı ve aidiyet
duygusunu geliştirebilir.
İyi Bir Örnek Oluşturma
Öğrencilerden beklenen nezaket, sabır ve hoşgörü gibi olumlu davranışlar
modellenmelidir. Çünkü öğrenciler çevrelerindeki yetişkinleri gözlemleyerek öğrenirler.
12